Aktivnosti za sigurniji internet

marina_mirkovic

Marina Mirković

Ovo je treća godina u kojoj su učenici Tehničke škole Požega nizom aktivnosti obilježili Dan sigurnijeg interneta. Sudjelovali su u radionicama, debati, pratili webinare, izrađivali označivače za knjige, plakate i ostale radove kako bi dali svoj doprinos promoviranju odgovornog korištenja interneta među djecom i mladima.

Tijekom siječnja 2012. godine 158 učenika Tehničke škole sudjelovalo je u anketi «Digitalna ovisnost učenika». Cilj istraživanja bio je ispitati koliko vremena učenici provode uz internet i mobitel, kao i sadržaje koji ih zanimaju.

Prema anketi, 48 % anketiranih učenika dnevno provede prosječno više od 3 sata na internetu. Manji broj, 27 % učenika, isto to vrijeme dnevno provede uz mobitele. Opravdavajući mogućnosti koje pruža nova, moderna tehnologija, ipak je ovaj postotak dosta velik i učenike treba uputiti u bolju organizaciju vremena i mogućnosti primjene raznolikih aktivnosti.

Raspodjela primjene interneta kod učenika naglašava visoki udio zabave, dok se najmanji dio, nažalost, uz sve mogućnosti i digitalne obrazovne sadržaje koje internet nudi, koristi za učenje. Slična raspodjela uočena je i kod primjene mobitela.

Najveći broj učenika smatra da bi život bez interneta bio dosadan i kompliciraniji, uzimajući u obzir njihovu primjenu interneta za zabavu i komunikaciju. Manji broj učenika smatra da bi takav život ipak bio zanimljiv, a 54 učenika vide jednostavnijim život bez interneta. Sličan prikaz, raspodjela broja učenika je i kod razmišljanja učenika o životu bez mobitela. Najveći broj učenika (67) smatra da bi život bez mobitela bio kompliciraniji, a potom dosadan (55 učenika).

Slika 1Slika 1. Kakav bi učenicima bio život bez interneta

Slika 2Detaljan prikaz analize ankete bit će predstavljen na seminarima i stručnim predavanjima.

Tijekom veljače 2012. godine na mrežnoj stranici Tehničke škole Požega postavlja se anketno pitanje vezano za uporabu interneta kod mladih.

Slika 2. Anketno pitanje na mrežnoj stranici Tehničke škole Požega

Slika 3Na nastavi računalstva učenici su pratili dva webinara. Jedan od njih je „Dijete na internetu – koji su rizici i kako sigurno koristiti moderne tehnologije“ u organizaciji Hrabrog telefona, održan u ponedjeljak, 6. veljače 2012. godine.

Slika 3. Slajd iz prezentacije webinara StudentsMeet

Predavač je bila Vesna Katalinić, dipl. soc. radnica, koordinatorica Dječje kuće Borovje. Međunarodni webinar StudentsMeet održan je u utorak, 7. veljače 2012. godine. U njemu su učenici iz raznih dijelova svijeta na engleskom jeziku u mikroprezentacijama u trajanju Slika 4od 3 minute govorili o obrazovnim temama. Bilo je zanimljivo pratiti prezentacije vršnjaka iz Rumunjske, Mađarske, Italije, Velike Britanije, Turske. Učenike su privukle priče o 3D filmovima, digitalnom životu, svijetu fotografija, globalizaciji, igrama 21. stoljeća.

Slika 4. Praćenje prezentacije o igrama 21. stoljeća

Slika 5Povodom Dana sigurnijeg interneta učenici su kod kuće izrađivali označivače za knjige sa savjetima i porukama o sigurnom radu na internetu. Dodatni radovi učenika bile su prezentacije, stripovi, križaljke i osmosmjerke o temi zaštita i sigurnost djece i mladih na internetu.

Slika 5. Učenički bookmarkeri povodom Dana sigurnijeg interneta

Slika 7

 

Slika 6. Strip učenika Marka Dumančića,
1.f razredni odjel

Slika 6

 

Slika 7. Križaljka učenica Ilijane Grgić i Ivane Jakobović, 3.b razredni odjel

 

Na Dan sigurnijeg interneta, 7. veljače 2012. godine, naSlika 8 nastavi računalstva održana je debata u kojoj su učenici raspravljali o tezi „Ocjene i školske obveze trpe zbog vremena provedenog online“. Sudjelovali su učenici 3.f razrednog odjela, zanimanja tehničar za računalstvo. Debatu su organizirali profesori računalstva Hrvoje Mikolčević i Marina Mirković s pedagoginjom Ksenijom Romanić.

Slika 8. Debata članova (govornika)
afirmacijske i negacijske ekipe

Slika 9Učenici su odabrali po tri govornika afirmacijske i negacijske grupe. Određeno je četvero službenih sudaca te voditelj debate (mjeritelj vremena). Svi ostali učenici sudjelovali su u samoj debati kao publika.

Slika 9. Voditelj debate prati vrijeme i raspored nastupa govornika

Slika 10

Tijekom debate vodilo se računa o vremenskom trajanju govora pojedinih govornika kao i unakrsnog ispitivanja.

