Peek&Poke – jedinstven spoj zabave i učenja

kristian_benic

Kristian Benić

Neke od glasnih reakcija učenika osnovnih i srednjih škola, koje su se mogle čuti u riječkom OLYMPUS DIGITAL CAMERA         muzeju računala i tehnologije Peek&Poke, bile su: “Ajme, kako je ovaj laptop težak!”, “Ne mogu vjerovati da su ovo igrali!”, “Je li ovo računalo imalo mogućnosti spojiti se na Facebook?”, “Što je ova sprava koja izgleda kao robot?” itd. S obzirom na uzastopne uspjehe, Peek&Poke je posljednjih mjeseci bio čest OLYMPUS DIGITAL CAMERA         gost medija ili bar riječkih lokalnih razgovora – Typewriter Borosana Competition (snimka s natjecanja), uvrštavanje u listu Ryanaira među 50 top lokacija u Europi (vijest o prijevozu Ryanairom), dobivena podrška od Commodorea USA, posjet predsjednika Republike Hrvatske Ive Josipovića (vijest sa službene stranice Peek&Pokea).

Strast hobista i “društvo snova”

Koje je porijeklo ovakvog interesa za mjesto kao što je Peek&Poke?
Uzrok njegove popularnosti i prepoznatljivosti zacijelo leži u jedinstvenosti, originalnosti 0112201112142sadržaja i osjećaju kreativne energije primjetnom iza provedbe svakog programa. Djelatnost i svakodnevno funkcioniranje Peek&Pokea rezultat su osobnog hobizma i strasti pojedinaca koji su 2007. godine dobili priliku smjestiti zbirku starih računala, do tada razmještenu po garažama, podrumima, spavaćim sobama itd., u 300 m² u prizemlju lijepe Austro-Ugarske zgrade s početka XX. stoljeća. Iz tog spoja kreativne energije i ugodnog prostora započela je avantura koja nakon četiri godine rada ima vlastitu prepoznatljivost i snagu.

Dva su šira kulturološka preduvjeta omogućila nastanak Peek&Pokea. Unutar povijesne znanosti došlo je do pomaka s istraživanja tema političke povijesti prema povijesti s, mentaliteta pri čemu novije razdoblje, obilježeno informatičkom revolucijom, tek počinje dobivati svoje mjesto. Ipak, valja zamijetiti da je istraživanje povijesti računala, informatizacije, kulture informatičkog društva postalo pravovaljana znanstvena tema koja, osim dubljih spoznaja, ima i potencijal veće zanimljivosti. S druge strane, u XXI. stoljeću došlo je do snažnih promjena u željama i potrebama korisnika znanja i kulturalnih produkata. Pojavu je možda najbolje sažeti u ideji uglednog futurologa Rolfa Jensena o nastajanju “društva snova” čija se ekonomija temelji na ponudi snažni0212201112145h doživljaja. S pozicije muzeja riječ je o značajnoj promjeni i izazovu jer se mjesta nastala kroz modernističku paradigmu znanja moraju preoblikovati u snažne “tvornice doživljaja”, što zapravo i zahtijevaju potrebe novijih generacija odraslih uz igraće konzole, hiperprodukciju medijskog sadržaja i ADSL internet. Stoga je kombinacija znanja, doživljaja i zabave recept koji se pokušava primijeniti za funkcioniranje Peek&Pokea.

Holodek “geek” kulture

Iako titula “muzeja računala” može izgledati drugačije, Peek&Poke nije mjesto koje opsesivno pokušava čuvati tone čipova, plastike i metala koji oblikovani u danas zastarjela računala više nikome ne koriste. Njegov cilj je njihovo oživljavanje, pružanje novog života pomalo zaboravljenim uređajima i pripovijedanje jedinstvene priče koja se krije iza svakog modela računala, mobitela, kamere, televizije, igraće konzole…

Uz stara računala i potrošačku elektroniku, kroz Peek&Poke se istražuje, štiti od propadanja i posjetiteljima se predstavlja cjelokupna znanost, kultura i umjetnost oblikovana na njihovoj bazi – astronautika, književne knjige, filmovi, filmski plakati, umjetničke instalacije, fotografije, video igre, stripovi itd. koji su ravnopravni “partneri” i nerazdvojno povezani, primjerice s disketama od 8 inča, elektronskim cijevima prvih računala i mehaničkim kalkulatorima. Stoga se sadržajem Peek&Poke značajno podudara s interesima tzv. “geek” kulture koja u zemljama poput SAD-a predstavlja značajan faktor budući da okuplja najnadarenije umove čineći snažan proizvod znanja. Tako su sama računala “samo” podloga za detaljnije razmatranje različitih sklonosti temama kao što su, primjerice povijest dizajna, pisanja, učenja, komunikacije, zabave itd. koji čine bitne predmete suvremenih povjesničarskih istraživanja. Sve se to odvija unutar izvorne sredine koja je osjećajem jako bliska dnevnom boravku i uredskim prostorima kroz koje su računala i ostala potrošačka elektronika ušli u naše živote.

