Snimanje obrazovnih filmova

antonija_horvatek

Antonija Horvatek

U prošlom broju Pogleda pročitajte više o namjeni, sadržaju i primjeni obrazovnih filmova.

Načini snimanja

Dosad sam isprobala nekoliko načina snimanja, a podijelit ću ih u četiri skupine:

  1. Snimanje pomoću digitalne kamere – stojim pred pločom te objašnjavam i rješavam zadatke pišući po ploči (primjer),
  2. Snimanje web kamerom – snima se list papira na kojem rješavam zadatak (primjer),

3.  Snimanje pomoću programa za snimanje ekrana – pokrenem neku PowerPoint prezentaciju ili neki drugi program (npr. GeoGebru ili Sketchpad) te u njima nešto pokazujem i objašnjavam (primjer),

4.  Snimanje pomoću programa za snimanje ekrana, uz korištenje tableta po kojem pišem i istovremeno objašnjavam (primjer).

Koji god način snimanja izabrali, ako sami vršite sve poslove od pripreme snimanja do objave na internetu, morate biti spremni na veliki utrošak vremena. Naime, evo koje sve poslove treba napraviti i koliko oni minimalno traju, npr. za film koji će trajati 10 minuta:

  • zadaci za vjezbu-2Planiranje sadržaja filma – minimalno 5 minuta, uz pretpostavku da zadatke već imate pripremljene (možda u svojim pripremama ili udžbeniku) i da dovoljno dobro vladate gradivom pa ne morate posebno pripremati što ćete govoriti;
  • Samo snimanje filma – minimalno 10 minuta, a možda i duže (računajući greške i ponavljanja koja ćete raditi za vrijeme snimanja);
  • Uređivanje filma u nekom programu (osobno koristim Windows Movie Maker) – minimalno 10 minuta, odnosno onoliko koliko vam je duga snimka (s greškama), a tu treba dodati i vrijeme za izrezivanje grešaka i naknadni pregled spojenih dijelova te dodavanje špice na početku i na kraju filma;
  • Snimanje tako uređenog filma (nakon klika na “Save“) – na mom računalu, Movie Maker na snimanje filma troši 150%-200% trajanja filma, dakle u našem slučaju, za film koji će trajati 10 minuta, oko 15-20 minuta;
  • Podizanje (upload) na MoD ili Youtube – to ovisi o brzini veze; kod mene je to otprilike kao i prošli korak, dakle 15-20 minuta.

Kad sve zbrojimo, na film od 10 minuta, troši se minimalno 60 minuta, ako nemate gotovo nikakve pripreme i ako za vrijeme snimanja niste griješili.

Ovdje moram naglasiti da ukoliko snimate digitalnom kamerom, sigurno je da ćete imati još veći utrošak vremena zbog:

  • duljih priprema u vezi smještanja opreme,
  • film koji će vam se snimiti na DVD (u kameri), trebat ćete presnimi na tvrdi disk što dosta traje jer ti filmovi znaju imati veliki broj megabajta,
  • digitalne kamere nerijetko snimaju u nekom “svom formatu” (moja je snimala u .VOB formatu), kojeg nakon prebacivanja na tvrdi disk, morate još i pretvoriti u npr.AVI ili .WMV (kojeg će vam kasnije moći prepoznati program za uređivanje filma), a na to vam također odlazi osjetan broj minuta.

snimanje ekrana   GSP2Ukoliko snimate pomoću nekog programa za snimanje ekrana, a u pozadini koristite PPT prezentaciju ili neki drugi unaprijed pripremljeni materijal, sama priprema tog materijala u pravilu odnosi puno vremena.

Dakle, moje je iskustvo da je najjednostavnije, odnosno najbrže snimati ili pomoću web kamere ili pomoću programa za snimanje ekrana u kombinaciji s grafičkim tabletom – tada su potrebne najkraće pripreme i najmanje je posla nakon snimanja. Međutim, naravno da i sam sadržaj kojeg snimamo također utječe na izbor načina snimanja – neki su načini bolji za neka pojašnjenja gradiva.

