Od ideje do filma

zeljka_markovic_bilic

Željka Marković-Bilić

Tečaj „Od ideje do filma“ postoji već niz godina, no dosad se odvijao licem u lice s polaznicima na raznim videoradionicama, uglavnom ograničen mjestom održavanja. Spojem tehnologije, novih sustava, ali i želje da se film i filmska kultura približe svim zainteresiranima, nastala je i njegova online inačica. Njegov autor, dipl. učitelj informatike Darko Rakić, ističe kako u obrazovnim ustanovama često ne postoji motivacija, znanje niti dovoljno vremena za provođenje izvannastavnih aktivnosti iz područja filma, a ujedno postoji nedostatak kompetentnoga kadra pa se javlja i potreba za drugačijim načinom obrazovanja koje će biti prilagođeno i dostupno svima. Rješenje je pronašao u e-obrazovanju koje nudi poučavanje primjereno uzrastu i stupnju obrazovanja polaznika, neovisno o školi koju pohađaju i mjestu življenja, a ovisno o njihovom slobodnom vremenu.

Tečaj je nastao korištenjem Moodlea – alata otvorenog koda. Moodle je alat za izradu elektronskih obrazovnih sadržaja i održavanje nastave na daljinu, a više o njemu možete saznati na adresi http://moodle.org/.

Tečaj je sastavljen od deset poglavlja koji polaznika na jednostavan i vrlo praktičan način vode od nastanka filma do snimanja i montaže.

Prvo poglavlje obrađuje film kao medij te njegove karakteristike, a polaznika se barem na trenutak vraća u godine kada su nastajali prvi filmovi i rađala se filmska industrija. Slika1Spominju se braća Lumiere, kinetoskop, prvi zvučni i filmovi u boji. Između ostaloga, može se pogledati prvi film u boji – crtani film „Cvijeće i drveće“ iz 1932. godine te proučiti usporedba filma s drugim medijima.

Slika 1. Primjer iz lekcije Općenito o filmu

U drugom se poglavlju polaznici upoznaju s filmskim rodovima i vrstama. Kako je Slika2najlakše učiti pomoću vizualnih medija, autor tečaja svaku vrstu filma potkrepljuje videoprimjerima. Možete, primjerice, proučavati i učiti razlike između igranog, dokumentarnog i animiranog filma.

Slika 2. Primjer iz lekcije Filmski rodovi i vrste

Budući režiseri će uz brojne primjere s lakoćom svladati funkciju kadra, filmskog plana, kuta snimanja te ostalih filmskih izražajnih sredstava – sadržaje trećega poglavlja.

Prva tri poglavlja polaznicima tečaja omogućuju i olakšavaju razumijevanje kulture filma te pružaju informacije koje će budućim filmašima uvelike olakšavati posao u prvim pokušajima snimanja.

Ideju za film možemo pronaći u svakodnevnom životu, prošlosti, raznim medijima, budućnosti ili pak na filmu. A oko dobro razrađene ideje nastaju sinopsis, scenarij i knjiga snimanja. Svi ti pojmovi, kao i primjeri kako ih napraviti, sadržaj su četvrtog poglavlja kojim Slika3započinje najzanimljiviji dio tečaja. Nakon što se razradio scenarij filma, podijelile uloge i likovi te izradila knjiga snimanja, još je preostalo raspodijeliti tko će što raditi, odnosno sastaviti filmsku ekipu. Tko je tko u filmu i čija sve imena idu na najavi i/ili odjavi filma te što obuhvaća njihov posao, sadržaj je petog poglavlja.

Slika 3. Primjer iz lekcije Filmska izražajna sredstva

Za snimanje je vrlo bitan odabir kamere jer upravo o njoj ovisi cjelokupni dojam. Možemo imati vrhunski scenarij i glumce, no ako je snimano kamerom koja daje neoštre, nekvalitetne snimke, cijeli je projekt vrlo upitan. Stoga autor tečaja veliku pažnju pridaje kameri uz objašnjenja kako radi i kako se pravilno koristi te daje savjete za uspješno snimanje (sedmo poglavlje).

Uz snimanje se usko povezuje kompozicija kadra. Kako prilikom snimanja/montaže ne bi došlo do nerealnih situacija odnosa likova i pozadine (prostora u kojem se nalaze), šesto poglavlje obuhvaća kompoziciju kadra, odnosno objašnjava kako se i na koji način likovi razmještaju unutar određenog kadra.

Završetkom snimanja na red dolaze montažeri, odnosno montaža snimljenih kadrova u jednu cjelinu – film. Koju vrstu montaže odabrati, uglavnom određuju redatelj i montažer filma, ali i sam film, odnosno njegova tematika i vrsta. Slika4Kako montirati, za koju se vrstu montaže odlučiti i što se njome dobiva, opisuje osmo poglavlje.

Slika 4. Primjer zadatka iz lekcije Montaža videa

Windows Live Movie Maker je program za obradu videomaterijala, a autor tečaja ga predlaže kao jedan od najlakših i najjednostavnijih za početnike montažere. No, u njemu se mogu montirati i opsežni i zahtjevni projekti što Slika5dokazuju navedeni primjeri. Kako ga instalirati, učitati snimljeni materijal, otkud krenuti s montažom te brojna druga pitanja, donosi deveto poglavlje tečaja.

Slika 5. Primjer iz lekcije Montaža u
Windows Live Movie Makeru

Tečaj završava provjerom znanja iz svih poglavlja (deseto poglavlje). Pomoću pitanja ponavljaju se najvažniji pojmovi potrebni za snimanje i montažu filma. Važno je naglasiti da na kraju svakog poglavlja autor zadaje zadatke koji su vezani uz poglavlje koje se proučavalo kako bi polaznik tečaja sam kontrolirao koliko je znanja usvojio. Sastavni dio tečaja je i rječnik pojmova koji polazniku, koji se nikada nije susretao s filmskim žargonom, pomaže da jednostavnije prolazi kroz poglavlja.

Zadnji i završni zadatak je snimanje filma na temu po izboru. Naravno, pri izradi filma treba uzeti u obzir i primijeniti sve što se učilo u tečaju: od ideje do filmskih izražajnih sredstava, kompozicije kadra, pravila snimanja i montaže.

Slika6
Slika 6. Primjer završnog zadatka tečaja

Film, kao najvažniji dio medijske kulture, jedan je od najvećih medija današnjice sa snažnim utjecajem na živote ljudi i djece, ističe autor Darko Rakić i dodaje: „S osnovama medijske kulture djecu treba upoznavati od vrtića i nastaviti tijekom daljnjeg obrazovanja. Filmom se djeca i mladi mogu izraziti na drugačiji način – uzimajući kameru u ruke i snimajući svoje doživljaje mogu prikazati svoje stavove o životu. Upravo zbog toga izdvajam film kao medij kojim bismo se trebalo više baviti i sustavno ga istraživati.“

Tečaj „Od ideje do filma“ možete pogledati na stranicama CARnetovog sustava za online učenje.

Za ulazak u tečaj potrebno je prijaviti se s AAI@EDU.HR podacima te koristiti lozinku tečaja: cuc.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Online tečajevi i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

2 odgovora na Od ideje do filma

  1. Povratni ping: 12. CARNetova korisnička konferencija – CUC 2010. „Novi izazovi“ | Pogled kroz prozor

  2. Povratni ping: Pogled na putu | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.