Glasovna komunikacija na wiki mjestu: malo drugačije vježbe

slušanja i govorenja engleskog jezika

sanja_bozinovic

Sanja Božinović

Ključne riječi: EFL, wiki, voki, voicethread, acapela, jezične vještine

U dodatnoj nastavi iz engleskog jezika s učenicima sedmog razreda osnovne škole „Nikola Hribar“ u Velikoj Gorici koristim wiki mjesto koje služi kao naše mjesto za učenje izvan razreda, mjesto gdje učenici uvijek mogu pristupiti zadatcima dodatne nastave i našem projektu, raditi zajedno i pregledavati svoje radove, ali i radove svojih kolega kad god imaju vremena i kad to žele. Wiki nam olakšava sudjelovanje u projektu „Talking Cultures“ u organizaciji British Councila, koje bi nam bilo gotovo nemoguće s jednim satom tjedno dodatne nastave u školi. Na našoj wiki obrađujemo teme kao što su: moj razred i moja škola, moja domovina, hrana koju volim, poznati ljudi iz moje zemlje i slično, i to na engleskom jeziku i koristeći razne web 2.0 alate.

Naša wiki je prepuna zanimljivih radova učenika koji svjedoče ne samo o tome koliko smo ponosni na sebe i svoju kulturu, nego i koliko smo vježbali vještinu pisanja i čitanja na engleskom jeziku.

Naravno, u nastavi stranog jezika moramo uvijek raditi i na poboljšanju vještina slušanja i govorenja. U tu svrhu na wiki mjestu sam, osim poveznica sa slušnim materijalom kojima učenici pristupaju i slušaju ih kad god žele, koristila i neke web 2.0 alate i računalne programe, koji su se pokazali izvrsnim za vježbanje vještina slušanja i govorenja, a u isto su vrijeme vrlo motivirajući i zabavni za učenike.

Voki

Voki sam dosad upotrijebila na dva načina. Prvo sam napravila svoj Voki da bih, umjesto pisanja pitanja, postavila na stranicu moj avatar koji izgovara zadatak. Reakcija učenika je bila vrlo pozitivna. Zadatak je motivirao učenike više nego uobičajeni pisani tekst istog sadržaja. Neki su izrazili želju da i sami izrade i pošalju mi svoj Voki. Smatrala sam to odličnim znakom – koliko puta čujemo da učenici žele i pitaju smiju li napraviti dodatnu zadaću?

Primjer mog Vokija:

voki1

U okviru zadatka „Biografija mog razreda“, na wiki su učenici, uz pisanje sastavka o prijatelju iz razreda, svoju priču o prijatelju snimili kao Voki. Prve Vokije izrađivali smo u informatičkoj učionici. Izrada je zabavna i vrlo jednostavna. Nakon kratkog registriranja i potvrđivanja adrese elektroničke pošte, može se pristupiti izradi svog avatara. Pri tom se biraju svi detalji njegova fizičkog izgleda, pozadine pred kojom stoji i okvira. Kako bi odabrali sve detalje, učenici čitaju na engleskom i pri tom uče ili ponavljaju riječi.

Kad su zadovoljni izgledom, dodaju zvuk. Mogu napisati tekst u predviđeni prostor i odabrati snimljeni glas koji će ga izgovoriti. Prije prve upotrebe Vokija s učenicima, bojala sam se da će mnogi htjeti na takav lakši način završiti Voki, ali sam se iznenadila – taj način su odabrali samo oni koji su imali problema s mikrofonom i nisu mogli snimiti svoj glas. Svi ostali su htjeli snimiti glas. Slušala sam i pratila nekoliko učenika u tom dijelu zadatka, ostali su završili zadatak kod kuće.

Osjećaj je bio prekrasan: učenici su sami sebi bili stroži kritičari od mene, kad sam ja bila zadovoljna njihovim izgovorom i tečnošću govora, oni su tražili da probaju još jednom jer mogu bolje. U tom pogledu Voki je izvrstan, postupak govorenja u mikrofon i preslušavanja može se ponavljati dok god autor nije zadovoljan, a onda se snimi i objavi na blogu, wiki, nekoj mrežnoj stranici, jednostavnim kopiranjem koda.

Svi učenici su preslušali više puta poruke svojih kolega i izražavali se vrlo pohvalno o njima, što se ne događa toliko često kad slušaju čitanje iz udžbenika.

