Passive Voice – mora li to biti tako teško?

stela_pavetic

Stela Pavetić

Svake godine negdje u travnju ili početkom svibnja pokušavam odgovoriti na gornje pitanje. Čeka me osmi razred – ponekad dobar, ponekad ne, ponekad je veći postotak na strani odlikaša i onih vrlo dobrih, a ponekad (češće) na strani onih manje odličnih i vrlo dobrih. I čeka me Passive Voice – gradivo od kojeg uglavnom zazirem, iako volim taj dio engleske gramatike. U razgovoru s kolegicama koje također predaju osmim razredima, shvatila sam da u toj „kaši“ nisam usamljena. Svima je teško djecu naučiti taj dio gramatike. Potaknuta tim problemom, krenula sam na gornje pitanje odgovoriti novim pitanjem – zašto to mora biti tako teško?

Ok, možemo reći da je teško zato što takve gramatičke konstrukcije u hrvatskom jeziku nisu uobičajene. Možda koristim krivi pristup u nastojanju da djecu naučim kako se tvori pasivni glagol i čemu služi. Možda sam dosadna, nerazumljiva ili – gle čuda – možda jednostavno nisam uopće ja tome kriva. No, kako god bilo, i ove sam godine odlučila promijeniti način na koji ću djeci objasniti pasivne rečenice.

Slijedeći uvjerenje da će djeci biti zanimljiviji pristup u kojem ću iskoristiti izvrsne tehničke mogućnosti koje mi se pružaju u mojoj školi (računala za nastavnika, djecu i projektor), odlučila sam u obradu pasiva uključiti i malo nove tehnologije. U potrazi za materijalom kojim ću pasiv približiti učenicima, krenula sam online. Htjela sam pronaći bilo kakav kratki film o izumima ili nečemu sličnom, imajući na umu da se za obradu pasiva u udžbenicima uglavnom koristi ta tema. I tako, surfajući internetom, slučajno naiđem na – postupak izrade čokolade! U tom videoisječku vrlo simpatična mlada žena u bijelom ogrtaču, na vrlo jednostavnom engleskom jeziku objašnjava kako se radi čokolada – „step-by-step“ – pri tom ubacujući i pokoji zgodni vlastiti komentar. Naravno, svaki korak objašnjava pasivnom rečenicom. Bingo! Bila sam oduševljena.

How Chocolate is Made

video

Ok, prvi korak je napravljen – pronašla sam materijal. Kako na njemu djeci objasniti pasiv? Ipak moram ubaciti i malo klasike – papira i udžbenika. Iz videoisječka sam izvadila rečenice koje zajedno opisuju postupak izrade čokolade, sve u pasivnom obliku, ponegdje iz njih izvadila pomoćni glagol, ponegdje particip prošli, ponegdje imenicu ili pokoji pridjev. Tako je nastao radni listić za rad uz gledanje videoisječka.

Još malo razmišljanja i sat je bio spreman. Zapravo, bila su to dva sata – popularni „blok sat“ i izgledao je ovako:

  1. Učenici su pogledali videoisječak bez zaustavljanja. Po njihovim reakcijama i pokojoj provali smijeha shvatila sam da su više-manje razumjeli o čemu se priča.
  2. Prije nego što će videoisječak pogledati drugi put, podijelila sam im radne listiće uz napomenu da za vrijeme ponovnog gledanja rečenice dovrše riječima koje nedostaju. Pripremila sam se na nerazumijevanje i pokoju pogrešku, međutim, opet sam se iznenadila. Učenici su ponovno pogledali isječak kako bi provjerili točnost onoga što su napisali te su zatim u paru usporedili svoje uratke. Nakon toga smo svi zajedno, uz ponovno gledanje videoisječka, čitali rečenice koje su napisali umjesto „djevojke na videu“, što im se jako svidjelo.slika2
  3. Na temelju tih rečenica učenici su sami zaključili kako se tvori pasivni oblik glagola te smo ostatak sata proveli vježbajući pasivne oblike, prvo na ploči i u bilježnicama, a zatim su učenici samostalno na računalima rješavali online vježbe na ovim stranicama:

http://www.nonstopenglish.com/exercise.asp?exid=921
http://www.englisch-hilfen.de/en/exercises/active_passive/passive_sentences1.htm

slika1

Uspoređujući svoje iskustvo i ishod učenja pasivnih oblika glagola od prethodnih godina, morala sam sama sebi priznati da se malo više uloženog truda u ova dva sata višestruko isplatilo. Čak su i učenici koji teško uče i teško shvaćaju gramatiku engleskog jezika shvatili pasiv i mogli bez većih problema rješavati zadatke, a uz pomoć filmića su shvatili i zašto se taj oblik glagola najčešće koristi.

slika3I opet sam višestruko nagrađena za svoj trud – satovi su bili odlični, djeca oduševljena, shvatila su vrlo teško gradivo, a ja sam se, konačno, obrađujući teško gradivo, zabavila. A nagrada učenicima za uloženi trud? Svaki je učenik dobio – pogađate? – jednu kockicu čokolade.

Učenici koji su najbrže i najtočnije riješili sve vježbe poigrali su se i interaktivnom igrom o izradi čokolade.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Primjeri dobre prakse, Uncategorized i označen sa , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Passive Voice – mora li to biti tako teško?

  1. Povratni ping: Pogled s motivacijom | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.