„Sigurniji internet za djecu i mlade“

u OŠ Slavka Kolara, Hercegovac

barbaraE_kristinaS_blazenkaS

Barbara Evaj, Kristina Smiljić i Blaženka Šantalab

Internet je neizostavan dio naše svakodnevice, ponajviše među mladima. Kako bismo ih usmjerili na dobre i upozorili na loše strane interneta, odlučili smo i u našoj školi sudjelovati u akciji Sigurniji internet za djecu i mlade koju organiziraju Suradnici u učenju – zajednica učitelja i nastavnika.

U akciju su se uključile nastavnica informatike, nastavnica engleskog jezika i knjižničarka oslanjajući se na svoje područje rada te su organizirale aktivnosti za učenike vezane uz sigurno korištenje interneta.

Tijekom dva tjedna održane su radionice, predavanja, igranje društvene igre koju smo sami izradili, rješavanje kvizova, edukacije na nastavnim satovima za više razrede. Sav materijal, pripreme, fotografije, videoisječke, učeničke uratke, anketa i ilustrirana priča nalaze se na mrežnoj stranici koju smo izradili posebno za tu namjenu.

imageMrežna stranica o sigurnosti na internetu

Ciljevi akcije „Sigurniji internet za djecu i mlade“:

  1. Objasniti učenicima što znači sigurnije korištenje interneta.
  2. Upoznati učenike s prednostima i nedostatcima interneta.
  3. Upoznati učenike s posljedicama dijeljenja svojih osobnih podataka putem interneta.

Ključni pojmovi:

internet, www, e-mail, chat, chat slang, blog, forum, društvena mreža, antivirusni program, spam, firewall, antispam, lozinka, korisničko ime, elektronički identitet, osobni podatci, autorsko pravo, citat

Zadatci akcije:

Obrazovni:

  • Usvojiti obrazovne pojmove kao što su: www, internet, elektroničko zlostavljanje, antivirusna zaštita, spam, e-mail, chat, blog, forum, društvene mreže, autorsko pravo, citiranje, bibliografija;
  • Poučiti učenike kako prepoznati mrežne stranice kvalitetnog sadržaja;
  • Primjenjivati naučeno gradivo u praktičnim zadatcima korištenjem programa: MS Office PowerPoint, Easy GIF Animator, Windows Movie Maker, Paint, MS Office Word, MS Office Excel;
  • Primjenjivati naučeno gradivo u praktičnim zadatcima korištenjem Web 2.0 alata: Prezi, Glogster, Purpose Games, Google Site, Google Docs, Bookmaker i sl.;
  • Upozoriti učenike na zaštitu autorskih prava te ih obrazovati o pravilnom navođenju literature preuzete s internetskih stranica kao i literature općenito;
  • Provesti radionicu o korištenju i navođenju izvora hrvatskog i engleskog jezika:
    • usvajanje pojmova autorstva, intelektualnog vlasništva, autorskog prava, citata, literature;
    • pronalaženje i upotreba citata, primjena pravila o navođenju izvora podataka(literature);
  • Izrada ilustrirane priče „Mia u mreži Facebook predatora“;
  • Kroz igru upoznati pravila interneta;
  • Saznati koliko učenici naše škole vremena provode na internetu i društvenim mrežama;
  • Saznati koliko su učenici upoznati s negativnim stranama društvenih mreža;
  • Kroz zabavu spoznati koliko učenici poznaju značenje pojedinih chat kratica (chat slang).

Odgojni:

  1. Kod učenika razvijati potrebu za istraživanjem i samostalnim radom, ali poticati i timsko i suradničko učenje
  2. Razvijati kritičnost i samokritičnost pri pregledu www sadržaja
  3. Razvijati i poticati kreativnost u literarnom i likovnom izražavanju
  4. Razvijati i poticati suradnju u ostvarivanju postavljenih zadataka
  5. Razvijati pozitivan odnos prema materinjem jeziku i prema „glavnom“ jeziku interneta- engleskom jeziku

Budući da je aktivnosti bilo mnogo, smatramo da je najpreglednije nabrojiti ih, ukratko opisati i popratiti pokojom fotografijom.

