„Dobra pedagoška praksa za razvoj ključnih kompetencija“

eTwinning radionica profesionalnog usavršavanja u Sofiji

natasa_ljubic_klemse

Nataša Ljubić Klemše

eTwinning zajednica europskih škola i dječjih vrtića nudi i mogućnost eTwinning mobilnosti za učitelje, nastavnike i odgajatelje iz Hrvatske. eTwinning mobilnost podrazumijeva odlazak na aktivnosti u organizaciji eTwinning Centralne službe za podršku i Nacionalne službe za podršku u neku od zemalja koje sudjeluju u Programu za cjeloživotno učenje.

Prošli sam mjesec bila počašćena nazočnošću na jednom takvom iznimnom događaju. 1Sudjelovala sam na radionici profesionalnog usavršavanja „Dobra pedagoška praksa za razvoj ključnih kompetencija“ u Sofiji u Bugarskoj. Mogućnost sudjelovanja ostvarila sam prijavom na natječaj Agencije za mobilnost i programe EU i odobrenjem iste, te dodjelom bespovratnih sredstava za realizaciju aktivnosti. Osim mene, na radionici je sudjelovala i Silvija Popović, odgajateljica DV Šarena loptice iz Zagreba. Naime, iznimno je bitno uključiti u sve aktivnosti eTwinninga podjednako osnovne i srednje škole, ali i dječje vrtiće!

Aktivnost je realizirana u prekrasnom gradu Sofiji, gradu tolerancije i različitosti, gradu koji živi vođen motom: Raste, a ne stari!, gradu prepunom legendi i priča koje objašnjavaju njegov naziv. Sofija je drugi po redu najstariji grad u Europi, grad kojim su vladali brojni moćni oligarsi, brojni vladari koji su ostavljali tragove vidljive i danas. Sofija je središte Balkana, Sofija je sveučilišni centar, Sofija je pravoslavna metropola, ali i grad u kojem se različiti vjerski objekti nalaze ne nekoliko desetaka metara jedan drugome!

Bugarska je postala članica Europske Unije petim proširenjem 2007. godine. Većina stanovnika Bugarske i danas podržava članstvu u EU jer su mnogi prepoznali njezine dobrobiti. Sloboda kretanja ljudi, mogućnost pohađanja škole ili studiranja u drugoj državi, veća sigurnost na brojnim poljima neki su dobrih primjera članstva u EU, koju Bugari smatraju stabilizacijskih čimbenikom, unatoč tome što većina stanovnika te države ne živi životom ostalih stanovnika bogatijih država EU. Svjesni su svojih propusta, svojih naslijeđa, ali i svojih mogućnosti. Fascinirali su me poštivanjem svoje tradicije i ne zatiranjem iste. Ne srame se svojeg porijekla, štoviše, posuda ga ističu i njime se ponose, čime ga počesto i financijski koriste. Nema kineskih suvenira koji se prodaju kao bugarski, samo proizvodi izrađeni ručno ili u manjim obiteljskim manufakturama s tradicionalnim prepoznatljivostima. Nacionalna moneta im je bugarski lev iz razloga, kako sami kažu, što im domaća privreda i gospodarstvo nisu spremni za euro koji će im tek u narednim godinama postati obavezno platežno sredstvo.

Bugarska nacionalna agencija koja nosi naziv „Human Resource Development Centre“ i obavlja poslove kao i naša Agencija za mobilnost i programe EU organizirala je radionicu profesionalnog usavršavanja u Sofiji od 25. travnja 2013. do 28. travnja 2013. godine u hotelu Sheraton Sofia Hotel Balkan, (foto: 5314a, 5326a, 5333a, 5336, 5337a, 5355a) smještenom u samom centu grada. Sudjelovalo je 103 sudionika iz 24 države Europe, a sadržaji su se odvijali paralelno na tri strana jezika: engleskom, njemačkom i francuskom jeziku.

