Rječnik u Moodleu kao poticaj aktivnoj nastavi

vesna_tomic 

Vesna Tomić

O LMS-u

LMS (Learning menagment system) je sustav namijenjen izradi obrazovnih sadržaja u digitalnom obliku te održavanju nastave na daljinu.

Ovakvi sustavi, osim mogućnosti objavljivanja materijala, obiluju mnoštvom različitih aktivnosti kojima se polaznici mogu motivirati za učenje. Danas se malo razlikuju od prave učionice – omogućuju pregledavanje materijala, sudjelovanje u diskusijama, provjeru znanja, čak i igranje igrica.

O Moodleu

Moodle (eng. Modular Object – Oriented Dynamic Learning Environment) je sustav za udaljeno učenje otvorenog koda koji nastavniku omogućuje izradu i integraciju svih vrsta digitalnih materijala (tekstualne datoteke, mrežne stranice, videozapise), provjeru znanja pomoću testova, HotPotateos kvizove, križaljke, osmosmjerke, čak i igre poput vješala, Milijunaša, sudoku, zmija i ljestve… Uz malo mašte i puno truda imagemoguće je osmisliti kolegij prilagođen svim stilovima učenja u kojem će polaznici uživati.

Slika 1. Moodle logo

Osim ovih karakteristika, veliki plus za Moodle je dostupnost nastavnicima. Na stranici https://moodle.carnet.hr potrebno je kliknuti na poveznicu Zahtjev za novim tečajem, popuniti podatke (Naziv kolegija, kraticu za navigaciju i kratko objašnjenje za što će se koristiti) i nakon nekog vremena (najčešće se radi o imageminutama) kolegij će biti odobren. U tom trenutku niste ni svjesni koliko vas posla još čeka Smiješak.

Slika 2. Zahtjev za novim tečajem

image
Slika 3. Obrazac za popunjavanje zahtjeva za novim kolegijem

Resursi i aktivnosti

Kao što i sam naziv kaže, Moodle je modularan sustav – sastoji se od više odvojenih dijelova (modula) koji zajedno čine cjelinu, a mogu se odvojeno dodavati ili mijenjati.

Kolegij u Moodleu gradimo od različitih resursa. Resursi su sve datoteke (tekstualne datoteke i mrežne stranice), mape i poveznice koji se nakon imageizrade nalaze u nekoj od cjelina kolegija. Izuzetno koristan resurs je Book koji sadržaj prikazuje po stranicama, kao u knjizi. Korištenjem Booka kolegij dodatno dobiva na preglednosti.

Slika 4. Dodavanje novog resursa u kolegij

Kako online kolegij nije samo skup datoteka u digitalnom obliku postavljenih na internet, osim modula resurs, dostupan je i modul aktivnosti kojim imagekolegiju dodajemo interaktivnost. U aktivnosti spadaju ankete, testovi, igrice, wiki, predavanje zadaća, rječnici… Učenici dobro reagiraju na svaku od ovih aktivnosti (čak i testove) jer one od njih traže aktivno uključivanje u nastavu.

Slika 5. Dodavanje nove aktivnosti u kolegij

Aktivnost rječnik kao alat za aktivno uključivanje učenika u nastavni proces

Nakon što su učenici dobro reagirali na pripreme za Državnu maturu iz informatike u Moodleu, odlučila sam iskoristiti gotove materijale i prilagoditi ih nastavi u učionici i to za učenike prvih razreda. Kako je namjena ova dva kolegija različita, tako je različit i pristup. U pripremama za Državnu maturu naglasak je bio na ponavljanju gradiva i provjeri znanja. U kolegiju vezanom za nastavu cilj je aktivno uključiti učenike u nastavni proces pa se veći naglasak stavlja na aktivnosti nego na resurse. Većina igrica ugrađenih u Moodle stvorena je tako da pitanja „vuku“ iz Rječnika. Iako se može koristiti i baza pitanja, treba biti oprezan jer se u bazi nalaze pitanja različitih tipova, od kojih imagenisu svi iskoristivi u igricama (primjerice, ne možete u Milijunašu imati pitanje s dva ili više točnih odgovora).

