Karolina Dvojković
Potaknuta razmišljanjem o motivaciji učenika u okviru klasične obrazovne svakodnevice, pronašla sam zanimljiv primjer implementacije istraživanja u obradi nastavnih sadržaja iz fizike. Vodeći se činjenicom da je motivacija pozitivan pokretač promjena, učenicima prvih razreda Gimnazije Vukovar predstavila sam manji projekt pod nazivom „Automobil s pogonom na balon“. Ciljevi ovog projekta podijeljeni su na opće i tematske, a sam rad na projektu osmišljen je kao rad u paru. Tijekom jednog školskog sata učenicima su dane upute, pravila i kriterij bodovanja te prikazani primjeri izrađenih modela automobila.
Najvažnija dogovorena pravila kojih se trebalo pridržavati odnosila su se na uporabu materijala dostupnih u svakom kućanstvu (plastične boce, tetrapak pakovanja, karton, papir, drvo, i slično, osim metala), uporaba najmanje tri kotača koji nisu smjeli biti uzeti od igračaka, napuhani balon kao pogon, te osigurati da se automobil giba po tlu i pravocrtno.
Da bi ocjenjivanje u sklopu ovog projekta bilo što transparentnije, motivirajuće i poticajno, bodovanje je unaprijed dogovoreno prema navedenim kriterijima:
Dio učenika je bio vidno oduševljen projektnim zadatkom, neki su bili zadovoljni, dok su neki učenici bili pomalo zabrinuti. Predviđeno vrijeme za izradu automobila s pogonom na balon bilo je tijekom zimskog odmora učenika sa svrhom da se učenici zabave, istražuju, konstruiraju, sastavljaju, izbjegnu dosadu i ponešto (nadam se) nauče.
Moram priznati da sam s nestrpljenjem i radoznalošću iščekivala učeničke uratke i njihove reakcije. Školski sat u kojem su učenici prezentirali i testirali svoje automobile protekao je na način da su neki učenici ponosno pokazivali svoje modele automobila, drugi su u zadnjim trenucima vršili zadnje preinake, neki su popravljali oštećenja nastala prilikom transporta do škole dok su neki pomalo stidljivo isprobavali svoje modele (uglavnom djevojke).
Sugestije i suradnja među učenicima bili su izvrsni, spontani, dobronamjerni, sve u svrhu postizanja što boljih rezultata. Nakon prezentiranja rada automobila s pogonom na balon, učenici su ispunili anketu koja je propitivala učeničke stavove o projektnoj nastavi u fizici. Biti će zanimljivo obraditi rezultate provedene ankete, a o tome uskoro. U nastavku pogledajte „vozni park“ učenika prvih razreda Gimnazije Vukovar.