Davorka Medvedović
Ove se godine i OŠ Rovišće priključila ovoj hvalevrijednoj akciji te smo odlučili sudjelovati izvođenjem radionice za učenike. Sudjelovali su učenici tri šesta razreda, a radionica je za svaki razred trajala po 45 minuta. Radilo se u grupama od tri do četiri učenika.
Sadržaj radionice
Svakoj su grupi podijeljeni listići na kojima su bile tri izmišljene situacije do kojih može doći na internetu (dovoljne su dvije zbog vremenskog ograničenja). Uz svaku su situaciju morali razmisliti o pozitivnim i negativnim ishodima, a cilj je bio da sami dođu do zaključaka o sigurnijem, odgovornijem i primjerenijem ponašanju na internetu. Na kraju su trebali osmisliti online prava i odgovornosti.
Kao dodatni materijal upotrebljavali smo pravila o ponašanju na internetu iz Kompleta obrazovnih sadržaja o sigurnosti na internetu. Ona su nam trebala poslužiti kao smjernice ponašanja i misao vodilja pri definiranju prava i odgovornosti na Internetu.
LISTIĆI:
1. situacija
Dora piše blog:
„Danas je u školi bilo koma. Pisali smo test iz povijesti, mislim da ću dobiti komad. Starci će me ubiti! Još me pitala i matematiku, jedva sam izvukla dvojku, katastrofa!
Ali Silvija mi je rekla kako joj se sviđa Tarin dečko Dejan, a ona nema pojma o tome. Zato, Dejane, ako čitaš, Silvijin broj mobitela je 094/444-444, pa je možeš nazvati ako želiš. Tara mi je isto frendica, ali glupa je ako ne vidi kako je Dejan vara na svakom koraku.“
- Što Dora pogrešno čini?
- Može li svatko pročitati što je napisala?
- Koga je povrijedila svojim postupkom? Što mislite, kako se osjeća Silvija, kako Tara, a kako Dejan?
- Kako biste se vi osjećali da ste na Tarinom mjestu?
- Što biste vi učinili da ste na Dorinom mjestu?
2. situacija
Marina je upoznala super dečka na „fejsu“. Komentirali su školu, prijatelje, razmjenjivali razna iskustva i to je trajalo mjesecima. Tada je Marin tražio da razmijene svoje fotografije. Ona je pristala i još su se više svidjeli jedan drugome. Nakon toga, on je predložio sastanak u gradu „licem u lice“.
- Koji su Marinini mogući odgovori? Koji su njezini mogući postupci?
- Ako je došlo do susreta, što se sve moglo dogoditi (i pozitivno i negativno)?
- Što biste vi učinili da ste na Marininom mjestu?
3. situacija
Davor, Tina i Lana dopisuju se na chatu. Na Lanin prijedlog razgovaraju o Mariji. Govore kako je glupa, kako uvijek pametuje i želi da svi rade ono što je ona zamislila. Dogovaraju se kako će joj u školi reći što misle o njoj i da se više neće družiti s njom. No, Lana je Marijina dobra prijateljica i ona joj je kasnije sve to ispričala. Objasnila joj je da je namjerno sudjelovala u tom razgovoru kako bi ovo dvoje nagovorila da iskreno kažu što misle.
- Što mislite, kako se Marija osjećala?
- Je li Lana ispravno postupila sudjelovanjem u ogovaranju i obavještavanjem Marije o tome?
- Je li Lana stvarno prava prijateljica?
- Kako biste vi postupili da ste na Laninom mjestu?
- Kako biste se vi osjećali da ste na Marijinom mjestu?
- Kako biste vi riješili ovu situaciju?
Pokušajte izvesti što više zaključaka i rješenja ovih situacija te ih predstavite razredu.
Za svaku od situacija navedite što svaki od sudionika ima pravo činiti na internetu, a koje su njegove odgovornosti.
Zaključci koje smo izveli:
Slijede razmišljanja i stavovi učenika o problemima u opisanim situacijama. Uglavnom su svi jednako razmišljali, jedino u trećoj situaciji postoje neke razlike.
1. situacija
- Pogrešno je to što Dora objavljuje podatke koje svi mogu pročitati.
- Dejan se osjećao važnim zato što su se dvije cure zaljubile u njega.
- Osjećala bih se iskorištenom i izigranom.
- Mi to ne bismo ni napravile jer bismo jako povrijedile svoje prijatelje.
- Tara se osjeća tužno jer je saznala da je Dejan vara, a Dejan se osjeća osramoćenim i stid ga je.
- Da sam na Tarinom mjestu, razgovarao bih s Dejanom o tome što je Dora napravila, a Dori bih također rekao da nije pošteno to što je učinila.
- Da smo na Dorinom mjestu, ispričali bismo se Tari i Silviji.
- Dora je prije toga trebala dobro promisliti jer je prijateljicu mogla dovesti u opasnu situaciju. Taj je broj mogao vidjeti svatko pa čak i neki nasilnici koji bi joj mogli nauditi.
- Dora je mogla dečku reći u lice njezin broj, tako ne bi nikoga dovela u opasnost.
- Da sam na Dorinom mjestu, promislila bih prije nego što to objavim.
- Dora je kao osoba imala pravo Dejanu napisati poruku, ali nije bilo odgovorno od nje to što je broj mobitela dala u javnost bez Silvijinog dopuštenja.
