Prevencija cyberbullinga

ivana_katavic

Ivana Katavić

Ovo je prva godina u kojoj se OŠ Ladimirevci uključila u nacionalnu kampanju „Sigurniji internet za djecu i mlade“.

Kada ste učiteljica, ali i majka troje osnovnoškolaca, nekako vam je problem kvalitetnog informiranja i obrazovanja djece o prednostima, ali i opasnostima korištenja računalnih mogućnosti – višestruk.

U radu s učenicima koristila sam izvrsne materijale koji se nalaze na portalu učitelj.hr te Centra za sigurniji internet. Tijekom cijele veljače prezentirala sam ih učenicima na satovima tehničke kulture.

clip_image001S učenicima osmih i sedmih razreda razgovarala sam o problematici sigurnosti na internetu obrazlažući naziv ovogodišnje kampanje: Povezivanje uz uvažavanje. Na početku sata pogledali smo videozapis koji je ujedno bio korelacija s predmetom engleskog jezika: Internet Safety – Newsround Caught In The Web (9 Feb 2010)

clip_image002

Ova dobna skupina učenika ima razvijenu svijest koliko je loše neznanje te su sami istaknuli koliko je bitno pravovremeno obrazovanje i kako bi sami željeli da su ga imali. Posebno me je dirnula njihova iskrenost kako im nedostaje komunikacija s roditeljima u tom pogledu te iskazuju usamljenost u virtualnom svijetu. Osim prezentacije o e-bontonu, pogledali smo i priručnik za djecu te neke izabrane radove. Rado su se odazvali pozivu da naprave poruke za mlađe učenike.

Sa sedmim sam razredima napravila i radionicu. Podijeljeni u grupe, dobili su izmišljene situacije cyberbullyinga. Njihov zadatak je bio da završe istu priču s negativnog i pozitivnog aspekta. Zaključak je bio kako je prvi aspekt zapravo odraz njihovog stvarnog života. Kroz ovu radionicu učenike sam pokušala senzibilizirati za ovaj vrlo važan problem.

clip_image003clip_image004

Učenici šestih razreda s velikim su zanimanjem igrali ponuđene interaktivne igre. Također im je prezentiran Priručnik za djecu uz dodatno pojašnjenje i razgovor. Na kraju su sata pogledali dva zanimljiva videozapisa na temu sigurnosti:

clip_image005clip_image006

Osim učenika, razrednici su na svim roditeljskim sastancima roditelje upućivali u problematiku internetske sigurnosti koristeći Priručnik za roditelje. Za sve smo roditelje napravili i informativne listiće koje sam koncipirala prema uzrastu djece. Roditelji su vrlo pozitivno reagirali na ove informacije te su otvoreni i za daljnje obrazovanje.

Kako bismo što kvalitetnije obilježili Dan sigurnijeg interneta, s učenicima sam pripremila školsku radio-emisiju. Moram naglasiti kako su i učitelji, slušajući ju, saznali neke važne informacije o sigurnom korištenju interneta. Meni je osobno njihova reakcija bila jako važna jer sam nakon toga Vijeću učitelja predložila da sljedeće godine imamo projektni dan posvećen Sigurnijem internetu za djecu i mlade. Svi su se učitelji jednoglasno složili, a ja sam im preporučila Digitalne tragove Lidije Kralj  kako bih ih usmjerila u odgovorno korištenje virtualnog svijeta.

clip_image007

Za Dan sigurnijeg interneta, 5.veljače 2013., odabrala sam peti razred s obzirom da je to kritična dobna skupina koja već uvelike koristi internet, ali slabo poznaje njegove zakonitosti.

clip_image008Umjesto najave teme, dvije su učenice sedmog razreda pokazale svoju prezentaciju o sigurnijem internetu u programu Animoto, što je bila izvrsna motivacija za učenike.

U uvodnom dijelu sata napravila sam malu anketu među učenicima:

  1. Navesti prednosti i mane upotrebe računala u svakodnevnom životu.
  2. Za koju namjenu najviše upotrebljavaju računalo?
  3. Koliko vremena dnevno/tjedno provode na računalu?
  4. Gdje im se nalazi računalo u kući/stanu?
  5. Kojoj osobi prvoj upućuju upite vezane za rad na računalu?
  6. Imaju li Facebook profil te koliko imaju prijatelja na tom profilu (ako ga koriste)?
  7. Znaju li što je cyberbullying?
  8. Znaju li što je e-bonton i primjenjuju li ga?

