Sigurnost potječe od nas samih

natasa_ljubic_klemse

Nataša Ljubić Klemše

S obzirom da godinama radim u novoj obrazovnoj sredini – učionici s jednim računalom koje učenici koriste u nastavno i nenastavno vrijeme, svoje učenike kontinuirano podučavam o sigurnosti na internetu. Njihov rad na školskom računalu uvijek je pod mojim nadzorom – prva sigurnosna aktivnost. Ispunjavanje svakog zadatka praćeno je mojim naputcima i savjetima kako sigurno i pouzdano pronaći i pristupiti željenim informacijama i podacima: kako čuvati e-identitet, kako prepoznati nesigurne mrežne stranice, kako postupati s neželjenom, nepoznatom i nesigurnom e-poštom, kako prepoznati nepotrebne i nepoželjne programske instalacije, kako je neophodno prije bilo kojeg važnog (registracijskog, prijavnog, gostujućeg, radoznalog) klika pročitati sve što piše sitnim slovima u blizini ponuđenog pristupa sadržaju te kako je za sve nejasnoće i probleme potrebno potražiti pomoć pouzdane, odgovorne i sigurne odrasle osobe kojoj učenici vjeruju – učiteljice u školi, roditelja kod kuće.

Povodom Dana sigurnijeg interneta koji se 8. veljače obilježava u cijelom svijetu, drugi smo se put i službeno uključili u provedbu akcije „Sigurniji internet za djecu“. Učenici i njihovi roditelji aktivno su sudjelovali u svim ponuđenim aktivnostima. Na izvannastavnoj aktivnosti Matematičko-informatičke radionice sa svojim sam učenicima izrađivala pisani plakat na temu „Savjeti za siguran pristup internetu“ koji sam, uz pomoć učenika, preoblikovala u glog dostupan na sljedećoj adresi.

Na satovima razrednika učenicima sam prikazala e-stripove u obliku postera sa stranice CyberSmart  koji su im poslužili kao inspiracija za sastavljanje karikatura i stripova na temu sigurnijeg pristupa internetu.

Crtali smo računalne viruse Smiješak

clip_image002 clip_image004clip_image006

… i pričali o opasnostima na koje možemo naići nesavjesnom i neodgovornom upotrebom interneta. Fotografije i komentari nalaze se na ovoj adresi.

Zanimljive su bile priče o osobnim iskustvima učenika na internetu u kojima smo prepoznali nepoželjna i neprihvatljiva ponašanja (korisničke podatke i zaporku rekli su prijateljima, braći i sestrama koji su ih iskoristili u lažnom predstavljanju, na Facebooku su otvorili dva i više profila, koriste Facebook!, zbog neznanja o opasnostima na društvenim mrežama prihvaćali su prijateljstva nepoznatih osoba – nakon upozorenja to više ne bi učinili, u e-komunikaciji su koristili neprihvatljive izraze, provodili su i nekoliko sati dnevno na internetu jer vremenski imaju beskonačni internet (tzv. Flat rate) – opomena roditeljima, roditelji nisu postavili osnovnu računalnu zaštitu (antivirusni program i vatrozid), roditelji ih ne nadziru u vrijeme boravka na internetu itd.).

Pogledali smo i interaktivne zapise/sadržaje namijenjene sigurnosti djece na internetu i na temelju njihovih zadataka i naših rješenja stvorili još jedan glog Smiješak na temu obećanja o razumnom i savjesnom korištenju računala i interneta. Svoje uratke prezentiramo i na stranicama škole.

Aktivnosti vezane uz poduku učenika o sigurnom pristupu informacijama s interneta nastavljaju se tijekom nastavne, ali i školske godine jer se najviše nedozvoljenih aktivnosti na internetu događa u vrijeme učeničkih praznika. Zato su u mojoj razrednoj sredini predavanja o sigurnosti djece na internetu namijenjena roditeljima sadržajno obuhvaćena na svakom roditeljskom sastanku jer poznajem interesno e-područje svojih učenika koji su nizom radionica naučili kako mi trebaju i moraju (jer je to poželjno ponašanje) pričati i pisati o svojim aktivnostima na internetu.

