Učitelji žive dvaput

Drugi život jednog učitelja

sanja_bozinovic

Sanja Božinović

Kakav se to „drugi život“ nudi učiteljima?

Second Life (SL) je virtualni svijet u koji zakoračujemo klikom na http://secondlife.com. Nakon preuzimanja programa na svoje računalo, stvaramo svoj lik i tako započinjemo svoj drugi, virtualni život. Novi početak je pun mogućnosti i ovisi samo o našim željama i interesima jer u virtualnom, baš kao i u stvarnom životu, svatko slijedi svoju zvijezdu: Snapshot_001možemo graditi i kupovati, pokrenuti vlastitu tvrtku i zarađivati novac (250 L$ = 1 US$), plesati, prisustvovati koncertima i predstavama, putovati replikama stvarnih gradova ili prostorima iz mašte, upoznavati nove prijatelje, tražiti životnog partnera, ali i poučavati i učiti.

Slika 1. Upoznavanje okruženja

Mnogi učitelji i obrazovne institucije koriste Second Life za stručno usavršavanje i rad s učenicima. SL je otvoren starijima od 16 godina, a registracija je besplatna.

Za komunikaciju se koristi govor, pisanje i slanje poruka. Možemo pristupati grupama, imati prijatelje, slušati glazbu, koristiti poveznice na internetske stranice, raditi prezentacije i koristiti druge obrazovne alate. Predmeti koje dodirnemo mogu biti programirani da daju pisane ili govorne informacije. Možemo fotografirati, obrađivati fotografije i postavljati ih na predmete koje stvaramo.

Kad sam se prvi put teleportirala na EduNation, jedan od „otoka“ nastanjenih učiteljima i obrazovnim institucijama u sklopu TESOL tečaja „Virtual Worlds and Language Learning“, zavirila sam u svijet po mnogim karakteristikama vrlo prikladan za poučavanje stranih jezika, ali i drugih školskih predmeta na srednjoškolskom stupnju, a pogotovo u visokom obrazovanju i obrazovanju i stručnom usavršavanju odraslih.

Uočila sam više prednosti nego nedostataka učenja u virtualnom svijetu pa sam svoje usavršavanje nastavila kroz TESOL EVO tečajeve za profesore engleskog jezika*. Također sam imala sreću dobiti mjesto između 20 europskih profesora u petotjednom tečaju u Snapshot_030sklopu projekta AVALON (Access to Virtual and Action Learning live Online) gdje sam zaslužila i certifikat za poučavanje u virtualnom svijetu te postala članica AVALON Ning mreže u kojoj mnogo učitelja svakodnevno izmjenjuje iskustva i znanja ili uči od drugih.

Slika 2. Izlet u Liverpool

Prednosti poučavanja stranih jezika u virtualnom svijetu

Učitelji i učenici potpuno uranjaju u virtualni svijet i stvaraju novi identitet. Većina učitelja ima ljudske avatare, često slične njihovom stvarnom izgledu, ali mogućnosti mijenjanja izgleda su neograničene: avatar može mijenjati oblik, veličinu, spol, rasu, boju kose… kad god želi. Može čak i ne biti čovjek. Novi identitet se pokazao izvrsnim poticajem za sramežljive učenike, a mijenjanje izgleda odlična tema za nastavu, da ne govorimo o većoj autentičnosti lekcija s igranjem uloga.

Virtualni svijet pruža neograničene mogućnosti prostora, a pojam razreda dobiva potpuno novu definiciju. Teleportirati se možemo, zajedno s učenicima, na svako mjesto koje nije privatno vlasništvo i tijekom jednog sata posjetiti umjetničku galeriju, grad gdje stanovnici govore jezik koji poučavamo, kazališnu predstavu, mjesta iz prošlosti ili mašte, poput ratnog bojišta, simulacije požara, ljudskog tijela, mjesta za odmSnapshot_012aranje na nebu ili na dnu mora – ovisno o planiranim aktivnostima tijekom nastave. Mnogi učitelji također koriste i holodekove, gotove trodimenzionalne scene posebno pripremljene za njihove potrebe koje jednim klikom izvuku iz svog inventara i uđu u njih zajedno s učenicima.

Slika 3. Holodek scene u pješčaniku

Izvrstan primjer korištenja SL prostora i SL identiteta može se vidjeti u radu profesorice Heike Philp koja cijeli svoj tečaj organizira u Berlinu iz 1920-ih godina gdje polaznici surađuju na pisanju scenarija, a o svemu se može više pročitati na blogu TeleportNovela.

Virtualni svijet dijeli s ostalim vrstama virtualnih razreda prednosti prostora i vremena: učitelji i učenici iz raznih dijelova svijeta i vremenskih zona trebaju samo pristup internetu da bi radili zajedno. SL ima i dodatnu prednost: rješava problem statičnosti i zamora koji nastaje provođenjem vremena za računalom jer nudi privid kretanja u prostoru što izvrsno odgovara mnogim današnjim učenicima. Osjećaj stvarnosti je takav da nerijetko netko tvrdi da je umoran nakon virtualne šetnje. Teleportiranje po virtualnom svijetu pruža mogućnosti i ljudima koji samostalno uče strane jezike jer u replikama stvarnih gradova, kao i u obrazovnim institucijama, nailaze na ljude koji govore jezik koji žele učiti, a odredišta za izlete su mnogobrojna i bogata informacijama.