Radionica je za cilj imala predstaviti najnovije spoznaje o utjecaju eTwinninga na razvoj ključnih kompetencija poučavatelja i poučavanih, uz primjenu i upotrebu novih obrazovnih tehnologija, a uz suradnju i zajednički rad sudionika iz različitih zemalja Europe, kako na matičnim, materinjim jezicima, tako i na stranim jezicima te u skladu s afinitetima i sklonostima samih sudionika.

Suradnja i rad se odvijalo u vrlo profesionalnom, ugodnom i motivirajućem okruženju. Sudionici su bili u mogućnosti aktivno participirati u svim sadržajima, imajući priliku birati sadržaje, radionice i suradnike u skladu s jezikom (engleski, njemački, francuski) ili sklonošću i interesima ka određenim temama i afinitetima. Omjer radnih, društvenih i neformalnih aktivnosti bio je vrlo dobro izbalansiran; sudionici su bili povezani i aktivni u svim sadržajima. Iznimna je bila neposredna suradnja sudionika koji su svakodnevno imali priliku zajedno raditi i planirati buduće projekte. Za istaknuti je pozitivne primjere direktne i neposredne suradnje na radionicama kada su sudionici surađivali i ispunjavali određene zadatke i usporedno s tim stvarali projektne ideje i započinjali određene eTwinning projekte. Započeto je i/ili planirano na desetak novih eTwinning projekata čime je opravdan sam smisao usavršavanja i međusobne suradnje.

Svečanosti otvaranja Aktivnosti prisustvovali su svi organizatori iz nacionalne bugarske agencije Human Resource Development Centre, a bugarski NSS Yassen Spassov pozdravio je nazočne inspirativnim govorom dobrodošlice te pojasnio značaj eTwinninga u suvremenoj zajednici europskih škola. Dr. sc. Teodora Valova, bugarska eTwinning ambasadorica i profesorica s drugog po veličini sveučilišta u Bugarskoj Veliko Tarnovo, vrlo je nadahnuto govorila o višestrukim inteligencijama i online okruženju kao jedinstvenom prostoru za interakciju, samoobrazovanje, cjeloživotno učenje i obrazovanje i profesionalni razvoj poučavatelja, a Claire Morvan iz eTwinning Central Support Service Brussels govorila je o pedagoškom utjecaju eTwinninga na predškolsko i školsko obrazovanje. Drugog dana započele su paralelne radionice na engleskom, njemačkom i francuskom jeziku. Sudionici početnici bili su upoznati s prvim koracima u eTwinningu, povezanosti eTwinninga i Comenius bilateralnog i multilateralnog partnerstva i europskoj godini građana 2013. O mogućnostima profesionalnog usmjeravanja od vrtića i prvog razreda osnovne škole i za to potrebnim vještinama govorio je Lachezar Afrikanov iz Euroguidance Bulgaria. U trećem setu paralelnih radionica bilo je govora o prezentacijama 21. stoljeća, te o užitku eTwinninga u učenju stranog jezika. Uslijedile su aktivnosti traženja projektnih partnera. Po završetku dnevnih i radnih aktivnosti organizatori su nam pripremili gala večeru u živopisnom restoranu „Veselo selo“ gdje nam je upriličena tradicionalna bugarska večera s bugarskim specijalitetima koji su vrlo slični našima, a što je izazvalo veliku pozornost ostalih sudionika Aktivnosti koji su bili oduševljeni. Uslijedili su tradicionalni bugarski plesovi i atraktivna prezentacija tog dijela bugarske kulture, koju i mi, s obzirom na naslijeđe, većinom znamo. Trećeg radnog dana uslijedila je prezentacija aktivnosti traženja projektnih partnera. Uspješno je prezentirano više od deset planiranih, pripremljenih ili već registriranih eTwinning projekata. Sudionici su prezentirali kreativnost, snagu zajedništva i stručnost koju će ponijeti sa sobom u svoju zemlju. U drugom dijelu NSS Yassen Spassov govorio je o suvremenim online alatima neophodnima za suradnju u eTwinning svijetu, od strane učiteljice engleskog jezika bili su prikazani video sadržaji/video lessons i prezentirana bugarska mrežna stranica „Ucha.se“ te prikazani dobri primjeri prakse upotrebe novih tehnologija u vrtićima i osnovnim školama, od strane Alexandra Angelova iz Centra za kreativni trening. Uslijedila je svečanost završnog govora i zatvaranja konferencije. U poslijepodnevnim i večernjim satima bio je organiziran obilazak grada Sofije uz stručno vodstvo. U troipol satnoj šetnji osebujnim gradom bili smo upoznati s mnoštvom njegovih posebnosti istaknutih motom „Raste, a ne stari!“, iskazanih u vjerskoj toleranciji, ljudskom zajedništvu i poštovanju te raznolikosti kao posebnoj vrednoti. Sljedećeg dana sudionici su napuštali hotel i kretali prema svojim odredištima.