Za kolegice i kolege pripremila sam interaktivno predavanje održano na Školskom stručnom vijeću učitelja RN na kojem sam ukazala na stranice posvećene tematici sigurnosti na internetu. Poslužila sam se svojim člancima objavljenima u Školskim novinama br. 9 od 2. ožujka 2010. godine i Školskim novinama br. 6 od 8. veljače 2011. godine te Lidijinim prijedlozima za inspiraciju iz njezina kutka J . Prezentirala sam hrvatske stranice CERT-a i zajednice „Sigurnost i zaštita na internetu“, britanskog CEOP-a, Teachers TV-a, BBC-a za roditelje, australskog Cyber Smarta.

Svi su učitelji moje škole bili pozvani sudjelovati u obrazovnoj akciji i javiti mi se s povratnim informacijama o realizaciji kako bih kao koordinatorica akcije mogla objediniti i sažeti sve provedene aktivnosti. Učiteljica Tatjana sa svojim je učenicima iz II. a Nove Plavnice prema iskustvenim spoznajama učenika provela pričaonicu o dobrim i lošim stranama interneta, animaciju i igru kako na internetu ispravno dati podatke o sebi te radionicu u kojoj su učenici pisali pravila kojih će se pridržavati pri korištenju interneta. Učiteljica Sanela je s prvim razredom provela pričaonicu na temu kako sigurno pristupiti i koristiti internet.

Za roditelje pripremamo predavanja, radionice i pričaonice kojima je cilj podići njihovu svijest o pravilnoj i odgovornoj upotrebi interneta njihove djece kako bi odgovorno i sa znanjima mogli preventivno utjecati na svoju djecu. Naša pedagoginja mr. Zdenka Brebrić izradila je letak za roditelje na temu elektronskog nasilja koji će roditeljima biti podijeljen na prvom sljedećem roditeljskom sastanku u sklopu točke dnevnog reda posvećene podučavanju podučavatelja, tj. roditelja, za odgovorno i savjesno ponašanje djece na internetu.

1. osnovna škola Bjelovar

Letak za roditelje

Poštovani!

Svjedoci smo porasta elektroničkog nasilja putem društvenih mreža poglavito preko Facebooka, kako među vršnjacima, tj. među učenicima, tako i nasilja učenika prema učiteljima. Svjedoci smo otvaranja grupa u kojima se vrijeđa, prijeti, omalovažava, stavljaju fotografije bez ovlaštenja, prijeti smrću, organiziraju napadi na život i tjelesni integritet kako učenika tako i odraslih osoba.

Stoga vas molimo da učenicima, koji po uvjetima korištenja društvenih mreža ni ne smiju imati članstvo, izbrišete profile, a za one koji smiju i uz vašu dozvolu koriste takav način komuniciranja, redovito vršite kontrolu. Za ponašanja vaše djece vi ste, kao njihovi staratelji i skrbnici, odgovorni.

Djelatnici škole često upozoravaju, a činit će to i ubuduće, na opasnosti koje može donijeti neoprezno korištenje društvenih mreža, napominju i napominjat će da je svako nasilje učinjeno elektronskim putem istovjetno nasilju u realnom svakodnevnom životu. Svako saznanje o takvom nasilju prijavit ćemo nadležnim institucijama.

mr. Zdenka Brebrić, pedagoginja

Sve su naše aktivnosti bile i jesu ciljane. Usmjerene su na točno određene učenike i njihove roditelje, na učitelje primarnog obrazovanja koji rade u našoj školi. Učitelji, koji su predloženim aktivnostima sudjelovali u akciji, pokazali su i dokazali kako skrbe za sigurnost svojih učenika tako da svojim primjerom ukazuju na poželjna i manje ili nepoželjna ponašanja na internetu. Ostalima još jednom upućujemo poziv na uključenje u aktivnosti tijekom nastavne godine jer želimo da na temelju svojih spoznaja prenose znanja drugima.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Sigurnost potječe od nas samih

  1. Povratni ping: Zajednički Pogled | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.