Drugi život jednog učitelja
Sanja Božinović
Kakav se to „drugi život“ nudi učiteljima?
Second Life (SL) je virtualni svijet u koji zakoračujemo klikom na http://secondlife.com. Nakon preuzimanja programa na svoje računalo, stvaramo svoj lik i tako započinjemo svoj drugi, virtualni život. Novi početak je pun mogućnosti i ovisi samo o našim željama i interesima jer u virtualnom, baš kao i u stvarnom životu, svatko slijedi svoju zvijezdu: možemo graditi i kupovati, pokrenuti vlastitu tvrtku i zarađivati novac (250 L$ = 1 US$), plesati, prisustvovati koncertima i predstavama, putovati replikama stvarnih gradova ili prostorima iz mašte, upoznavati nove prijatelje, tražiti životnog partnera, ali i poučavati i učiti.
Slika 1. Upoznavanje okruženja
Mnogi učitelji i obrazovne institucije koriste Second Life za stručno usavršavanje i rad s učenicima. SL je otvoren starijima od 16 godina, a registracija je besplatna.
Za komunikaciju se koristi govor, pisanje i slanje poruka. Možemo pristupati grupama, imati prijatelje, slušati glazbu, koristiti poveznice na internetske stranice, raditi prezentacije i koristiti druge obrazovne alate. Predmeti koje dodirnemo mogu biti programirani da daju pisane ili govorne informacije. Možemo fotografirati, obrađivati fotografije i postavljati ih na predmete koje stvaramo.
Kad sam se prvi put teleportirala na EduNation, jedan od „otoka“ nastanjenih učiteljima i obrazovnim institucijama u sklopu TESOL tečaja „Virtual Worlds and Language Learning“, zavirila sam u svijet po mnogim karakteristikama vrlo prikladan za poučavanje stranih jezika, ali i drugih školskih predmeta na srednjoškolskom stupnju, a pogotovo u visokom obrazovanju i obrazovanju i stručnom usavršavanju odraslih.
Uočila sam više prednosti nego nedostataka učenja u virtualnom svijetu pa sam svoje usavršavanje nastavila kroz TESOL EVO tečajeve za profesore engleskog jezika*. Također sam imala sreću dobiti mjesto između 20 europskih profesora u petotjednom tečaju u sklopu projekta AVALON (Access to Virtual and Action Learning live Online) gdje sam zaslužila i certifikat za poučavanje u virtualnom svijetu te postala članica AVALON Ning mreže u kojoj mnogo učitelja svakodnevno izmjenjuje iskustva i znanja ili uči od drugih.
Slika 2. Izlet u Liverpool
Prednosti poučavanja stranih jezika u virtualnom svijetu
Učitelji i učenici potpuno uranjaju u virtualni svijet i stvaraju novi identitet. Većina učitelja ima ljudske avatare, često slične njihovom stvarnom izgledu, ali mogućnosti mijenjanja izgleda su neograničene: avatar može mijenjati oblik, veličinu, spol, rasu, boju kose… kad god želi. Može čak i ne biti čovjek. Novi identitet se pokazao izvrsnim poticajem za sramežljive učenike, a mijenjanje izgleda odlična tema za nastavu, da ne govorimo o većoj autentičnosti lekcija s igranjem uloga.
Virtualni svijet pruža neograničene mogućnosti prostora, a pojam razreda dobiva potpuno novu definiciju. Teleportirati se možemo, zajedno s učenicima, na svako mjesto koje nije privatno vlasništvo i tijekom jednog sata posjetiti umjetničku galeriju, grad gdje stanovnici govore jezik koji poučavamo, kazališnu predstavu, mjesta iz prošlosti ili mašte, poput ratnog bojišta, simulacije požara, ljudskog tijela, mjesta za odmaranje na nebu ili na dnu mora – ovisno o planiranim aktivnostima tijekom nastave. Mnogi učitelji također koriste i holodekove, gotove trodimenzionalne scene posebno pripremljene za njihove potrebe koje jednim klikom izvuku iz svog inventara i uđu u njih zajedno s učenicima.
Slika 3. Holodek scene u pješčaniku
Izvrstan primjer korištenja SL prostora i SL identiteta može se vidjeti u radu profesorice Heike Philp koja cijeli svoj tečaj organizira u Berlinu iz 1920-ih godina gdje polaznici surađuju na pisanju scenarija, a o svemu se može više pročitati na blogu TeleportNovela.
Virtualni svijet dijeli s ostalim vrstama virtualnih razreda prednosti prostora i vremena: učitelji i učenici iz raznih dijelova svijeta i vremenskih zona trebaju samo pristup internetu da bi radili zajedno. SL ima i dodatnu prednost: rješava problem statičnosti i zamora koji nastaje provođenjem vremena za računalom jer nudi privid kretanja u prostoru što izvrsno odgovara mnogim današnjim učenicima. Osjećaj stvarnosti je takav da nerijetko netko tvrdi da je umoran nakon virtualne šetnje. Teleportiranje po virtualnom svijetu pruža mogućnosti i ljudima koji samostalno uče strane jezike jer u replikama stvarnih gradova, kao i u obrazovnim institucijama, nailaze na ljude koji govore jezik koji žele učiti, a odredišta za izlete su mnogobrojna i bogata informacijama.
