Web detektivi

ivana_duranic

Ivana Đuranić

Ove su godine učenici OŠ Augusta Šenoe iz Osijeka Dan sigurnijeg interneta obilježili u suradnji s Centrom za zlostavljanu i nestalu djecu u Osijeku. Projekt je započeo nizom radionica za učenike koje su organizirali predstavnici Centra. Tridesetak učenika naše škole bilo je podijeljeno u dvije grupe (niži i viši razredi osnovne škole) te su kroz radionice upoznati s opasnostima koje mogu susresti na internetu, različitim oblicima nasilja i provaljivanja u tuđe profile na društvenim mrežama te kako se zaštititi. Pokazalo se da su, ne samo učenici viših razreda, nego i učenici nižih razreda vrlo dobro upoznati s tematikom pa su se vrlo lako uključili u razgovor i razmjenu iskustava.

Slika2Nakon održanih predavanja i radionica, na Dan sigurnijeg interneta, tridesetak je učenika od prvog do osmog razreda u Osječko-baranjskoj policijskoj upravi primilo svoje značke, diplome i kape te su na taj način postali prvi osječki web detektivi. Svaki web detektiv dobio je i svoj identifikacijski broj pomoću kojega se može prijaviti u sustav gdje može Centru prijavljivati neprimjerene i možebitno opasne sadržaje na internetu.

Slika1Slika 1. Web detektivi

Web detektivi su se odmah prihvatili posla i prijavili nekoliko Facebook i Ask.fm profila za koje su smatrali da sadrže neprimjerene sadržaje i potiču nasilje među njihovim vršnjacima.

Slika 2. Postupak prijave neprimjerenog sadržaja

Tijekom dva tjedna svaki su dan u školu dolazili s detektivskim kapama i iskaznicama kako bi ih svi prepoznali kao web detektive i kako bi im se mogli obratiti u slučaju da im zatreba pomoć. Na satima informatike web detektivi su upoznali ostale učenike sa svojim novim poslom i upoznali ih kako sigurno i odgovorno koristiti internet. Radionica koju su učenici napravili za učenike obuhvaćala je ove aktivnosti:

  • Postavke privatnosti i dijeljenje osobnih podataka na Facebooku
  • Bonton u virtualnom svijetu
  • Ask.fm – dobro ili loše?
  • Pravila za odgovorno ponašanje na internetu.

Najveću pažnju posvetili smo Facebooku i Asku jer su, kako smo saznali u anketi, upravo to virtualna mjesta na kojima naši učenici provode najviše vremena.

Graf1Graf 1. Postotak korisnika Facebooka

U anketi smo također saznali da više od 80 % učenika viših razreda naše škole posjeduje Facebook račun, a više od 50 % Facebook profila je javno i svima vidljivo. Nekoliko učenika priznalo je da na Facebook i druge društvene mreže pišu mnoge stvari koje nikada ne bi rekli osobi u lice, a veliki broj učenika ponosno je izjavio kako ima više od 300 prijatelja!

Graf2Graf 2. Broj prijatelja na Facebooku

Preko 30 % učenika viših razreda posjeduje profil na servisu Ask.fm, a taj broj svakim danom je rastao. 4 % učenika na Ask.fm-u objavljuje svoje odgovore u obliku videozapisa.

Radionice su se pokazale uspješnima, a ovo su neki od rezultata:

  • Učenici su postavili svoje Facebook profile kao privatne
  • Učenici su obrisali s liste prijatelja većinu nepoznatih prijatelja
  • Veliki broj učenika je obrisao Ask.fm profil [1]
  • Učenici su izradili digitalne materijale (prezentacije, animacije, videozapise) na temu sigurnog i odgovornog ponašanja na internetu
  • Učenici su izrazili želju da se održi radionica i za njihove roditelje.

Pokazalo se da, iako učenici na društvenim mrežama provode značajan dio slobodnog vremena (uglavnom igrajući igrice ili na chatu), većina nije upoznata s osnovnim pravilima odgovornog ponašanja na internetu. Kroz ovaj su projekt naučili kako sigurnije koristiti internet, kako zaštititi svoju privatnost i osobne podatke, kome se mogu obratiti u slučaju narušavanja privatnosti i kako odgovorno izbjeći nasilje na internetu koje postaje značajan dio njihovog odrastanja i svakodnevnice.


 

Animacija1Animacija 1. Odgovorno ponašanje na internetu, Magdalena S., 5. razred


[1] Tijekom radionice učenici su napravili eksperiment: nasumično su odabrali profil jedne djevojke na Ask.fm-u i u 15 minuta pokušali saznati što više podataka o njoj iščitavajući njene odgovore. Nakon 15 minuta rezultat je iznenadio učenike u tolikoj mjeri da ih je većina zaključila da je Ask.fm profil najbolje obrisati. O djevojci koju su nasumično odabrali saznali su: kako se zove i preziva, gdje stanuje i u koju školu ide, koliko ima godina, kakvu glazbu voli i kojim sportom se bavi, s kim živi i koliko ima braće i sestara te kada i gdje voli izlaziti.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.