Situacijske radionice za šestaše

davorka_medvedovic

Davorka Medvedović

DSC_0030
Ove se godine i OŠ Rovišće priključila ovoj hvalevrijednoj akciji te smo odlučili sudjelovati izvođenjem radionice za učenike. Sudjelovali su učenici tri šesta razreda, a radionica je za svaki razred trajala po 45 minuta. Radilo se u grupama od tri do četiri učenika.

Sadržaj radionice

Svakoj su grupi podijeljeni listići na kojima su bile tri izmišljene situacije do kojih može doći DSC_0035na internetu (dovoljne su dvije zbog vremenskog ograničenja). Uz svaku su situaciju morali razmisliti o pozitivnim i negativnim ishodima, a cilj je bio da sami dođu do zaključaka o sigurnijem, odgovornijem i primjerenijem ponašanju na internetu. Na kraju su trebali osmisliti online prava i odgovornosti.

Kao dodatni materijal upotrebljavali smo pravila o ponašanju na internetu iz Kompleta obrazovnih sadržaja o sigurnosti na internetu. Ona su nam trebala poslužiti kao smjernice ponašanja i misao vodilja pri definiranju prava i odgovornosti na Internetu.

LISTIĆI:

1. situacija

Dora piše blog:

„Danas je u školi bilo koma. Pisali smo test iz povijesti, mislim da ću dobiti komad. Starci će me ubiti! Još me pitala i matematiku, jedva sam izvukla dvojku, katastrofa!

Ali Silvija mi je rekla kako joj se sviđa Tarin dečko Dejan, a ona nema pojma o tome. Zato, Dejane, ako čitaš, Silvijin broj mobitela je 094/444-444, pa je možeš nazvati ako želiš. Tara mi je isto frendica, ali glupa je ako ne vidi kako je Dejan vara na svakom koraku.“

  • Što Dora pogrešno čini?
  • Može li svatko pročitati što je napisala?
  • Koga je povrijedila svojim postupkom? Što mislite, kako se osjeća Silvija, kako Tara, a kako Dejan?
  • Kako biste se vi osjećali da ste na Tarinom mjestu?
  • Što biste vi učinili da ste na Dorinom mjestu?

2. situacija

Marina je upoznala super dečka na „fejsu“. Komentirali su školu, prijatelje, razmjenjivali razna iskustva i to je trajalo mjesecima. Tada je Marin tražio da razmijene svoje fotografije. Ona je pristala i još su se više svidjeli jedan drugome. Nakon toga, on je predložio sastanak u gradu „licem u lice“.

  • Koji su Marinini mogući odgovori? Koji su njezini mogući postupci?
  • Ako je došlo do susreta, što se sve moglo dogoditi (i pozitivno i negativno)?
  • Što biste vi učinili da ste na Marininom mjestu?

3. situacija

Davor, Tina i Lana dopisuju se na chatu. Na Lanin prijedlog razgovaraju o Mariji. Govore kako je glupa, kako uvijek pametuje i želi da svi rade ono što je ona zamislila. Dogovaraju se kako će joj u školi reći što misle o njoj i da se više neće družiti s njom. No, Lana je Marijina dobra prijateljica i ona joj je kasnije sve to ispričala. Objasnila joj je da je namjerno sudjelovala u tom razgovoru kako bi ovo dvoje nagovorila da iskreno kažu što misle.

  • Što mislite, kako se Marija osjećala?
  • Je li Lana ispravno postupila sudjelovanjem u ogovaranju i obavještavanjem Marije o tome?
  • Je li Lana stvarno prava prijateljica?
  • Kako biste vi postupili da ste na Laninom mjestu?
  • Kako biste se vi osjećali da ste na Marijinom mjestu?
  • Kako biste vi riješili ovu situaciju?

Pokušajte izvesti što više zaključaka i rješenja ovih situacija te ih predstavite razredu.

Za svaku od situacija navedite što svaki od sudionika ima pravo činiti na internetu, a koje su njegove odgovornosti.

Zaključci koje smo izveli:

Slijede razmišljanja i stavovi učenika o problemima u opisanim situacijama. Uglavnom su svi jednako razmišljali, jedino u trećoj situaciji postoje neke razlike.

1. situacija

  • Pogrešno je to što Dora objavljuje podatke koje svi mogu pročitati.
  • Dejan se osjećao važnim zato što su se dvije cure zaljubile u njega.
  • Osjećala bih se iskorištenom i izigranom.
  • Mi to ne bismo ni napravile jer bismo jako povrijedile svoje prijatelje.
  • Tara se osjeća tužno jer je saznala da je Dejan vara, a Dejan se osjeća osramoćenim i stid ga je.
  • Da sam na Tarinom mjestu, razgovarao bih s Dejanom o tome što je Dora napravila, a Dori bih također rekao da nije pošteno to što je učinila.
  • Da smo na Dorinom mjestu, ispričali bismo se Tari i Silviji.
  • Dora je prije toga trebala dobro promisliti jer je prijateljicu mogla dovesti u opasnu situaciju. Taj je broj mogao vidjeti svatko pa čak i neki nasilnici koji bi joj mogli nauditi.
  • Dora je mogla dečku reći u lice njezin broj, tako ne bi nikoga dovela u opasnost.
  • Da sam na Dorinom mjestu, promislila bih prije nego što to objavim.
  • Dora je kao osoba imala pravo Dejanu napisati poruku, ali nije bilo odgovorno od nje to što je broj mobitela dala u javnost bez Silvijinog dopuštenja.
  • Da sam ja Dora, ispričala bih se za svoju pogrešku i ne bih se više petljala u tuđe probleme.