Primjeri Vokija koji su izradili učenici u sklopu zadatka predstavljanja prijatelja:

Prvi primjer – LovroB        Drugi primjer – Stella

voki2voki3

Voicethread

Voicethread planiram koristiti za jedan od budućih zadataka na wikiju, jer je bio jedan od najzanimljivijih zadataka prošlogodišnjoj grupi učenika koja je sudjelovala u projektu “Talking Cultures”, a koristili smo ga također za predstavljanje prijatelja.

Voicethread kombinira upotrebu fotografije, pisane poruke i govora. Naše razredno predstavljanje zamislili smo kao niz razrednih grupnih fotografija koje učenici glasom komentiraju.

Fotografije sam ja postavila, jer sam htjela najbolje iskoristiti kratko vrijeme u informatičkoj učionici. Vlasnik Voicethreada može stvarati više svojih osobnosti pa sam to iskoristila kako bi učenici lakše i brže mogli pristupiti zadatku. Učenici su imali zadatak izraditi svoju avatar sliku jer zbog njihove mlade dobi nisam željela koristiti njihove pojedinačne fotografije. U tu svrhu smo koristili računalni program Yahoo Avatars, a postupak i korist za učenje jezika su vrlo slični onom pri izradi Vokija.

Učenici su, jedan po jedan, pristupali zadatku, birali svoj lik i radili svoj komentar. Mogli su birati: uzeti mikrofon i ispričati svoju priču ili napisati poruku, koja se onda otvara za čitanje s odabirom slike.

Motivacija je bila velika, kako za postizanje što bolje govorne produkcije, tako i za pažljivo slušanje i davanje pozitivnih ohrabrujućih komentara kolegama.

Primjer: učenici koriste Voicethread

voicethread

Acapela Talking Widget

Prošli tjedan poželjela sam podsjetiti učenike na jedan element zadatka na wiki. Dok sam razmišljala o načinu na koji ću to učiniti, kolegica je na Twitteru ukazala na mogućnost upotrebe u učenju jezika Acapela računalnog programa koji pretvara tekst u govor. Na ovoj stranici može se pročitati o mnogim upotrebama ovog računalnog programa, od kojih se neke i plaćaju: može se upotrijebiti kao pomoć slabovidnima, stvaranje audioverzije raznih tekstova, novina i drugih materijala, za stvaranje vježbi slušanja raznih vrsta i namjena.

Jedna od mogućnosti je i brzo stvaranje računalnog programa za postavljanje na mrežne stranice, koja odašilje poruku odabranim glasom koja je napisana u lijepo uokvirenom kvadratnom prostoru.

Stvaranje je vrlo lako: upiše se tekst na predviđenom mjestu, odabere jezik i u okviru odabranog jezika, govornik. Na primjer, za engleski jezik koji sam ja trebala, može se birati između nekoliko govornika, muških ili ženskih osoba, pored čijih imena piše i vrsta jezika kojim govore. Odabrala sam jednog govornika koji govori britanskim engleskim i čiji mi se glas svidio kad sam preslušavala poruku. Nakon toga odabrala sam boju i veličinu svog budućeg zadatka.

Ovaj način omogućio mi je da privučem pažnju svojih učenika jer izgleda lijepo na stranici i mami ih da kliknu da bi čuli što im imam reći, ali i da im pružim priliku za kratku slušnu vježbu u isto vrijeme. Naravno, po kreativnosti se ne može usporediti s prethodnim primjerima, ali svakako nosi dodatnu vrijednost pred suhoparno ispisanim zadatkom.

Primjer s moje wiki:

wiki

Zaključak:

Osim ova tri načina poticanja učenika na slušanje i govor na stranom jeziku te učenje na zabavniji način, koristila sam i druge web 2.0 alate sa svojim učenicima. Svi su različiti, ali imaju neke zajedničke karakteristike: učenici su motivirani, rado i predano uče, provode više vremena radeći zadatke, zrelo čak i prekritično ocjenjuju svoje radove i radove kolega, a u isto vrijeme učenje ne vide kao napor. Za mene su to znakovi da ovakve vježbe moram redovno uključivati u svoju nastavu.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Primjeri dobre prakse i označen sa , , , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Glasovna komunikacija na wiki mjestu: malo drugačije vježbe

  1. Povratni ping: Pogled povezuje | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.