Poduzetništvo od malih nogu

lidijaK_darkoR

Lidija Kralj i Darko Rakić

clip_image002[4]3. studenog ozračje u Osnovnoj školi prof. Franje Viktora Šignjara u Virju bilo je vrlo užurbana i puno aktivnosti. Taj su dan učenici i učitelji sudjelovali u radionicama Dječjeg tjedna poduzetništva koji Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva organizira u suradnji s Obrazovnom grupom Zrinski.

Dječji tjedan poduzetništva organizira se kako bi se djeci lakše predočili i objasnili pojmovi poduzetništva. Učenici kroz igru i zabavu stječu konkretna poduzetnička znanja, vještine i stavove te usvajaju osnovne ekonomske pojmove. Posebno je zanimljivo što svaka radionica završava prezentiranjem stečenog znanja i napravljenih proizvoda te na taj način djeca stječu samopouzdanje i komunikacijske vještine.

Za učenike su pripremljene tri radionice i kazališna predstava, ciljano osmišljene prema četiri dobne skupine pa su tako učenici 1. i 2. razreda imali radionicu „Proizvodnja soka“, 3. i 4. „Razigrani suvenir“, 5. i 6. „Čarobni stalak“, a 7. i 8. predstavu „Što hoću – mogu“.

U provođenje radionica i praćenje aktivnosti bili su uključeni Tihana Kraljić i Vlatka Mlakar iz Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva te Zdravko Tkalec, Ivan Tafra i Vitomir Tafra iz Obrazovne grupe Zrinski, a sve se odigravalo pod okriljem Marice Cik Adaković, ravnateljice OŠ prof. Franje Viktora Šignjara.

Poduzetničke radionice

Sve radionice imale su iste ciljeve:

  • organizirati djecu u timove i pokazati im kako timskim radom mogu postići više,
  • nešto proizvesti,
  • pripremiti materijale za reklamiranje proizvoda,
  • isplanirati prodaju, odrediti prodajnu cijenu, zaradu te način trošenja zarađenog,
  • pripremiti i održati prezentaciju proizvoda i radionica.

Tema i način rada bili su prilagođeni uzrastu djece, a rad s djecom izvodili su profesionalci – učiteljice razredne nastave, učitelj tehničke kulture i glumci.

Učenici 1. i 2. razreda sudjelovali su u radionici „Proizvodnja soka“ koju je OLYMPUS DIGITAL CAMERA         vodila Sandra Lovrenčić, učiteljica razredne nastave. Tema je bila povezana s nastavom Prirode i društva, posebice uz nastavne jedinice Jesen i Dan jabuka.
Kroz proizvodnju soka učenicima su se nastojali približiti neki pojmovi iz poduzetništva, primjerice: nabava, sirovina, proizvodnja, reklama, prodaja itd. Usvajali su ih tijekom rada u radionici, bez posebnog zapisivanja.
Učenici su bili organizirani u tri tima: jedan je bio zadužen za proizvodnju soka (ribanje, prešanje, pretakanje u bočice), drugi za izradu etiketa za bočice (sastojci, proizvođač, datum proizvodnje), a treći za izradu reklame (plakat, reklamni slogan).
OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Učenici su vrlo aktivno sudjelovali u svim timovima i svim fazama radionice. Posebno je bilo zanimljivo kad su na kraju trebali vrjednovati proizvedeno i svoj rad, izračunati kolika bi bila prodajna cijena te planirati na što bi mogli potrošiti zarađeno. Vrlo brzo su shvatili da s određenom cijenom proizvoda ne mogu pokriti troškove proizvodnje pa su cijenu povećali, a što se potrošnje zarade tiče, bilo je raznovrsnih ideja – davanje u humanitarne svrhe, kupovina opreme za učionicu, kupovina slatkiša…

Mirjana Vrančić, učiteljica razredne nastave, vodila je radionicu „Razigrani suvenir“ OLYMPUS DIGITAL CAMERA         za učenike 3. i 4. razreda. Radionica je bila povezana s nastavom Likovne kulture te temama Primjena dizajna i Simbolika boja.
Kroz proizvodnju, pakiranje i reklamiranje suvenira učenicima su objašnjeni pojmovi iz poduzetništva, primjerice: poduzeće, proizvodnja, nabava materijala, proizvod itd. Učenici su bili organizirani u tri tima, od kojih je prvi bio zadužen za proizvodnju OLYMPUS DIGITAL CAMERA         kišobrana suvenira (drvena konstrukcija, pletenje vunom), drugi za proizvodnju ambalaže za suvenir (lijepljenje i ukrašavanje kartonske kutije, pakiranje kišobrana u kutije), a treći za pripremu reklame (plakati).
Učenici su u radionici sudjelovali vrlo aktivno. Bila je zamjetna interakcija s učiteljicom te su kroz razgovor i primjere otkrivali značenje pojmova iz poduzetništva.

Radionica „Čarobni stalak“ bila je namijenjena učenicima 5. i 6. razreda, a vodio ju OLYMPUS DIGITAL CAMERA         je Davorin Novosel, učitelj tehničke kulture i informatike. Radionica je bila povezana s predmetom Tehnička kultura, temom Obrada drva, no slična radionica može se realizirati i u okviru sata razredne zajednice.