 

Slika 10. Članovi suda prate diskusiju i argumente ekipa

U debati je pobijedila negacijska ekipa. Iako je afirmacijska ekipa svojim argumentima pokušala obraniti tezu, učenici internet prepoznaju kao medij koji im pored zabave omogućuje lakše učenje uz digitalne sadržaje. Problem raspodjele vremena pri dnevnom korištenju interneta, općenito digitalne tehnologije, sve je više izražen. Učenici ovo vrijeme produžuju, na štetu učenja i ostalih aktivnosti. Nažalost, to Slika 11teško priznaju. Članovi suda dali su dva glasa za afirmacijsku i dva glasa za negacijsku ekipu. Odlučila je publika svojim glasom za negacijsku ekipu.

Slika 11. Publika je svojim glasom donijela konačnu odluku o pobjedničkoj ekipi debate

U hodniku škole postavljen je prigodni izložbeni pano učeničkih radova. Postavljen je i pano posvećen broju e, jer ove godine, isti dan, u školi je obilježen i Dan broja e, koji je na poticaj Slika 12profesora savjetnika matematike Radoice Popovića, prvi put u svijetu obilježen 2007. godine u Tehničkoj školi.

Slika 12. Izložbeni pano u hodniku Tehničke škole Požega posvećen Danu sigurnijeg interneta i Danu broja e

Radionice o e-bontonu, sigurnosti i zaštiti na internetu održane su za vrijeme nastave računalstva. Učenici su u grupama izrađivali plakate kojima će svoje roditelje poučiti sigurnijem korištenju interneta, kako bi zajedno komentirali moguće probleme i rizike.

Budući da učenici prvih razreda u programu nastave računalstva proučavaju obradu teksta u Microsoft Wordu, za vrijeme nastave računalstva izrađivali su plakate posvećene sigurnosti i zaštiti djece i mladih na internetu te time primijenili vještine i znanja o oblikovanju teksta, slika, odlomaka i stranice dokumenta.

Učenici 1.h razrednog odjela izrađivali su na nastavi računalstva prigodne plakate prema e-bontonu Hrvatskog Telekoma o komunikaciji na društvenim mrežama.

Učenici 1.f razrednog odjela izrađivali su prigodne plakate u Microsoft Wordu. U nastavi je korištena nastavna metoda slagalice prema okvirnom sustavu kritičkog mišljenja pri čemu su učenici podijeljeni u stručne skupine. Članovi stručnih skupina zajedno rade na istoj temi. Učenici su proučavali sadržaj CARNetovog online tečaja “Osnove računalne sigurnosti na internetu” putem portala za učenje na daljinu «Nikola Tesla». Ove lekcije pomoći će učenicima da nauče kako ispravno razmišljati o sigurnosti.

Stručne skupine:

  • Naše računalo na karti svijeta
  • Kakav je internet medij?
  • Globalni kriminal
  • Sigurnost u praksi.

Zadatci članova stručnih skupina:

  • Proučiti sadržaj iz online tečaja,
  • Izraditi plakat (opis mogućih problema, upozorenja, načini zaštite).

Učenici su uspješno izradili i predstavili svoje radove.

Twitter

Kakav je internet medij?

Preko portala “Suradnici u učenju” učenici su pristupili obrazovnoj igri Radoznalci u akciji, “Sigurniji internet za djecu i mlade”. Tema igre je zaštita osobnih podataka, a obrađena je Slika 13kroz niz kratkih priča koje djecu stavljaju u problemske situacije kakve susreću na internetu. Učenici su pratili situacije u igri te odgovarali na pitanja, a potom raspravljali o savjetima koji im objašnjavaju moguće probleme i posljedice raznih postupaka i oblika ponašanja na internetu.

Slika 13. Obrazovna igra

Učenici su igru odigrali i kod kuće kako bi s roditeljima razgovarali o odgovornoj uporabi interneta. Budući da je ovogodišnja tema Dana sigurnijeg interneta „Povezivanje generacija kroz međusobno poučavanje“ sa sloganom „Otkrijmo digitalni svijet zajedno… SigurnSlika 14o!“, učenici su prenijeli informaciju o dostupnom novom priručniku za roditelje koji bi i njima pružio opće i malo složenije savjete, za sigurniji rad djece na internetu. Učenici će s roditeljima moći pratiti i prezentaciju „Sigurniji internet za djecu i mlade“ udruge i portala Suradnici u učenju.

Slika 14. Priručnik za roditelje

Praćenje ponašanja učenika u digitalnom svijetu pomoći će u obrazovanju učenika i roditelja, kako bi učenici osvijestili svoju naviku dugog provođenja vremena uz računalo, internet i mobitel te promijenili takvo ponašanje. Učenici, nastavnici i roditelji zajedničkim djelovanjem i suradnjom mogu olakšati snalaženje u suvremenim tehnologijama

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Aktivnosti za sigurniji internet

  1. Povratni ping: Pogled u akciji | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.