- Da sam ja Dora, ispričala bih se za svoju pogrešku i ne bih se više petljala u tuđe probleme.
2. situacija
- Da sam na Marininom mjestu, prije nego što bih se našla s njim, obavijestila bih neku stariju osobu.
- Marina se ne bi trebala sastati s Marinom jer bi je mogao zlostavljati, ne zna se koliko on stvarno ima godina i ne bi se trebala viđati s nepoznatom osobom koja je možda dala lažne podatke.
- Da je došlo do susreta, moglo je sve biti u redu, ali ju je mogao i seksualno napastovati.
- Da sam na Marininom mjestu, povela bih sa sobom stariju osobu. Najprije ćemo se negdje naći s odraslim osobama (mamom, tatom, sestrom, bratom, tetom, bratićem, sestričnom…) i upoznati, a zatim, kada se dobro upoznamo, izmijeniti fotografije.
POZITIVNO: Kada su se našli, mogao ju je odvesti na piće. Razgovarali bi i dublje se upoznali. Dogovorili bi se za idući sastanak.
NEGATIVNO: Kada su se našli, mogao ju je zlostavljati ili organizirati otmicu radi novca. Mogao je zloupotrijebiti njezine podatke.
3. situacija
Napomena: u ovoj situaciji posebno su zanimljiva različita stajališta učenika o poticanju ogovaranja da bi se saznalo nečije mišljenje o nekome – o tome smo kasnije dodatno raspravljali i zaključili da to ipak nije u redu.
- Davor,Tina i Lana nisu se trebali dopisivati o Mariji jer je to ogovaranje.
- Da sam ja na Marijinom mjestu, osjećala bih se povrijeđeno, tužno i iznevjereno.
- Lana je imala pravo obavijestiti Mariju, ali nije bilo odgovorno od nje što je sudjelovala u tome i potvrđivala sve to. Zbog toga Lana nije prava prijateljica, a da sam ja bila na Laninom mjestu, suprotstavila bih im se što tako razgovaraju o Mariji.
- Marija se osjećala iskorišteno, glupo, tužno i naivno. Da sam na Marijinom mjestu, pitao bih Davora i Tinu za iskreno mišljenje, neka mi kažu otvoreno, u lice.
- Lana nije dobro postupila sudjelujući u ogovaranju Marije. Ona nije prava prijateljica jer je ogovarala zajedno s ostalima.
- Mi ne bismo započeli ogovaranje da smo na Laninom mjestu. Da smo na Marijinom mjestu, osjećali bismo se poniženo i prekinuli bismo prijateljstvo sa svih troje.
- Lana je ispravno postupila.
- Na Laninom mjestu isto bismo postupili.
- Marija je bila povrijeđena jer su joj prijatelji takvo što izgovorili, ali je bila i sretna jer joj je najbolja prijateljica Lana pristala reći zašto je to napravila, i dalje je ostala dobra prijateljica s Marijom.
- Lana je nije dobro postupila zato što je ogovarala Mariju, ali je dobro postupila jer je željela čuti što oni zapravo misle o Mariji i zatim joj je to prenijela.
- Lana bi se mogla nazvati pravom prijateljicom zato što je nagovorila Davora i Tinu da sve kažu Mariji. Mi bismo Davoru i Tini opisali Marijine pozitivne osobine i objasnili im da je dobra osoba i da bi se trebali družiti s njom.
- Da smo na Marijinom mjestu, bili bismo tužni jer se ne sviđamo Davoru i Tini, ali bismo bili i sretni jer imamo pravu prijateljicu Lanu.
Na temelju navedenih zaključaka zajednički smo definirali online prava i odgovornosti.
ONLINE PRAVA:
Pravo na govorenje i pisanje o sebi, istraživanje i pronalaženje informacija.
Pravo na pisanje vlastitih razmišljanja i doživljaja, opisivanje prijatelja.
Pravo na upoznavanje prijatelja na internetu i u životu, ali bismo na prvih nekoliko susreta trebali povesti sa sobom roditelje.
Pravo na uključivanje u chat bez loših namjera.
Pravo na privatnost.
Pravo na učenje pomoću interneta.
Pravo na komunikaciju s kim želimo.
ONLINE ODGOVORNOSTI:
Pisati točne podatke i o sebi i o svojim prijateljima.
Upozoriti i druge da se ne izruguju i ne ogovaraju.
Prijaviti zlostavljanje bilo koje vrste.
Nikako se ne smijemo sastati sami s nepoznatom osobom.
Odgovornost prema privatnosti svojih prijatelja – osoba o kojoj pišemo mora se složiti s tim.
Moramo biti svjesni s kim se dopisujemo.
Učenici su svoja razmišljanja i zaključke mogli pisati rukom ili na računalu. Nekoliko ih se odlučilo izraditi multimedijski uradak koji ćemo nakon dorade prijaviti na izložbu multimedijskih radova.
Djeci se jako svidjela radionica jer se svakome od njih tako nešto može dogoditi ili se možda nekima već i dogodilo. Vole ovakav način rada jer se razlikuje od uobičajenog, a zanimljivije im je i puno više nauče kad sami donose zaključke. Svakako preporučujem kolegama da pokušaju isprobati ovu ili sličnu radionicu jer sam dobila pregršt različitih odgovora i odličnu povratnu informaciju.