Smogovčići iz 7. a

elena_kovacic

Elena Kovačić

Suočeni s novim naraštajima učenika, učitelji neprestano istražuju nove načine kako ih zainteresirati za nastavu i kako im približiti nastavne sadržaje.

Zadatci koje zadajemo, učenicima su često nezanimljivi jer od njih iziskuju veću aktivnost i zalaganje, a naša „instant“ generacija nema ni volje ni vremena baviti se njima ukoliko im na neki način nisu privlačni.

image

Mojim učenicima veliki problem predstavlja čitanje s razumijevanjem. Svi su oni, manje-više, svladali tehniku čitanja, ali razumijevanje onoga što su pročitali, na niskoj je razini. Čitaju selektivno, zapamte ono što žele, što im je blisko, važno i razumljivo, a za ostatak se prave kao da to nikad nisu čuli. Možda bi takav način čitanja bio u redu da učenici mogu izdvojiti bitno od nebitnog, ali i to im zadaje velike brige.

Zato u svojoj nastavi pokušavam što više njegovati jezično izražavanje (i usmeno i pisano) jer danas pismenost, kako mojih učenika, tako i većine odraslih ljudi, nije na najvišoj razini.

Mnoga istraživanja o pismenosti i konferencije o čitanju daju nekoliko odrednica pismenosti koje i ja pokušavam njegovati u svojoj nastavi. Spomenimo samo neke:

  1. Čitati i pisati sa sigurnošću, tečno i s razumijevanjem.
  2. Biti zainteresiran za knjigu i čitati radi uživanja.
  3. Poznavati i razumjeti različite književne vrste.
  4. Razumjeti različite stručne tekstove i biti se u stanju koristiti njima.
  5. Zanimati se za riječi i njihovo značenje te tako obogatiti rječnik.

Potaknuta tim odrednicama, prisjetila sam se jedne radionice i spojila lektiru i nastavu jezičnog izražavanja u dinamičan spoj koji sam nazvala književne novine.

imageSedmaši su za lektiru trebali pročitati Smogovce Hrvoja Hitreca.

Za motivaciju smo pročitali ulomak Ljubav Dunje i Mazala iz čitanke, a bilo je predviđeno i gledanje televizijske serije te učenici tijekom čitanja lektire nisu morali ništa posebno bilježiti. Kako bih im pokazala da pri čitanju knjiga nije važno zapamtiti i zapisati samo sadržaj djela, već treba čitati s pažnjom i promišljati o pročitanom, dozvolila sam im da na sat lektire donesu Vodič kroz lektiru ili da potraže neke mrežne stranice i „skinu“ osnovne podatke o romanu. Time su bili zaista iznenađeni jer se nekima „čitanje lektire“ svelo na prepisivanje iz navedenih izvora.

imageSat lektire odvijao se u informatičkoj učionici. Započeli smo s iznošenjem dojmova o pročitanom romanu, a pročitanost sam provjerila kratkim ispitom.

Razgovor je krenuo u „novinarske vode“. Učenici su govorili o novinama i časopisima koje čitaju te su ih tražili na mrežnim stranicama. Uočili su rubrike koje se javljaju u većini novina, prokomentirali nepotrebnu uporabu tuđica (news, show, lifestyle, fun) te bili oduševljeni idejom da na Facebooku postanu prijatelji sa svojim omiljenim časopisom „Modra lasta“ .

Razgovor se vratio na lektiru i Smogovce pa su učenici predlagali rubrike za novine koje bi nastale na temelju romana i iznosili podatke koji bi se mogli naći kao novinski članci. Brzo su se složili u skupine i sami odabrali o čemu će pisati.

Kao nastaje novinski članak, što novinari trebaju znati te kako oblikovati novinski članak, ponovili smo uz mrežne stranice PUP-a (Priručnik za učenje i poučavanje).

Neki su se učenici poslužili ponuđenim predloškom novinskog teksta pa su u njemu oblikovali svoje vijesti, neki su ih pisali rukom pa prepisivali na računalu i tako su na kraju nastale male književne novine koje smo nazvali Smogovčići iz 7. a.

imageimage

Cilj je bio postignut. Učenici su roman pročitali s razumijevanjem, uvježbavali su pismenost, samostalno stvarali novinski članak, obogaćivali rječnik novim rječima, a oni „biseri“ koji do tad nisu pročitali Smogovce, priznali su da je roman zanimljiv i da će ga ipak pročitati.

Izvori:

Dnevne novine:
http://www.vecernji.hr/
http://www.jutarnji.hr/
http://www.24sata.hr/

Međunarodni dan pismenosti

Kako do podataka o književnom djelu?
http://www.blog.hr/print/id/1622244981/hrvoje-hitrecsmogovci.html,
http://www.lektire.org/,
http://www.cesarica.net/t2231/hrvoje-hitrec-smogovci-lektire/

Vodič za pisanje novinskog članka

Televizijska serija Smogovci

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Primjeri dobre prakse i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

2 odgovora na Smogovčići iz 7. a

  1. Povratni ping: Proljeće s Pogledom | Pogled kroz prozor

  2. Povratni ping: Pogledom u proljeće | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.