Kod snimanja web kamerom postoji jedan tehnički problem kojeg nisam uspjela ukloniti, a to je da zbog položaja kamere ono što pišete na papir, i kad pišete uredno u paralelnim redovima, ne izgleda tako. Naime, problem je što se kamera ne može postaviti okomito iznad papira, jer ako ju tako stavite, rukom ćete zaklanjati ono što pišete. Zbog toga ju morate staviti iznad lijevog gornjeg kuta papira i usmjeriti otprilike prema središtu papira. Zbog te “neokomitosti pogleda na podlogu” sam papir na snimci neće imati oblik pravokutnika, već nekog četverokuta (ne čak ni trapeza). Naravno, možete namjestiti da se na snimci ne vide rubovi papira (možete uzeti puno veći papir), ali zbog sveukupne deformacije, tekst koji ćete pisati uredno u redove, neće biti tako prikazan. Za primjer možete pogledati ovaj film, u trenutku 5:20 – redovi teksta na papiru (u stvarnosti) bili su uredni i paralelni, ali na snimci ne izgledaju tako. Možda možete naći program za uređivanje filmova koji ima mogućnost ispravljanja trapeza (horizontalnu i vertikalnu), pa ako imate takav program, i tom problemu može se doskočiti.

Ako se odlučite za snimanje ekrana i korištenje tableta, morat ćete naći odgovarajući program kojeg ćete koristiti uz tablet, tj. u kojem ćete pisati. Ja sam od poduzeća Finder na poklon dobila Bamboo Pen te sam za vrijeme potrage za odgovarajućim programom zaključila da u većini paint programa (npr. MS Paint, Paint.Net, Sumo Paint…), kad se piše olovkom po tabletu, ispis je nazubljen i ne izgleda dobro, niti nakon pokušaja promjena postavki alata pomoću kojeg pišemo. Nenazubljeni ispis uspjela sam dobiti u programima Art Rage (koji se SketchBook Designerdobiva nakon registracije kupljenog tableta na mrežnim stranicama proizvođača) i SketchBook Designer (koji je besplatan za učitelje i studente). Art Rage je slabiji program u smislu da ne nudi alate npr. za crtanje kružnice, dužine, nema kantice za bojanje (a oni dobro dođu ako želite obojati npr. 3/4 kruga), a ujedno nema ni alata za ubacivanje teksta (kojeg ćete utipkati). Na sreću, SketchBook Designer ima sve te mogućnosti, a i mnoge druge te svakako preporučam da ga upoznate ako krećete u ovakvu avanturu. Njega sam koristila kod snimanja svih filmova u kojima sam koristila i tablet.

matematicki-video-2

Naravno, ako snimate ekran, možete kombinirati korištenje tableta i materijala koje ste pripremili u PowerPointu ili nekom drugom programu. Ovdje je film u kojem možete vidjeti takvu kombinaciju.

Podizanje filma na internet

Gotovo svi moji filmovi podignuti su i na CARNetovom MoD i na Youtube. Svaka od te dvije usluge ima svoje prednosti.

Prednosti CARNetovog MoD-a su:

  • s njega se svaki film može jednostavno preuzeti, klikom na poveznicu “Preuzmite datoteku”,
  • materijali ostaju na MoD-u zauvijek (ako autor ne zatraži brisanje),
  • nema ubacivanja reklama,
  • materijali s MoD-a pojavit će se u EU i HR digitalnim repozitorijima (bazama podataka), koje CARNet godišnje razmjenjuje s ostalim akademskim mrežama,
  • radi se o našoj (hrvatskoj) usluzi.

Prednosti Youtubea su:

  • na Youtubeu možete izraditi vlastiti korisnički kanal na kojem (između ostaloga) možete pratiti detaljnu statistiku gledanosti vaših filmova,
  • gledatelji se mogu pretplatiti na vaš kanal te nakon toga kod podizanja svakog vašeg novog filma, automatski dobivaju obavijest o tome (i tu mogućnost mnogi koriste!),
  • ispod filmova korisnici mogu pisati komentare i “lajkati” filmove, što mogu biti korisne povratne informacije, važne za snimanje budućih filmova,
  • učenici i inače često švrljaju po Youtubeu pa ako su vaši filmovi tamo, postoji mogućnost da i slučajno naiđu na njih, a zatim zaključe da su im korisni.

Sve moje filmove možete naći ovdje (ugrađene na moje mrežne stranice).

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Primjeri dobre prakse i označen sa , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.