Slika 6. Izgled rječnika u Moodle

Znači, želimo li pripremiti igre za učenike, treba napraviti kvalitetne rječnike. Dobro bi bilo napraviti poseban rječnik za svaku nastavnu cjelinu.

Izrada rječnika je velik posao i zahtijeva dosta vremena. Međutim, u Moodleu je rječnik aktivnost namijenjena učenicima (može se i ocjenjivati) i to je idealan alat za realizaciju jednog nastavnog sata. Može biti uvod u nastavnu cjelinu ili završno ponavljanje.

Kako dodati Rječnik u kolegij?

imageNastavnik za pripremu unosa pojmova u rječnik treba samo dodati modul Rječnik na mjesto u kolegiju na kojem želi da se nalazi.

Slika 7. Omogućavanje izmjena u kolegiju

Klikom na gumb Omogući izmjene u gornjem desnom kutu pojavljuju se moduli koje možemo dodavati u kolegij.

imageSlika 8. Izgled prozora kada su omogućene izmjene

Budući da rječnik spada u aktivnosti, treba otvoriti padajući iimagezbornik modula aktivnosti (Dodajte aktivnost) i odabrati Rječnik. Nakon toga treba navesti naziv rječnika, definirati broj pojmova koji će se prikazivati na jednoj stranici, stil rječnika i ostale postavke (primjerice, način ocjenjivanja, dopuštanje ispisa, komentiranja i sl.). Klikom na Pohrani i vrati se na tečaj, definira se rječnik i spreman je za unos pojmova.

Slika 9. Umetanje Rječnika u kolegij

Unos pojmova u rječnik

Unos pojmova u prethodno stvoreni rječnik je jednostavan. Klikom na naziv rječnika u kolegiju otvara se prozor rječnika. Na vrhu prozora nalazi se gumb Dodajte novi pojam koji omogućuje unos pojma i njegovo objašnjenje. Osim naziva i objašnjenja pojma, važno je definirati hoće li se pojam automatski povezati (poveznicom na svaku pojavu pojma u kolegiju), hoće li prilikom povezivanja biti case-sensitive image(osjetljiv na mala i velika slova) i povezuju li se samo cijele riječi. Ovo je dio u kojem treba dobro razmisliti da se ne bi dogodilo da se poveznica pojavljuje i na pojmovima koje ne želimo povezati.

Slika 10. Unos novog pojma u Rječnik

Možemo navesti i dodatne ključne riječi koje želimo da se povežu s definiranim pojmom.

imageimage
Slika 11. Unos pojma i njegovog objašnjenja      Slika 12. Podešavanje povezivanja pojmova

 

Kako je to izgledalo u prvim razredima Gimnazije A. G. Matoša u Đakovu?

Na kraju nastavne cjeline, umjesto klasičnog usustavljivanja gradiva i ponavljanja za pismenu provjeru znanja, učenici su dobili upute o načinu dodavanja pojmova u rječnik te svatko po jedan pojam za unos i jedan pojam za kontrolu. Na taj način su najmanje dva učenika „odradila“ jedan pojam. Učenici su na takav način rada izuzetno dobro reagirali, aktivno se uključili i dali sve od sebe da što bolje definiraju zadani pojam. Dodatni poticaj im je vjerojatno bio i to što se za svaki pojam u rječniku vidi i njegov autor Smiješak

Nakon 20-ak minuta imali smo gotov rječnik, napravili igricu Milijunaš i zabavili se ponavljajući gradivo. Jednostavno, zar ne?

Literatura:

Ivana Bosnić: Moodle priručnik za seminar, HrOpen, 2006.
http://elacd.carnet.hr/index.php/Moodle_ukratko

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Moodle i označen sa , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Rječnik u Moodleu kao poticaj aktivnoj nastavi

  1. Povratni ping: Pogled s veseljem | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.