Poveznica na sadržaje radionice, na službenoj web stranici bugarske NA.

Za pohvaliti je organizatore Aktivnosti koji su bili dostupni uvijek, u svako vrijeme i u svakoj prigodi i koji su vrlo profesionalno znali izbalansirati omjer radnih, društvenih i neformalnih aktivnosti. Dostatno i na vrijeme, a prije provođenja Aktivnosti, organizatori su sudionike detaljno upoznali sa sadržajima, smještajem, mogućnostima dolaska do 4smještajnog prostora i ostalim informacijama potrebnima za dolazak u mjesto održavanja Aktivnosti. Na sam dan dolaska skupina djelatnika agencije, NSS-a čekala je ponaosob svakog sudionika Aktivnosti i usmjeravala na odredište. Organizatori su iznimno skrbili o svakom sudioniku Aktivnosti i posvećivali svakome ponaosob maksimum pažnje i skrbi. Sve su aktivnosti bile provedene u profesionalnom, ugodnom i vrlo poticajnom okruženju.

5Mišljenja sam da su svi sudionici Aktivnosti bili vrlo aktivni i vrlo motivirani, kako na uvodnim sadržajima, tako i na radionicama, a posebno na brižno odabranom i planiranom slobodnom vremenu unutar kojeg smo nazočili prekrasnom i osebujnom mjestu nazvanom „Veselo selo“ u kojem je održana gala večera te tijekom razgledavanja grada uz vodstvo stručnog vodiča. Naime, tada je bilo najživlje i najzanimljivije jer smo direktno komunicirali s ostalim sudionicima Aktivnosti, izmjenjivali iskustva, dogovarali i planirali buduće projekte međunarodne suradnje.

Ujedno, bila mi je ovo i prva i prava prilika za neposredan razgovor ne samo s mojim sustručnjacima, već i s odgajateljima drugih zemalja Europe koji brinu o ranom razvoju djeteta, budućeg učenika, što smatram iznimnim iskustvom. Jer razgovarati s njima, čuti njihova iskustva, čuti njihova razmišljanja te dogovarati buduće projekte koji su logičan i poželjan nastavak onih iz predškolskog doba djece i učenika je zaista iznimno, ali i događanje koje bi trebalo postati uobičajena praksa!

Hvala našoj Agenciji za mobilnost i programe EU i našoj NSS Dunji Babić na profesionalnosti i pomoći te podršci jer s korisnicima dogovara sve detalje, usmjerava, prati i pomaže u svakom dijelu realizacije aktivnosti!

Financijska potpora dobivena je u sklopu Programa za cjeloživotno učenje preko Agencije za mobilnost i programe Europske unije. Sadržaj ovog članka isključiva je odgovornost autorice, a Agencija za mobilnost i programe Europske unije i Europska komisija nisu odgovorne za načine na koje bi se te informacije mogle koristiti.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u eTwinning i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na „Dobra pedagoška praksa za razvoj ključnih kompetencija“

  1. Povratni ping: Profesionalni razvoj | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.