Pitanja su dobili na pripremljenim papirima koje su zatim zalijepili u svoje bilježnice. Zamolila sam ih da napišu kratke odgovore koje smo kasnije zajedno komentirali.

Izdvojila sam neke intresantne odgovore uz pojedino pitanje (naglašavam, oni nisu jednoznačni za sve učenike):

  1. Računalo koristim jer mi pomaže u traženju odgovora koje ni moji roditelji ne znaju, odlično je, omogućuje igranje zabavnih igrica / Postajemo ovisni o računalu ako ga puno koristimo.
  2. Igranje igrica i Facebook.
  3. 2 sata, a vikendom i 4 sata.
  4. Računalo mi se nalazi u sobi , tako imamo svi svoj mir.
  5. Prijatelje pitam za ono što ne znam.
  6. Imam Facebook i 468 prijatelja.
  7. Čuo sam o tome,ali mi se ne vrijeđamo baš tako.
  8. Znam, trudim se, ali kada se na fejsu drugačije priča.

Komentirali smo njihove odgovore, posebice smo se zadržali kod 6. pitanja jer smo utvrdili kako niti jedan učenik nema 13 godina te kako su za otvaranje Facebook profila davali lažne podatke o svojim godinama. Interesantno je kako učenici uopće nisu svjesni čina laganja niti rizika koji on sa sobom povlači. Glavni argument bio im je – dozvola roditelja!

Izabrali smo učenike – ambasadore koji su u anketi pokazali najvišu razinu odgovornosti. Njihova zadaća je promicanje sigurnosti među svojim vršnjacima. Taj dan, dodatna nagrada im je bila sudjelovanje s osmašima u školskoj radio-emisiji.

Pokazala sam im tri interaktivne igre, a oni su odabrali Zaštita osobnih podataka.

clip_image009Metodom slučajnog odabira jedna učenica je odgovarala na pitanja, a ambasadori su joj bili jokeri.

Igra je osvojila učenike! Ostale dvije igre bile su za domaću zadaću kojoj su se ovaj put jako radovali!

Kako su učenici petog razreda jako raspoloženi za kreativni rad, a ujedno su u anketi pokazali da najviše vremena provode igrajući igre na računalu, zadatak im je bio nacrtati kako oni zamišljaju računalni virus.

Prije crtanja sam razgovarala s njima o računalnim virusima odgovarajući na sljedeća pitanja:

  • clip_image010Što su virusi, trojani i crvi?
  • U kojem nam pogledu i na koji način virusi mogu naštetiti?
  • Na koji se način širi računalna zaraza?
  • Mogu li se virusi izbjeći i kako?
  • Postoje li mjere predostrožnosti?
  • Postoji li najbolji antivirusni program? Kako i gdje ga nabaviti?
  • Kako podesiti antivirusni program?
  • Kako podesiti program za elektronsku poštu?
  • Savjeti i ideje?
  • Što ako se, unatoč svim mjerama predostrožnosti, neki od računalnih štetočina ipak probiju u računalo ili posumnjate da se to dogodilo?
  • Što je hoax?

Za vrijeme pripreme crtanja učenici su pogledali videozapis koji im je pobudio maštovitost clip_image011te su njihovi crteži bili vrlo kreativni. Sve smo crteže postavili na izložbi radova u školi, a najbolje smo ugradili u virtualni album.

Na kraju sata izabrali smo i „čuvare“ – učenike koji će uz ambasadore čuvati učenike od računalnih virusa, kontolirajući koje igre igraju na svojim računalima.

Sve ono što sam radila u utorak 5. veljače 2013. u matičnoj školi OŠ Ladimirevci, ponovila sam sutra u područnoj školi Ivanovci.

clip_image012Ono što je bilo očito jest želja i veliki angažman učenika u svim poljima rada na temu internetske sigurnosti. Zbog toga ćemo od sljedeće školske godine projekt „Sigurniji internet za djecu i mlade“ uvrstiti u kurikulum škole uz tendenciju da on zaživi i u zajednici u kojoj živimo.

Obvezatno će se jednom godišnje organizirati i masovni roditeljski sastanak na kojem će roditelji moći, osim obrazovanja, vidjeti i virtalnu izložbu radova svoje djece.

Zahvaljujem svim učenicima koji su se odazvali pozivu za sudjelovanje u ovom projektu jer je 50 adresa e-pošte – računa koje smo dobili od Animota for Education bilo premalo za sve one željne aktivnog sudjelovanja i predstavljanja svojih poruka pomoću ovog programa za videoprezentacije.

Pogledajte videozapis i uvjerite se kako nam je bilo!

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.