U virtualnom su svijetu emocije stvarne. Ljepota okoliša, stvarnost proširena dodatnim jezičnim i drugim poticajima, mogućnost stjecanja prijatelja i pripadanja grupama pomažu svakome tko želi učiti jezik na ovakav način.
Osim jezičnih vještina, učenici razvijaju i specifične SL vještine poput kretanja i građenja koje neodoljivo privlače ljude s afinitetom za kompjuterske igre. Stvaranje predmeta koji postaju naše vlasništvo, ima čari za mnoge učenike, a odlična je tema i za lekciju. Karakteristika SL-a da izgleda poput igre svakako pridonosi dobrom osjećaju kod učenika jer se uz rad i dobro zabavljaju te ovakav način učenja čini vrlo popularnim kod ljudi svih generacija.
Slika 4. Uranjanje u priču – Macbeth (fotografija je vlasništvo Barb Sakamoto/Lynn Carlucci)
Osim rada s učenicima, profesori se mogu uključiti u grupe profesora. Preko funkcija prijatelja i grupe možemo doći u kontakt sa sustručnjacima, učiti i izmjenjivati ideje na konferencijama i ostalim događajima kojih je SL prepun tijekom cijele godine i na kojima stručnjaci nesebično dijele znanje i iskustva, ne samo u poučavanju u virtualnom svijetu, nego i o drugim temama iz područja poučavanja jezika i ostalih predmeta.
Problemi pri poučavanju u virtualnom svijetu
Problemi s kojima se susreću učitelji u virtualnom svijetu se uglavnom odnose na tehnička ograničenja računala kojima raspolažu u školi ili koja posjeduju učenici ukoliko pristupaju nastavi od kuće. Tehnički zahtjevi moraju se provjeriti prije planiranja rada s učenicima.
Poveznica http://secondlife.com/support/system-requirements/
Osim toga, Second Life je pokazao najbolje rezultate u malim grupama. Dinamika koju omogućuje medij, istovremeno korištenje govora, pisanja, dijeljenja poveznica, teleportiranje i druge aktivnosti, traže dosta tehničke spretnosti učitelja i dobre organizacijske sposobnosti.
Često, zbog tehničkih poteškoća, treba planirati nešto više vremena za aktivnosti, imati rezervni plan, kao i puno strpljenja. Općenito, uspješni učitelji u virtualnom svijetu moraju biti strpljiviji i fleksibilniji.
Rezultati su puno bolji, a rad lakši ako učitelji imaju priliku poučavati u paru. Na taj način lako mogu pratiti sve učenike, osobito na nižim stupnjevima učenja jezika ili početnike u korištenju virtualnog svijeta. Taj način olakšava korištenje više potencijala virtualnog svijeta i nastava postiže maksimalni učinak.
Slika 5. Sastanci profesora – stručno usavršavanje
Zaključak
Najveća prepreka većem korištenju virtualnog svijeta u poučavanju, a osobito u stručnom usavršavanju, je neupućenost mnogih učitelja i strah od novog kao i pogrešno uvjerenje da poučavanje uz pomoć računala udaljuje ljude i nije prikladno za poučavanje jezika. U slučaju poučavanja u SL-u, virtualna stvarnost je često intenzivnija od one koju možemo stvoriti u školskom razredu.
Slika 6. Detalj jedne od izvrsnih konferencija
Svi profesori koji razmatraju mogućnost korištenja virtualnog svijeta SL-a za poučavanje, morali bi dobro proučiti njegove prednosti i nedostatke. Tečaj jezika u virtualnom svijetu umjesto u stvarnom ili nekom pouzdanom virtualnom razredu, ima puno prednosti. One se moraju odraziti na način planiranja i rada s učenicima. Tečaj nema smisla ako ne koristi dodane vrijednosti ovog medija.
Učitelji koji poučavaju mlađe od 16 godina ili zbog drugih razloga ne mogu koristiti SL za rad s učenicima, ne bi se trebali odreći stručnog usavršavanja u SL-u. Suradnja s kolegama kao što su profesori članovi AVALON ili Slexperiments grupa, da spomenem dvije meni najdraže grupe, obogatit će profesionalni život svakog učitelja i pružiti puno korisnih znanja za stvarni i virtualni život učitelja.
_____________________________________________________________________________
* 2 2009 – Virtual Worlds and Language Learning,
2010 – Teaching a Language in a Virtual World,
2011 – Village ,
http://village2011.pbworks.com/w/page/31834289/FrontPage
Povratni ping: Pogled za učenje i razgibavanje | Pogled kroz prozor