Netovci

vlasta_pavicic

Vlasta Pavičić

Povodom Dana sigurnijeg Interneta koji se ove 2014. godine održao 11.2. u OŠ Maria Martinolića u Malom Lošinju cilj je bio uključiti djecu svih razreda koja pohađaju izbornu nastavu informatike.

Učenici petih i šestih razreda uvedeni su u svijet mašte i pozvani da zamisle kako zajedno pišu za informatički časopis za mlade pod nazivom „Netovci“. Učenici su tada u MS Office Word-u morali osmisliti logo časopisa ali samo u smislu odabira vrste, veličine i boje pisma. Priča se nastavila tako da su u časopis pristigla pisma mladih i zbunjenih korisnika Interneta koji traže rješenje za nedoumice u kojima se nalaze. No, kako su i oni još uvijek mladi informatičari, prije no što mogu pomoći djeci koja su im poslala pisma bilo je potrebno, kroz razgovor i kratka predavanja, naučiti što učiniti u takvoj situaciji kako bi čitatelju napisali što bolji odgovor.

Pitanja čitatelja pokrila su područja od lozinki (osmišljavanje dobre lozinke, te privatnost takve informacije), privatnih postavki društvenih mreža (oprez pri objavljivanju privatnih podataka), primjerenom ponašanju na društvenim mrežama, opasnosti upoznavanja ljudi putem Interneta, te zamke raznih vrsta elektroničke pošte (lanci sreće, poruke s primamljivim linkovima, te privitcima koji sadrže izvršne datoteke). Okvirne teme su preuzete sa stranica ucitelji.hr dok je koncept i PowerPoint prezentacija samostalni uradak.

Pisma su bila napisana u MS Office PowerPoint prezentaciji. Zajedno bi pročitali pismo čitatelja, zatim bi na sljedećem slidu prokomentirali ili naučili što bi moglo biti dobro rješenje situacije. Učiteljica bi ponovno vratila slide s pitanjem, a učenici bi u parovima smišljali i nizali svoje odgovore u Wordu.

clip_image001 clip_image002
Slika 1. Opis jednog problema   Slika 2. Trenutak učenja i rasprave

Smatram kako je ključan dio procesa bilo upravo uklanjanje predloženog odgovora sa zaslona kako bi učenici napisali odgovor svojim riječima i sami razmislili kako će ga formulirati umjesto da prepisuju odgovor iz prezentacije.

Primjeri odgovora na Majin problem:

Pozdrav Maja!

Naravno, lozinke tipa „00000000“, “lozinka“ i tako dalje nisu najbolji izbor. Ali zato su dobre lozinke s što više miješanih znakova. Brojevi, velika i mala slova, znakovi, te lozinke s 8 ili više znakova. Komplicirane, ali tebi lako pamtljive lozinke također su dobrodošle.

Tino i Filip, 6. a

Draga Majo,

znam kako ću ti pomoći ali prvo ću ti reći šta ne smiješ raditi nikad nemoj stavljati obične lozinke kao na primjer ime, prezime ili godina rođenja.

Ja kada sam pravio Facebook stavio sam jednostavnu lozinku pa su mi provalili. Ali ti stavi neku lozinku koju misliš da niko neće znati.

Kristijan, 5. a

Ovaj nastavni sat pokazao se jako uspješan iz nekoliko razloga. Učenici su bili jednom riječju oduševljeni, nekoliko ih je prokomentiralo kako im je ovo bio najzabavniji sat do sada i kako bi rado opet sudjelovali na sličnom satu. Naravno, bilo je učenika kojima aktivnost nije bila preuzbudljiva, ali svi su radili i napisali barem rečenicu ili dvije. Ono što je mene osobno jako obradovalo je što su u satu, i to iznimno aktivno, sudjelovali učenici koji su do tad tek tu i tamo na nastavi informatike pokazivali zanimanje za gradivo. Dakle, atmosfera je bila u potpunosti radna cijeli blok sat. Svakom učitelju, pa tako i meni, drago je čuti kada djeca na kraju sata kažu da im je nastava jako brzo prošla jer to znači da su i učila i zabavljala se.

S petim razredima ova vježba se odlično uklopila u gradivo obrade teksta koje trenutno obrađujemo. Vježbali su tipkanje, kretanje u programu, uređivanje teksta i slično.

Sat nije završio zvonom zvona. Trenutno na dodatnoj nastavi od pisama i odgovora slažemo digitalnu verziju časopisa, kao i izdanje na hamer papiru. Ovako ćemo putem Internet stranica škole i izložbom u hodniku o sigurnijem Internetu obrazovati i djecu koja ne pohađaju izbornu nastavu informatike, a djeca će vidjeti da njihov rad nije bio uzaludan već je časopis zaista objavljen.

Vjerujem kako će se isti pristup koristiti i s novom generacijom petaša, a za šestaše smisliti nešto novo, možda još zabavnije.

Sa sedmim i osmim razredima htjela sam probati nešto malo ozbiljnije, te je na kraju odluka pala na kviz-debatu. Ponovno se radilo o prezentaciji s 18 pitanja na koja su učenici, svatko clip_image001[6]za sebe, odabirali odgovor A, B, C ili D, a zatim bi cijeli razred komentirao točne i netočne odgovore.

Slika 3. Primjer kviza za 7. i 8. razrede – odgovor se pokaže nakon što se učenicima da minuta da se odluče za odgovor i sasluša njihove odgovore i mišljenja bez nuđenja točnog odgovora

Pitanja su bila konkretnija od onih za 5. i 6. razred, a teme koje smo pokrili su lozinke (primjeri dobrih i loših lozinki, privatnost i sigurnost lozinke), privatnost osobnih podataka, primjerenost raznih statusa i profilnih slika na društvenim mrežama, poštivanje tuđih osjećaja u komunikaciji putem Interneta, objavljivanje slika drugih osoba bez dopuštenja, opasnosti upoznavanja ljudi putem Interneta, zamke elektroničke pošte (lanci sreće, poruke u kojima se traže lozinke, korisničke podatke, brojeve kreditnih kartica ili nude linkovi i privitci), te pravilno prosljeđivanje elektroničke pošte. Teme su okvirno preuzete s ucitelji.hr dok je koncept i PowerPoint prezentacija samostalni uradak.

Na satu se dosta raspravljalo o Facebooku jer su i sami učenici htjeli raspravljati o raznim vrstama statusa, slika, vrstama profila i uopće svrsi društvenih mreža i njihovom primjerenom korištenju. Osmi razredi su bili jako zainteresirani za ovaj sat, rado su sudjelovali u raspravi, postavljali mnogo pitanja. Učenici su i sami nudili mnogo primjera neprimjerenog korištenjem Facebooka među svojim prijateljima ali pritom nije bilo dopušteno imenovanje tih osoba.

Sat nije bio toliko uspješan u sedmim razredima, nisu bili voljni toliko diskutirati i razgovarati, te bi im vjerojatno više odgovarala aktivnost u kojoj bi oni bili više uključeni samim radom ili izradom (kao 5. i 6. razredi), a ne isključivo razgovorom. Kako u nastavi informatike koristimo Facebook grupu za komunikaciju primijeti se kako učenici 7. razreda još uvijek ne koriste Facebook kao društvenu mrežu (najčešće za igrice), te vjerojatno zato postoji razlika u interesu.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.