Aktivnosti:

image1. Edukacija učenika – predavanja o sigurnosti na internetu tijekom satova informatike koja su bila polazište za daljnje aktivnosti učenika;

2. Izrada umne mape, stripa, križaljke i osmosmjerke– učenici 5. i 6. razreda imali su zadatak povezati dosadašnje usvojeno gradivo informatike na zadanu temu Sigurniji internet za djecu i mlade i izraditi umne mape, strip, križaljke ili osmosmjerke koristeći se programima Bojanje i MS Office Word;

3. Kvizovi o sigurnosti na internetu – Učenici 8. razreda pomoću programa MS Office PowerPoint stvorili su predloške i izradili kvizove o sigurnosti na internetu;

4. Izrada glogstera – učenici 7., 8. i nekoliko naprednijih učenika 6. razreda koristili su Web 2.0 alate kako bi navedena tema bila obrađena na novi, drugačiji način;

5. Izrada prezija – prezentacije s mogućnošću približavanja (zoom), također jedan od Web 2.0 alata koristili su učenici 8. razreda;

6. Izrada društvene igre „www avantura“- učiteljica informatike u suradnji s knjižničarkom izradila je društvenu igru kojom se učenici mogu zabaviti pod odmorima i u slobodno vrijeme. Igra je napravljena na hamer papiru i postavljena u prostoru za druženje učenika tako da im je stalno dostupna. Sastoji se od 25 pravila vezanih uz sigurnost na internetu. Stajući na polja koja se odnose na odgovorno korištenje interneta, učenike se nagrađuje pomicanjem naprijed, dok polja koja označavaju negativne strane interneta i neodgovorno ponašanje uglavnom vraćaju učenike natrag ili imaju neku drugu posljedicu;

Učiteljice „u akciji“

7. Anketa o korištenju interneta i društvenih mreža – Kako bismo saznali stvarno stanje korištenja interneta i društvenih mreža učenika predmetne nastave naše škole, proveli smo anketu koja sadrži 20 pitanja. Pitanja su osmislile učenice 8. razreda. Anketa je obrađena, a podatci su prikazani grafički i prikazani su učenicima na satovima razrednika. Time smo saznali da se, unatoč stalnim učiteljskim nastojanjima u korištenju obrazovnih sadržaja, učenici njima i dalje slabo koriste;

8. Chat slang – popis najčešće korištenih engleskih kratica pri komunikaciji na internetu prikazan pomoću glogstera. Učiteljica engleskog jezika izradila je popis najčešće korištenih kratica na engleskom jeziku koje se koriste na chatu i prikazala ih je učenicima. Njihov zadatak bio je otkriti značenja tih kratica, a zatim ih prevesti na hrvatski jezik čime su uvidjeli da se kao takve ne koriste u internetskoj komunikaciji na hrvatskom jeziku. Ovom aktivnošću pokušali smo osvijestiti učenicima značenje engleskog jezika u komunikaciji na internetu;

imageRadionice s učenicima. Korelacija informatika-engleski jezik-knjižnica

9. Autorska prava i citiranje (radionica) – Kako bismo osvijestili učenike što su to autorska prava, na što se sve odnose i kako ih poštivati, održali smo u 7. i 8. razredu radionicu o pravilnom navođenju literature i pisanju citata koristeći sadržaje, slike i članke iz časopisa i s internetskih stranica na hrvatskom i engleskom jeziku te smo na taj način povezali tri nastavna predmeta: Hrvatski jezik, Informatiku i Engleski jezik. Radionica je trajala dva nastavna sata. Na prvom smo satu upoznali učenike s pojmovima autorskog prava i intelektualnog vlasništva, pravilima pisanja citata i literature na hrvatskom i engleskom jeziku navodeći primjere za svaki oblik izvora s kojeg preuzimaju sadržaj (knjiga, referentna građa, časopis, mrežna stranica). Učenici su imali zadatke ispisati nekoliko rečenica citata na hrvatskom i engleskom jeziku pazeći na pravila navođenja i sačiniti popis literature koji se sastoji od jedne enciklopedije, jedne autorske knjige, dvije knjige iz engleske literature, jednog rječnika, jednog članka iz časopisa i jednog izvora s interneta. Učenici koji su se istaknuli zalaganjem i točnošću u rješavanju zadatka nagrađeni su diplomom i privjeskom s porukom o internetu;

