Ekološka inicijativa “Europske škole za živući planet”

marijaP_goranP

Marija Pešić i Goran Podunavac

ESFALP 2013 - Hrvatska - OŠ Drenje i OŠ Popovac (1)Dvije osnovne škole iz Hrvatske jedine su ove školske godine primljene u međunarodnu školsku ekološku inicijativu “Europske škole za živući planet” (ESFALP), koju su pokrenuli WWF i Zaklada ERSTE.

Nakon natječaja koji je u lipnju objavljen na mrežnim stranicama WWF-a, u Austriji su se od 27. rujna do 2. listopada 2013. godine okupila 33 učenika u pratnji svojih učitelja iz Hrvatske i još deset europskih zemalja (Austrije, Bugarske, Češke, Mađarske, Moldavije, Srbije, Slovenije, Slovačke, Rumunjske i Ukrajine). Troškovi za organizaciju ove hvalevrijedne šestodnevne međunarodne akademije (put, ESFALP 2013 - Hrvatska - OŠ Drenje i OŠ Popovac (2)smještaj, edukativne radionice i materijali, hrana, izleti, i dr.) bili su u potpunosti pokriveni od strane organizatora.

Glavni cilj ESFALP Akademije bio je pokazati učenicima mogućnosti aktiviranja i izražavanja njihovog mišljenja u javnosti te ih motivirati da poduzmu korake u svrhu očuvanja prirode i okoliša.

Hrvatske škole i njihovi predstavnici za ovogodišnju ESFALP Akademiju su:

  • Osnovna škole Drenje – Benjamin Krivošić, učenik 8.a razreda, u pratnji učiteljice geografije Marije Pešić
  • Osnovna škola Popovac – Vedrana Arlavi, učenica 8. razreda , u pratnji učitelja informatike Gorana Podunavca

Akademija je održana u Illmitzu, gradiću oko 60 km jugoistočno od Beča, unutar nacionalnog parka Neusiedler See-Seewinkel, na krajnjem istoku austrijske pokrajine Gradišće.

Program Akademije:

  • otvaranje seminara – predstavljanje sudionika iz svake škole
  • ekološki otisak
  • aktivni i odgovorni građani
  • Dunav, rijeka koja povezuje
  • projektni dan
  • zatvaranje seminara

Svaki je dan bio detaljno isplaniran i ispunjen radionicama te raznim aktivnostima na ESFALP 2013 - Hrvatska - OŠ Drenje i OŠ Popovac (5)otvorenom, s točno određenom temom i ciljem. Sudionici su bili podijeljeni u skupine čiji su se članovi neprestano izmjenjivali, kako bi se omogućila što bolja međusobna razmjena ideja i iskustava. Tijekom intenzivnih, ali vrlo zanimljivih svakodnevnih radionica davale su preporuke kako aktivno u projekt uključiti učenike, ravnatelje i školske kolege, roditelje, lokalnu zajednicu i predstavnike lokalne vlasti, i to sve s ciljem podizanja svijesti građana o zaštiti i unaprjeđenju životne sredine.

1. dan – Predstavljanje škola

ESFALP 2013 Illmitz, 27.9.13Svaka škola predstavila se na način da su učenici i učitelji sa sobom ponijeli voće ili slastice po kojima je prepoznatljiv njihov zavičaj. Nakon upoznavanje i degustacije različitih okusa uslijedio je skupni rad u kojem je zadatak bio pronaći određenu znamenitost u Illmitzu i pritom se bolje upoznati s mjestom i običajima lokalnog stanovništva.

2. dan – Ekološki otisak

Drugi dan bio je posvećen problematici ekološkog otiska, odnosno sve većeg negativnog utjecaja ljudi na životnu sredinu i planet općenito. Nakon intenzivne, ali zanimljive radionice uslijedila je vožnja biciklima do sjedišta NP Neusiedler See – Seewinkel, jedinog austrijskog stepskog nacionalnog parka, specifičnog po prostranim livadama i pašnjacima, slaništima i trsticima te brojnim biljnim i životinjskim vrstama, među kojima je, između ostalog, i više od 340 vrsta ptica.