Od prijenosnika s Olimpijade u Sarajevu do računala Bonga Vrageca

Stalno mijenjajući postav Peek&Pokea sastoji se od primjeraka svih važnih modela računala iz njihove relativno kratke povijesti – od Minivaca 601 iz 1961. godine preko terminala s magnetskim vrpcama korištenih u Rade Končaru, sve do osobnih računala. Naravno, povijest potonjih detaljno je zastupljena pa su u muzeju vidljivi Apple II, Macintosh, IBM PC, Commodore 64, Sinclairovi ZX 80, ZX 81 i ZX Spectrum… Iza svakog modela krije se priča koju posjetiteljima na zanimljiv način predstavljaju stručni voditelji od kojih se, primjerice, može saznati uz koja su računala nastali specijalni efekti Ratova zvijezda i Jurskog parka, koje računalo je korišteno na Olimpijadi u Sarajevu, a na kojem je stvorena prva internetska stranica.

Logično, snažan je naglasak stavljen na domaće gledište proizvodnje te koOLYMPUS DIGITAL CAMERA         rištenje računalne i potrošačke elektronike. Kultna Galaksija s potpisom tvorca Voje Antonića, računalo za osnovne škole Orao, računalo za srednje škole Ivel Ultra, koje u poznatoj seriji Smogovci koristi i genijalac Bongo Vragec, dio su računala spašenih od propasti i zaborava. Peek&Poke je također udomitelj jedne od najvećih svjetskih zbirki kalkulatora u kojoj se ističu domaće perjanice – legendarni bujski “digitroni” zbog čijeg naziva je na cijelom području bivše Jugoslavije vrlo čest naziv za džepno računalo upravo – digitron. Tu je i model db800, prvi europski i jedan od prvih svjetskih džepnih elektronskih kalkulatora nastao u Bujama!

Za razliku od većine klasičnih muzeja obilježenih statičnošću i svojevrsnom udaljenošću posjetitelja od izložaka, u Peek&Pokeu smiju se koristiti gotovo svi elementi računalne prošlosti. Tako posjetitelji mogu iskusiti kako je bilo programirati na ZX Spectrumu, igrati Pac-Mana na prvom PC-u ili kultni Pong na Gorenjevoj konzoli iz 1978. godine! Na raspolaganju je i slobodan uvid u “retro” biblioteku ispunjenu s više tisuća primjeraka knjiga i časopisa poput Mog Mikra, Trenda, Hakera, Računara u vašoj kući čijim se listanjem može dodatno pojačati osjećaj izvornog vremena. vakodnevice, kulture

Prema zahtjevima posjetitelja organiziraju se i dodatne OLYMPUS DIGITAL CAMERA         aktivnosti poput predavanja uz prezentacije s temama: “Kako smo maštali budućnost – futurologija pedesetih godina XX. stoljeća, “Povijest pisanja”, “Digitronska revolucija iz Buja”, “Roberto Bartini – Riječanin koji je poslao Gagarina u svemir”, “Kako je računalo pokorilo SFRJ”, “Igrice – povijest naše zabave”.

Peek&Poke i Bloomova taksonomija

Sagledano u povezanosti obrazovnih ciljeva predmeta osnovnih i srednjih škola te odgovarajućih pojmova iz Bloomove taksonomije, mogućnosti koje nudi Peek&Poke mogu se pokazati višestruko korisnima. Dovoljno je aktivno, ponekad “out of the box” razmišljanje, a da se pronađe logična i produktivna povezanost između pojedinih školskih predmeta i aktivnosti Peek&Pokea. Dopustit ću si slobodu nekolicine prijedloga, a na svakom je pojedincu da vlastitim snagama domisli moguće aktivnosti. Nastava likovne kulture i povijesti umjetnosti može biti obogaćena razmatranjem povijesti dizajna samih računala i proučavanjem upotrebe računala u grafičkom dizajnu (primjerice, uporaba Macintosh računala među grafičkim dizajnerima, Appleova ideologija jednostavnosti dizajna proizvoda, evolucija dizajna računalnih igara), OLYMPUS DIGITAL CAMERA         dok nastava glazbene kulture dobiva dodatnu razinu uvidom u razvitak glazbe nakon širenja računala (primjerice, uporaba džepnog računala za izradu glazbe od strane grupe Kraftwerk, među glazbenicima famozna Atarijeva računala, programi za izradu glazbe). S obzirom na spomenuto baštinjenje istraživanja povezanosti astronautike i računala, Peek&Poke je korisno mjesto i za nastavu fizike. Ipak, posebno zanimljive aktivnosti moguće su unutar nastave hrvatskog jezika i povijesti. Dok povijest računala čini sastavni dio danas posebno suvremene povijesti svakodnevice, spoznaje korisne nastavi hrvatskog jezika mogu se kretati između tema kao što su temeljite promjene oblika pisanja i čitanja u vrijeme računalne revolucije, znanstveno-fantastična književnost i filmska kultura, umjetnička vrijednost stripa i sl.

Knjiga dojmova, nedavno potpisana i od predsjednika Ive Josipovića ovim riječima: “Ovdje u Peek&Pokeu našao sam i dio svoje povijesti, opet sam sreo svoj Digitron, Atari…”,  svjedoči da je kroz četiri godine rada bilo jako malo razočaranih budući da kombinacije zabave i učenja nije nedostajalo. Uostalom, tek poznavajući povijest računala i uz njih nastalu kulturu dobiva se potrebna inspiracija za ljepšu sutrašnjicu.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Muzeji i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

2 odgovora na Peek&Poke – jedinstven spoj zabave i učenja

  1. Povratni ping: Pogled dobrodošlice | Pogled kroz prozor

  2. Povratni ping: Pogled dobrodošlice! | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.