Učenici su tijekom radionice bili organizirani u četiri tima. Jedan je radio nacrte i rezao balzu, drugi lijepio dijelove i spajao ih u kutiju/stalak, treći ukrašavao, a četvrti brinuo o reklamiranju. Voditelj radionice je za motivaciju učenika OLYMPUS DIGITAL CAMERA         upotrijebio narudžbu učenika iz prethodne radionice kojima treba stalak za pokazivanje kišobrana. Učenici su tako shvatili povezanost proizvodnje, a ujedno i razmišljali o uporabnoj vrijednosti svojeg proizvoda.
Ova radionica pružila im je priliku da nauče da njihov rad stvara novu vrijednost te da upoznaju i shvate niz pojmova iz poduzetništva. Prilikom računanja prodajne cijene učenici su razmišljali i o davanjima državi (PDV) pa su i tu stavku uračunali u svoju krajnju cijenu.

Predstavi svoj rad

Na kraju svih radionica učenici su se okupili u dvorani i uvježbavali kako će ostalim učenicima, učiteljima i roditeljima predstaviti što su radili tijekom radionice, što su proizveli i naučili.
Bilo je izuzetno zanimljivo vidjeti kako se pripremaju za predstavljanje, kako su podijelili uloge i posao koji pritom treba odraditi te kako svi zajedno pokazuju što su naučili.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Svi su izvrsno odradili predstavljanje svojih timova i poslova pri čemu učenici 1. i 2. razreda uopće nisu zaostajali za svojim starijim kolegama.
Prezentacijski dio radionica je svima u školi dao mogućnost da vide što se i kako radilo u radionicama te da čuju kako učenici koriste novonaučene poduzetničke pojmove.

Interaktivna kazališna predstava

Za učenike 7. i 8. razreda održana je kazališna predstava „Što hoću – mogu“ OLYMPUS DIGITAL CAMERA         kazališta Planet Art koja je bila znatno dinamičnija i interaktivnija od klasične kazališne predstave. Naime, u predstavi su aktivno sudjelovali učenici, a glumci su cijelo vrijeme razgovarali s njima te im kroz metodu dramske igre objašnjavali različite pojmove iz područja poduzetništva.

Atmosfera na predstavi je bila fantastična, a sudjelovanje i reakcije publike čule su se i izvan dvorane. Predstavu možete pogledati na LM snimci.

Radionica za učitelje

Nakon svih radionica za učenike održana je i radionica za učitelje u kojoj su sudjelovale sve OLYMPUS DIGITAL CAMERA         učiteljice i učitelji. Njima su voditelji učeničkih radionica najprije objasnili pozadinu učeničkih radionica te predložili načine primjene u nastavi. Nakon toga slijedio je i aktivan dio za učitelje i učiteljice. Njihov zadatak bio je promisliti o tome što je za njih poduzetništvo i na koji način se poduzetništvo može smjestiti u školsko okruženje te svoje ideje uobličiti u plakat i prezentirati ga.


Dojmovi

Cilj ovog projekta je da se aktivnim metodama poučavanja, obrazovnim radionicama i kazališnim predstavama za učenike osnovnih škola i njihove učitelje – potakne uvođenje sustavnog obrazovanja za poduzetništvo u hrvatski obrazovni sustav te, u konačnici, razvoj poduzetničkog duha i stjecanje poduzetničkih kompetencija. Također je vrlo važna senzibilizacija učitelja za uvođenje novih metoda poučavanja primjerenih stjecanju poduzetničkih znanja, kompetencija i stavova.

clip_image004[4]

O projektu uvođenja poduzetništva u naš sustav obrazovanja govorila je Tihana Kraljić, državna tajnica Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

clip_image006[4]U realizaciji programa Dječjeg tjedna poduzetništva su od 2008. godine sudjelovali učenici osnovnih škola iz Bjelovara, Virovitice, Knina, Pule, Pakraca, Orahovice, Paga i Murskog Središća te dječjih vrtića Markuševec, Stribor (Vinkovci), Zraka sunca (Križevci) te Biokovsko zvonce (Makarska) sa svojim roditeljima i učiteljima. Ove godine radionice su organizirane u dječjim vrtićima u Šibeniku, Pazinu, Osijeku i Zagrebu te u osnovnim školama u Korčuli, Virju, Gospiću i Vukovaru.

clip_image008[4]

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
O osmišljavanju i realizaciji projekta Dječji tjedan poduzetništva te Obrazovanju za poduzetništvo E4E govorio nam je Vitomir Tafra, tajnik koordinacije E4E i voditelj Obrazovne grupe Zrinski.

 

Osnovna škola prof. Franje Viktora Šignjara bila je savršeni domaćin radionica Dječjeg tjedna poduzetništva. U školi se osjećala vrlo ugodna i poticajna atmosfera, svi učenici i učitelji rado su se uključivali u aktivnosti te pokazivali svoju otvorenost za suradnju, komunikativnost i pregršt dobrih ideja. Sve je to pokazalo kako je ideja obrazovanja za poduzetništvo naišla na plodno tlo u Virju.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
O atmosferi u školi te dojmovima nakon radionica govorila nam je Marica Cik Adaković, ravnateljica OŠ prof. Franje Viktora Šignjara.

 

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Dječji tjedan poduzetništva i označen sa , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Poduzetništvo od malih nogu

  1. Povratni ping: Pogled na putu | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.