Ususret vremenu

vilim_jurkovic

Vilim Jurković

Ove školske godine u Željezničkoj tehničkoj školi u Zagrebu (odnedavna Tehnička škola Zagreb) započeo sam s ostvarivanjem jedne svoje zamisli i nazvao ju RUN – Računalo U Nastavi. Namjerno pokušavam izbjeći uporabu riječi projekt jer RUN ne sadrži bitne elemente projekta, a imam i dojam da je termin i odveć izrabljen kod nas.

RUN ostvarujem tako da svim zaposlenicima svoje škole na mailing listu, u sustavu skole.hr, tjedno šaljem jedan .pdf dokument u kojem na prihvatljiv način opisujem neki alat, radnju ili rješenje problema s kojim se susreću u svakodnevnom radu na računalu. A teme su zaista šarolike, isto kao i potrebe zaposlenih u školi: upotreba CARNet CMS-a, snimanje CD-a/DVD-a, izrada online ankete, osnove obrade fotografije za web, izrada dobre prezentacije, spremanje datoteka u oblaku (Dropbox), izrada .pdf dokumenta, dijeljenje resursa u lokalnoj mreži itd.

Cilj mojih nastojanja je jednostavan – poklanjanje vremena. A vrijeme je važno…

Ostvarivanje i vrijeme

Postoje dobri razlozi za ostvarivanje ovakve zamisli u mojoj školi. Često se zaboravlja da je za istinsko uvođenje računala u nastavu nužno ispuniti i elementarne pretpostavke, koje nisu isključivo tehnološke. Svakako da je potrebno osigurati sveprisutnost odgovarajuće računalne opreme (računalo, projektor, mreža), ali zasigurno taj proces opremanja ne završava iskrcavanjem iz kamiona i priključivanjem žica. Škola mora imati na raspolaganju smislenu računalnu infrastrukturu koja funkcionira dobro i sigurno čitave školske godine. U TŠZ u svakoj učionici postoji računalo s projektorom i pristupom internetu, a djelatnici se jednako mogu služiti računalima svugdje zahvaljujući podršci poslužitelja. Isti ti poslužitelji osiguravaju dijeljenje resursa, podataka, osiguravaju sigurnost. I koliko god sve to dobro zvučalo ovo je tek nužna, ali ne i jedina pretpostavka informatizacije škole. Naravno, druga je pretpostavka obučenost nastavnika da iskoriste računalo kao svakodnevni alat i da bi se ona ostvarila potrebno je – vrijeme. Na sreću, u mojoj školi proteklo je već 5 godina tog vremena otkako su ispunjeni svi tehnološki preduvjeti za školu primjerenu 21. stoljeću. Kroz sve te godine moje kolegice i kolege stekli su doista puno znanja, vještina i navika u iskorištavanju školskih računalnih resursa. Tako im nije neobično da se jednako koriste računalima u svim prostorima škole, da drže svoje podatke na mrežnim diskovima, razmjenjuju podatke kroz javne mape, dijele pisače i dokumente i s pravom očekuju u svojoj blizini uvijek funkcionalno računalo za rad.
Ali ni tu nije kraj jer pravi je cilj učinkovita uporaba suvremenih IKT alata u nastavi svih nastavnih predmeta i kreativna primjena računala u učenju i poučavanju.

Kreativnost i vrijeme

S pravom se možemo pitati postajemo li pripadnici nove copy/paste civilizacije koji se s uzdahom znaju prisjećati kreativnosti svojih predaka? Nastojimo li samo sačuvati svoje vrijeme živeći u carstvu površnosti koja samo još više proždire i naše i tuđe – vrijeme? I tako u krug.
Brzina promjena, koje neki zovu tehnološki napredak, gotovo nas prisiljava da užurbano prstima i prečesto potražimo ctrl+c, kao da nas tjera da „vozimo po starom“ jer za nešto novo – nemamo vremena.

Ako očekujemo kreativnu primjenu računala u nastavi, nužno je pružiti primjerenu IKT podršku nastavnicima. Tek kada nastavnici upotrijebe vrijedne IKT alate u svome radu možemo očekivati da i učenici kreativno iskoriste računalo, čak i za učenje. Nije dovoljno stručno objasniti nastavnicima da čudnovati neki novi oblaci mogu razvedriti naš dan, ispjevati hvalospjev fejsu ili jednom godišnje prestrašiti sve nekim novim prijetnjama s mreže.
Nastavnicima je potrebna stalna pomoć u radu s računalima, kao i svim „običnim“ korisnicima, ali i podrška u otkrivanju novih kreativnih alata i funkcionalnosti. Svakodnevno i stalno pomagati jezikom prihvatljivim svima. Jedan od oblika dobre pomoći jesu kratke i jasne upute – „kuharice“ koje na jednostavan način opisuju kako računalom ostvariti neki cilj. Iz nekoliko stranica .pdf dokumenta svatko može vrlo brzo ovladati nekom tehnikom ili radnjom uz minimalni gubitak vremena. Normalno je da takvi dokumenti u trenutku primanja nemaju jednaku vrijednost svima, međutim ostaju napisani i možda će nekome biti važni već sutra. S obzirom na to da u svojoj školi već dugo svojim kolegicama i kolegama predstavljam hodajući „helpdesk“, dobro opažam što im je potrebno i što bi im moglo dobro poslužiti ubuduće. Vjerujem da se u navedenom krije jedan od načina kako možemo odškrinuti vrata kreativnosti u učenju i poučavanju primjenom IKT.

I ako spomenem na kraju da bi bilo doista vrijedno kada bi postojao globalni izvor IKT „kuharica“ za cijelu našu populaciju nastavnika, uputa koje poklanjaju vrijeme, nitko ne bi smio kao protuargument spomenuti novac. Jer kažu da je vrijeme novac. A kreativnost, u svim vremenima – neprocjenjiva.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Projekti škola i označen sa , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Ususret vremenu

  1. Povratni ping: Nekako s proljeća | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.