2. situacija

  • Da sam na Marininom mjestu, prije nego što bih se našla s njim, obavijestila bih neku stariju osobu.
  • Marina se ne bi trebala sastati s Marinom jer bi je mogao zlostavljati, ne zna se koliko on stvarno ima godina i ne bi se trebala viđati s nepoznatom osobom koja je možda dala lažne podatke.
  • Da je došlo do susreta, moglo je sve biti u redu, ali ju je mogao i seksualno napastovati.
  • Da sam na Marininom mjestu, povela bih sa sobom stariju osobu. Najprije ćemo se negdje naći s odraslim osobama (mamom, tatom, sestrom, bratom, tetom, bratićem, sestričnom…) i upoznati, a zatim, kada se dobro upoznamo, izmijeniti fotografije.

POZITIVNO: Kada su se našli, mogao ju je odvesti na piće. Razgovarali bi i dublje se upoznali. Dogovorili bi se za idući sastanak.

NEGATIVNO: Kada su se našli, mogao ju je zlostavljati ili organizirati otmicu radi novca. Mogao je zloupotrijebiti njezine podatke.

3. situacija

Napomena: u ovoj situaciji posebno su zanimljiva različita stajališta učenika o poticanju ogovaranja da bi se saznalo nečije mišljenje o nekome – o tome smo kasnije dodatno raspravljali i zaključili da to ipak nije u redu.

  • Davor,Tina i Lana nisu se trebali dopisivati o Mariji jer je to ogovaranje.
  • Da sam ja na Marijinom mjestu, osjećala bih se povrijeđeno, tužno i iznevjereno.
  • Lana je imala pravo obavijestiti Mariju, ali nije bilo odgovorno od nje što je sudjelovala u tome i potvrđivala sve to. Zbog toga Lana nije prava prijateljica, a da sam ja bila na Laninom mjestu, suprotstavila bih im se što tako razgovaraju o Mariji.
  • Marija se osjećala iskorišteno, glupo, tužno i naivno. Da sam na Marijinom mjestu, pitao bih Davora i Tinu za iskreno mišljenje, neka mi kažu otvoreno, u lice.
  • Lana nije dobro postupila sudjelujući u ogovaranju Marije. Ona nije prava prijateljica jer je ogovarala zajedno s ostalima.
  • Mi ne bismo započeli ogovaranje da smo na Laninom mjestu. Da smo na Marijinom mjestu, osjećali bismo se poniženo i prekinuli bismo prijateljstvo sa svih troje.
  • Lana je ispravno postupila.
  • Na Laninom mjestu isto bismo postupili.
  • Marija je bila povrijeđena jer su joj prijatelji takvo što izgovorili, ali je bila i sretna jer joj je najbolja prijateljica Lana pristala reći zašto je to napravila, i dalje je ostala dobra prijateljica s Marijom.
  • Lana je nije dobro postupila zato što je ogovarala Mariju, ali je dobro postupila jer je željela čuti što oni zapravo misle o Mariji i zatim joj je to prenijela.
  • Lana bi se mogla nazvati pravom prijateljicom zato što je nagovorila Davora i Tinu da sve kažu Mariji. Mi bismo Davoru i Tini opisali Marijine pozitivne osobine i objasnili im da je dobra osoba i da bi se trebali družiti s njom.
  • Da smo na Marijinom mjestu, bili bismo tužni jer se ne sviđamo Davoru i Tini, ali bismo bili i sretni jer imamo pravu prijateljicu Lanu.

Na temelju navedenih zaključaka zajednički smo definirali online prava i odgovornosti.

ONLINE PRAVA:

Pravo na govorenje i pisanje o sebi, istraživanje i pronalaženje informacija.
Pravo na pisanje vlastitih razmišljanja i doživljaja, opisivanje prijatelja.
Pravo na upoznavanje prijatelja na internetu i u životu, ali bismo na prvih nekoliko susreta trebali povesti sa sobom roditelje.
Pravo na uključivanje u chat bez loših namjera.
Pravo na privatnost.
Pravo na učenje pomoću interneta.
Pravo na komunikaciju s kim želimo.

ONLINE ODGOVORNOSTI:

Pisati točne podatke i o sebi i o svojim prijateljima.
Upozoriti i druge da se ne izruguju i ne ogovaraju.
Prijaviti zlostavljanje bilo koje vrste.
Nikako se ne smijemo sastati sami s nepoznatom osobom.
Odgovornost prema privatnosti svojih prijatelja – osoba o kojoj pišemo mora se složiti s tim.
Moramo biti svjesni s kim se dopisujemo.

Učenici su svoja razmišljanja i zaključke mogli pisati rukom ili na računalu. Nekoliko ih se odlučilo izraditi multimedijski uradak koji ćemo nakon dorade prijaviti na izložbu multimedijskih radova.

DSC_0032DSC_0034DSC_0035

Djeci se jako svidjela radionica jer se svakome od njih tako nešto može dogoditi ili se možda nekima već i dogodilo. Vole ovakav način rada jer se razlikuje od uobičajenog, a zanimljivije im je i puno više nauče kad sami donose zaključke. Svakako preporučujem kolegama da pokušaju isprobati ovu ili sličnu radionicu jer sam dobila pregršt različitih odgovora i odličnu povratnu informaciju.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.