U virtualnom su svijetu emocije stvarne. Ljepota okoliša, stvarnost proširena dodatnim jezičnim i drugim poticajima, mogućnost stjecanja prijatelja i pripadanja grupama pomažu svakome tko želi učiti jezik na ovakav način.

Osim jezičnih vještina, učenici razvijaju i specifične SL vještine poput kretanja i građenja koje neodoljivo privlače ljude s afinitetom za kompjuterske igre. Stvaranje predmeta koji postaju naše vlasništvo, ima čari za mnoge učenike, a odlična je tema i za lekciju. MacBeth-300x204Karakteristika SL-a da izgleda poput igre svakako pridonosi dobrom osjećaju kod učenika jer se uz rad i dobro zabavljaju te ovakav način učenja čini vrlo popularnim kod ljudi svih generacija.

Slika 4. Uranjanje u priču – Macbeth (fotografija je vlasništvo Barb Sakamoto/Lynn Carlucci)

Osim rada s učenicima, profesori se mogu uključiti u grupe profesora. Preko funkcija prijatelja i grupe možemo doći u kontakt sa sustručnjacima, učiti i izmjenjivati ideje na konferencijama i ostalim događajima kojih je SL prepun tijekom cijele godine i na kojima stručnjaci nesebično dijele znanje i iskustva, ne samo u poučavanju u virtualnom svijetu, nego i o drugim temama iz područja poučavanja jezika i ostalih predmeta.

Problemi pri poučavanju u virtualnom svijetu

Problemi s kojima se susreću učitelji u virtualnom svijetu se uglavnom odnose na tehnička ograničenja računala kojima raspolažu u školi ili koja posjeduju učenici ukoliko pristupaju nastavi od kuće. Tehnički zahtjevi moraju se provjeriti prije planiranja rada s učenicima.

Poveznica http://secondlife.com/support/system-requirements/

Osim toga, Second Life je pokazao najbolje rezultate u malim grupama. Dinamika koju omogućuje medij, istovremeno korištenje govora, pisanja, dijeljenja poveznica, teleportiranje i druge aktivnosti, traže dosta tehničke spretnosti učitelja i dobre organizacijske sposobnosti.

Često, zbog tehničkih poteškoća, treba planirati nešto više vremena za aktivnosti, imati rezervni plan, kao i puno strpljenja. Općenito, uspješni učitelji u virtualnom svijetu moraju biti strpljiviji i fleksibilniji.

Snapshot_322Rezultati su puno bolji, a rad lakši ako učitelji imaju priliku poučavati u paru. Na taj način lako mogu pratiti sve učenike, osobito na nižim stupnjevima učenja jezika ili početnike u korištenju virtualnog svijeta. Taj način olakšava korištenje više potencijala virtualnog svijeta i nastava postiže maksimalni učinak.

Slika 5. Sastanci profesora – stručno usavršavanje

Zaključak

Najveća prepreka većem korištenju virtualnog svijeta u pSnapshot_191oučavanju, a osobito u stručnom usavršavanju, je neupućenost mnogih učitelja i strah od novog kao i pogrešno uvjerenje da poučavanje uz pomoć računala udaljuje ljude i nije prikladno za poučavanje jezika. U slučaju poučavanja u SL-u, virtualna stvarnost je često intenzivnija od one koju možemo stvoriti u školskom razredu.

Slika 6. Detalj jedne od izvrsnih konferencija

Svi profesori koji razmatraju mogućnost korištenja virtualnog svijeta SL-a za poučavanje, morali bi dobro proučiti njegove prednosti i nedostatke. Tečaj jezika u virtualnom svijetu umjesto u stvarnom ili nekom pouzdanom virtualnom razredu, ima puno prednosti. One se moraju odraziti na način planiranja i rada s učenicima. Tečaj nema smisla ako ne koristi dodane vrijednosti ovog medija.

Učitelji koji poučavaju mlađe od 16 godina ili zbog drugih razloga ne mogu koristiti SL za rad s učenicima, ne bi se trebali odreći stručnog usavršavanja u SL-u. Suradnja s kolegama kao što su profesori članovi AVALON ili Slexperiments grupa, da spomenem dvije meni najdraže grupe, obogatit će profesionalni život svakog učitelja i pružiti puno korisnih znanja za stvarni i virtualni život učitelja.

_____________________________________________________________________________

* 2 2009 – Virtual Worlds and Language Learning,
2010 – Teaching a Language in a Virtual World,
2011 – Village ,
http://village2011.pbworks.com/w/page/31834289/FrontPage

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Primjeri dobre prakse i označen sa , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Učitelji žive dvaput

  1. Povratni ping: Pogled za učenje i razgibavanje | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.