Upoznavanje učeničke internetske svakodnevice kroz anketu

darija_DR

Darija Dasović Rakijašić

Već četvrtu godinu zaredom, u Tehničkoj školi Ruđera Boškovića u Vinkovcima, raznim aktivnostima obilježavamo Dan sigurnijeg interneta. To je prilika da razgovaramo s učenicima, ukažemo na potrebu za odgovornim ponašanjem, ali i da upoznamo učeničku svakodnevicu. Ona nam je polazna točka za planiranje aktivnosti u sljedećoj školskoj godini.

Jedna od povedenih aktivnosti bila je anketa koju je ispunilo 185 učenika. Anketa je pokazala sljedeće:

  • 98 % ispitanih učenika ima računalo, od čega samo 2 % nema pristup internetu.
  • Čak 78 % učenika nema vremensko ograničenje za korištenje računala pa se zato dnevno koriste računalom:

image

Provedeno vrijeme tek u manjoj mjeri koriste za školu:

image

  • 81 % učenika ima vlastito računalo.
  • 85 % učenika pristupa internetu i s mobitela.
  • 82 % učenika nema nikakav nadzor prilikom rada na internetu.
  • 98 % učenika ima profil na Facebooku.
  • 54 % učenika ima profil i na nekoj drugoj društvenoj mreži.
  • 19 % učenika prihvaća prijateljstvo osoba koje ne poznaje, a 11 % šalje pozivnice za prijateljstvo osobama koje ne poznaju.
  • Čak 19 % učenika je izjavilo da su otvarali lažne profile na društvenim mrežama, a 16 % je pisalo objave pod tuđim imenom.
  • Svega 3 % roditelja zna lozinke za njihove Facebook profile (što i nije iznenađujuća činjenica ako se prisjetimo da je riječ o srednjoškolcima).
  • 20 % učenika je „prijatelj“ sa svojim roditeljima na Facebooku, od čega 5 % sakriva neke ili sve objave.
  • 81 % učenika blokira ili ignorira osobe koje ih vrijeđaju na Facebooku, dok se 9 % upušta u verbalni okršaj.
  • 59 % učenika barem ponekad zapostavlja svoje obveze zbog Facebooka, iako je svega 1 % učenika izjavio da mu je Facebook važniji od svega.
  • Zbog računala čak 75 % učenika zapostavlja školu.
  • 12 % učenika objavljuje fotografije drugih osoba bez njihova znanja, a čak 45 % učenika je izjavilo da se našlo u situaciji da su na takav način objavljene i njihove fotografije.

Koliko su roditelji upoznati s internetskim aktivnostima svoje djece, vidljivo je iz grafikona.

Rezultati ankete i razgovor s učenicima vode do zaključka da su roditelji još uvijek nedovoljno angažirani oko aktivnosti koje učenici provode za računalom. Najčešći razlozi su nedostatak vremena, nedostatno znanje o korištenju računala i nerazumijevanje da neodgovorno ponašanje na internetu može njihovo dijete dovesti u opasnost.

Osim sudjelovanja u anketi, učenici su i aktivno sudjelovali u izradi nastavnih materijala. Pripreme su obavljene polovicom siječnja kada su učenici prvih razreda dobili zadatak da izrade plakate (u papirnatom ili digitalnom obliku) na temu sigurnijeg interneta. Rok za predaju radova je 28. veljače.

Učenici drugih razreda trebali su napraviti prezentaciju u Prezi online aplikaciji. Svi su učenici dobili istu temu: „Online prava i odgovornosti“.

Neki od uspješnijih radova su:

Učenici trećih razreda su ranije bili uključeni u slične aktivnosti, tako da oni nisu imali poseban zadatak. Oni su bili bombardirani samima sobom ;). Iako mi nitko od učenika nije „prijatelj“ na Facebooku, zanimalo me koje su informacije ostavili dostupnima svima na internetu. Svega nekoliko učenika je imalo javan popis prijatelja, vidljive objave na zidu i otvoren pristup albumima. Pa ipak sam za većinu učenika uspjela skinuti barem naslovne i profilne fotografije. Neki od njih su onemogućili pretragu prema imenu, dok su neki promijenili ime ili prezime, neki imaju više profila… Do njih je bilo lako doći preko učenika koji je imao javan popis prijatelja. Fotografije učenika pojedinih razreda projicirane su učenicima prilikom ulaska u učionicu i u potpunosti sam zadovoljna njihovom reakcijom. Bili su šokirani! To sam i priželjkivala, ali nisam bila uvjerena da ću i postići. Iako su fotografije tek u nekoliko slučaja bile pomalo „nezgodne“, mislim da ih je zasmetala i sama činjenica da je netko „kopao“ po njihovim profilima. A kada su uvidjeli da bi se neke fotografije mogle staviti u drugi kontekst, nije ih bilo teško navesti da se zamisle u toj nezavidnoj ulozi.

Provedene aktivnosti doprinijele su većoj pozornosti učenika, tako da su u dahu pogledali tridesetminutni dokumentarac o cyberbullingu. Svjesna da se dobar dio učenika ne može osloniti na svoje nedovoljno informirane roditelje, zamolila sam ih da napišu poruke za druge učenike i tako pomognu u informiranju i osvješćivanju mlađih članova obitelji.