10. Stvaranje i ilustriranje priče „Mia u mreži Facebook predatora“ – Učimageenici (članovi skupine Malih knjižničara) su, uz pomoć knjižničarke, osmislili i izradili kratku priču o djevojci Miji koja zbog svoje nepromišljenosti i lakovjernosti „nasjedne“ na prijevaru preko chata na Facebooku i gotovo nastrada. Učenici su najprije osmislili radnju priče, a zatim su sadržaj ilustrirali (svatko jedan dio).

Mali knjižničari u izradi ilustrirane priče

Ilustracije je učiteljica informatike skenirala i na njih je nadodan tekst pomoću programa FastSton Image Viewer. Nakon toga priču smo „ubacili“ u program ­­­­Flip Book Maker kako bi se mogla listati;

image11. Izrada privjesaka od recikliranog papira i diploma – odlučili smo nagraditi učenike svih razreda koji su sudjelovali u svim aktivnostima i najviše su se istaknuli. Tom prigodom učiteljica Blaženka je izradila privjeske od recikliranog papira na koje je stavila prikladnu poruku o značenju interneta i diplome.

Diplome i privjesci za najuspješnije učenike.

Učenici su s oduševljenjem i entuzijazmom pristupili zadatcima koji su im bili zadani. Ništa im nije bilo teško napraviti i zbog toga je provedeno toliko aktivnosti i nastao je velik broj uradaka. Sami su nudili prijedloge i rješenja u provedbi aktivnosti, aktivno su sudjelovali u osmišljavanju situacija kojima se upozorava na opasnosti pri korištenju interneta, društvenih mreža i Web 2.0 alata. Najviše su uživali u rješavanju kvizova, križaljke i igranju društvene igre www avantura.

Pojedine aktivnosti tražile su od njih natjecateljski, tj. suparnički odnos (www avantura, kvizovi), dok je za većinu bila potrebna njihova međusobna pomoć i suradnja u izvršenju zadataka čime smo nastojali potaknuti i razvijati suradničke i timske odnose među učenicima.

image Učenici igraju „www avanturu“, a Anja i Tara su bile najbolje u svim aktivnostima u 5. razredu te su nagrađene prikladnom diplomom i privjeskom od recikliranog papira s porukom o internetu.

imageIvana i Lidija na radionici o autorskim pravima imaju pune ruke posla kao i Dario u izradi stripa.

Ono što bismo svakako napravili drugačije sljedeći put jest da bismo dali više vremena za provođenje planiranih aktivnosti, a nastojali bismo uključiti i ostale učitelje u provođenje akcije.

Svima bismo poručili da se uključe u akciju jer je poučno i korisno i za učenike, ali i za učitelje. Svatko može dati doprinos u obrazovanju učenika o korištenju interneta, a možda i obratno. Neka učitelji nešto nauče i od učenika.

imageUčenici osmih razreda popunjavaju ankete dok učenice petog razreda marljivo izrađuju križaljku.

Ova akcija može se provesti i kao školski projekt i može uključiti učitelje svih nastavnih predmeta i sve učenike i nižih, a ne samo viših razreda. Time bi se još više potaknulo povezivanje sadržaja predmeta i međusobna suradnja učitelja i učenika.

Ove godine u organiziranju i provedbi akcije udružile su se tri učiteljice: učiteljica informatike Blaženka Šantalab, učiteljica engleskoga jezika Kristina Smiljić i knjižničarka Barbara Evaj, no sljedeće godine nastojat ćemo uključiti sve učitelje i zaista učiniti od toga školski projekt.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , , , , , , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na „Sigurniji internet za djecu i mlade“

  1. Povratni ping: Nekako s proljeća | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.