Dan je zaokružen posjetom ekološkom gospodarstvu u blizini Apetlona na kojem vlasnik, u suradnji s WWF-om, već nekoliko godina organizira školu u prirodi za učenike bečkih osnovnih škola, kako bi im kroz praksu omogućio izravan doticaj sa svim etapama procesa ekološke proizvodnje hrane (od sadnje, preko uzgoja do razmjene i konzumacije plodova).

3. dan – Aktivni i odgovorni građani

Još jedna zanimljiva tema koja nas je sve potaknula na razmišljanje o tome koliko smo uistinu aktivni i odgovorni građani, te na koje se sve načine možemo organizirati u našim matičnim školama i animirati kolege, suradnike i učenike da podrže naše ekološke akcije/projekte, te na koji način da lokalna zajednica financira dio naših projekata ukoliko nam to bude potrebno.

Učenik Benjamin Krivošić iz Osnovne škole Drenje pokazao nam je nekoliko izvrsnih karate poteza, dok se učenica Vedrana Arlavi iz Osnovne škole Popovac predstavila recitacijom pjesme «Hrvatska», poznatog hrvatskog pjesnika Drage Ivaniševića.

4. dan – Dan Dunava

Četvrti dan bio je rezerviran za posjet NP Donau-Auen, posljednjem očuvanom poplavnom ESFALP 2013 - Hrvatska - OŠ Drenje i OŠ Popovac (6)području regije Srednje Europe, stiješnjenom između dva metropolska područja – Bratislave i Beča. Ovo je stanište brojnih životinjskih i biljnih vrsta, među kojima su najpoznatiji dabrovi.

Unutar učeničkog kampa nacionalnog parka održane su dodatne radionice s ciljem osvještavanja sudionika na negativan ljudski utjecaj na ravnotežu okoliša, a potom nas je voditeljica parka Barbara Mertin povela u obilazak Parka, tijekom kojeg smo detaljnije informirani o posebnostima, ali i problemima s kojima se ovo područje danas suočava.

U popodnevnim satima svi smo se zajedno okušali u veslanju u gumenim čamcima po jednom od dunavskih rukavaca, prateći pritom staništa dabrova. Pravo zadovoljstvo i za učenike i za učitelje.

5. dan – Projektni dan

Posljednji dan Akademije bio je izrazito važan za sve sudionike. Organizirana je radionica na kojoj smo konkretno mogli naučiti kako na najbolji način odabrati naš budući tim, odrediti cilj projekta, isplanirati vrijeme budućih aktivnosti, predvidjeti moguće teškoće prilikom ostvarivanja cilja te kako ih savladati.

Nakon radionice naši učitelji, kao predstavnici Hrvatske, pozvani su dati intervju za lokalni manjinski radio Gradišćanskih Hrvata, vezano uz sudjelovanje na ESFALP Akademiji, a intESFALP 2013 - Hrvatska - OŠ Drenje i OŠ Popovac (7)ervju je pušten u eter u radio emisiji u popodnevnim satima.

U drugom dijelu dana zaputili smo se konjskim zapregama do WWF-ovog centra u Apetlonu gdje su učenicima i učiteljima podijeljene diplome za sudjelovanje na Akademiji, uz iskrene čestitke i želje da svi započnu i uspješno provedu zamišljene eko projekte u svojim školama.

U večernjim satima još jednom je uslijedilo druženje uz pjesmu i ples, dugo u noć.

6. dan – Rastanak

Sljedeće jutro svi smo se prijateljski rastali i zaputili svojim kućama, prepuni dojmova i želje da se što prije ponovno okupimo i predstavimo svoje ideje i projekte.

A iduća prilika za to je već u lipnju 2014. godine, kada će se učenici i nastavnici ponovno okupiti u Rumunjskoj, na završnom događaju. Tamo ćemo predstaviti ekološke aktivnosti koje smo (nadamo se uspješno) proveli tijekom školske godine, podijeliti iskustva te detaljnije razraditi već rođenu ideju za zajedničku prekograničnu eko-akciju u jesen 2014.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Natječaj i označen sa , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.