Njihove su poruke sljedeće:

  • Baš kao i u stvarnom životu, trebamo paziti što radimo na internetu. Trebamo paziti s kim sve postajemo „prijatelji“ na društvenim mrežama te na svoje osobne podatke.
  • Ograničite pristup podacima na društvenim mrežama!
  • Ne stavljaj svoje slike na društvene mreže jer one ostaju zauvijek u svijetu interneta.
  • Ako si žrtva nasilja, odmah to prijavi institucijama nadležnim za takve slučajeve, svojim roditeljima i, ako je potrebno, školi. Nitko ne zaslužuje biti žrtva!
  • Ponašaj se prema drugima onako kako bi htio da se ponašaju prema tebi. Bez nasilja, lažnih profila, vrijeđanja na bilo kakav način te provociranja!
  • Smanji broj prijatelja na Facebooku i obriši one koje ne poznaješ osobno.
  • Moramo se zaštititi od osoba koje ne poznajemo, sakriti svoje podatke od takvih osoba i paziti s kim komuniciramo. Ne smijemo davati nikakve informacije nepoznatim osobama.
  • Ako prijavite, policija će otkriti osobu koja širi lažne informacije ili je otvorila lažan profil.
  • Nasilje na internetu, odnosno na društvenim mrežama jako je veliko. Moramo zaštiti svoje podatke na društvenim mrežama kako ih drugi ne bi zlouporabili.
  • Policija može doći do podataka s kojeg se računala i mjesta koristimo internetom. Roditelji bi trebali pripaziti i malo više zaštititi djecu od interneta i neželjenih stranica.
  • Ne smijemo praviti lažne Facebook profile i lažno se predstavljati. Roditelji trebaju znati što radimo na računalu i moramo koristiti samo dozvoljene aplikacije.
  • Moramo biti otvoreni za razgovor s roditeljima o toj temi jer je to bolje i za nas i za njih. Ja bih svojim roditeljima sigurno rekao da me netko uznemirava zato što bi oni znali što treba učiniti. Ipak su oni iskusniji od nas…
  • Trebamo paziti što objavljujemo jer je gotovo nemoguće nešto ukloniti s interneta.
  • Dobro pazi što stavljaš na internet i na bilo kakve društvene mreže jer to svi mogu vidjeti i od toga napraviti što god žele! Budi oprezan!
  • Ne treba stavljati nikakve slike na internet koje mogu utjecati na vašu sigurnost, ugled, karijeru… Slike koje će jednog dana vaše dijete možda vidjeti i reći: “Kakvog ja roditelja imam!” Nema potrebe da našu privatnost i naš život dijelimo s nekim preko interneta.
  • Razmišljaj o svom ugledu već danas!
  • Razmislite malo kako je onim osobama koje su bile žrtve nasilja i probajte se postaviti u tu situaciju. Sigurno ne želite da i vama bude tako! Zato, još jednom, dobro pazite što radite na internetu!
  • Uvijek budite kritični prema osobama s kojima razgovarate preko interneta i s onim osobama koje želite upoznati.
  • Smatram da bi se trebalo malo više pažnje posvetiti djeci dok se koriste internetom. Roditelji bi trebali biti upućeni u ono što se događa dok se njihovo dijete služi računalom i društvenim mrežama. Ako roditelji ne mogu biti ti koji će dijete upozoriti na opasnosti, to bi trebao napraviti stariji brat ili sestra. Našla sam se puno puta u situaciji da se svašta piše i priča o meni, anonimno ili ne. Nisam imala priliku reći to svojim roditeljima jer se oni ne razumiju u to. Jedino što želim je uputiti sestru u sve to, kako se i ona ne bi našla u ovakvoj situaciji.
  • Nakon nekoliko incidenata koje sam vidjela na TV-u, maknula sam svoju adresu, adresu e-pošte, datum rođenja i mjesto stanovanja sa Facebook profila, stavila zaštitu na slike i objave i često provjeravam je li sve zaključano. Shvaćam da je internet opasno mjesto jer sam svjedok internetskog nasilja nad prijateljicom. Nakon toga sam shvatila koliko je to zaista ozbiljno.
  • Danas sam doznao kako internet i nije baš siguran koliko sam mislio. Mislim da je potrebno osigurati svoje podatke kako ne bi došlo do određenih problema…
  • Nemoj se praviti pametan i popularan te imati 2000 prijatelja i 500 slika na društvenim mrežama i nećeš imati takvih problema.
  • Kaki Facebook, Twitter… kaki bakaraći, te gluposti samo stvaraju probleme! Što manje provodite slobodno vrijeme za računalom, a više se bavite sportom ili knjigom! Winking smile
  • Ne prihvaćaj za prijatelje ljude koje ne poznaješ zbog svoje sigurnosti. Danas ti može svako biti Facebook „prijatelj“.
  • Slike, videozapise… najčešće postavljamo na Facebook pa moramo biti svjesni da taj naš post može obići cijeli svijet u za manje od 1 dana. Trebamo biti maksimalno oprezni i prije nego što nešto objavimo trebamo tri puta razmisliti jer:
         – možemo se osramotiti,
         – naš post se može iskoristiti u svrhu cyber zlostavljanja,
         – šanse da kontroliramo neki post su minimalne.
    Internet pruža anonimnost svakome i to se lagano zloupotrebljava – zato treba paziti koga ćeš prihvatiti za “prijatelja” na Facebooku jer nikada ne znaš tko je s druge strane Winking smile.
    Što se tiče poveznica na kojima piše “OBAVEZNO POGLEDATI”, bolje ih je ne otvarati jer to su najčešće virusi ili se preko te poveznice može hakirati tvoj profil.

Rezultati ankete, kao i poruke učenika, bit će postavljeni na oglasnoj ploči te mrežnim stranicama škole kako bili vidljivi svim učenicima i njihovim roditeljima.

Zahvaljujem učenicima na predanoj izradi plakata i prezentacija, a najviše na primjeni i širenju naučenog.

Ostajte dobri i sigurni! I ne samo na internetu Winking smile.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.