Learning Labs – eTwinning prilika za stručno usavršavanje

marlena_bogdanovic

Marlena Bogdanović

Zahvaljujući promotivnim aktivnostima hrvatske Agencije za mobilnost i programe EU, prošle sam se školske godine upoznala s portalom eTwinning, odličnim servisom s obiljem mogućnosti koje se nude svakoj europskoj školi. Dobila sam jedinstvenu priliku koristiti brojne eTwinning alate i sudjelovati u nesvakidašnjim oblicima profesionalnog usavršavanja učitelja.

Činjenica je da, u vrijeme recesije i užurbanog načina života, teško možete dobiti mogućnost za učenje od vrhunskih europskih stručnjaka te u relativno kratkom roku naučiti puno novoga i upoznati puno novih kolega spremnih na suradnju i zajednički rad. A sve u vrijeme kada to odgovara polazniku tečaja (usred noći, ujutro…) i za cijenu internetske veze i malo slobodnog vremena.Od brojnih alata ponuđenih na eTwinningu, za početak sam izabrala Learning Events kojima se može prisustvovati korištenjem sučelja eTwinning Learning Lab.

Learning Events su kratki, intenzivni online tečajevi različite tematike. Vode ih eksperti iz odabranog područja i uključuju aktivan rad na zadacima i suradnju s učiteljima diljem Europe. Za većinu tečajeva radni je jezik engleski, a primijetila sam kako su neke od tema obrađene na njemačkom i francuskom jeziku. Od bogatog izbora različitih područja odlučila sam se za ova tri:

  • „Podcasting in the creative classroom“ (listopad 2009.), tečaj upotrebe podcasta u nastavi, koji nam je predstavio Sebastian J. Dorok, predavač na više njemačkih fakulteta, višestruko nagrađivan za svoj rad na ovom području (npr. 2005. od korporacije Apple Computers).
  • „The creative use of media“ (studeni 2009.), o korištenju različitih alata i modernih medija u nastavi, koji je vodio Jukka Orawa, vrhunski finski stručnjak za područje novih medija, edukator i istraživač s helsinškog Sveučilišta za umjetnost i dizajn.
  • „eTwinning approaches for primary schools“ (ožujak 2010.), praktičan tečaj na kojem smo vježbali kako osmisliti i razraditi projektne ideje u razrednoj nastavi, a koji nam je prezentirala Miriam Schembri, učiteljica i edukatorica s Malte.

Kako se prijaviti, kako sudjelovati?

Na stranici eTwinning Learning Lab treba ispuniti prijavu za odabrani tečaj. Ukoliko je prijava prihvaćena, na adresu e-pošte budućeg polaznika dolazi zaporka pomoću koje se možete prijaviti na tečaj. Jednom dobivena zaporka vrijedi za sve buduće tečajeve na koje ćete se možda prijaviti. Nakon toga ne preostaje ništa drugo nego pričekati datum početka tečaja. Možete se prijaviti i koji dan ranije i urediti svoj profil, pogledati što će se i na koji način na tečaju raditi, pogledati koje su se kolege prijavile, uspostaviti i pokoji kontakt. U donjem desnom kutu vidljivo je i koliko je polaznika tečaja trenutno online pa se na tom mjestu može uspostaviti i direktna veza i malo porazgovarati s kolegama.Svaki tečaj traje oko tjedan dana. Započinju uvodom u temu i međusobnim upoznavanjem polaznika i voditelja. Na dan početka voditelj nas upoznaje sa svime što treba znati za početak, a neki već postave i prve, uvodne zadatke. Detaljno se objasni kako se, što i gdje nalazi, tako da je zaista vrlo teško pogriješiti ili „izgubiti se“. Voditelj postavlja i stranicu na kojoj se u svakom trenutku može napisati poruka u kojoj se traži pomoć, savjet ili sugestija, a voditelj u najkraćem mogućem vremenu odgovara. Također se određuje i vrijeme (najčešće sat ili dva dnevno) kada će voditelj biti online pa se pitanje, komentar i sl. može postaviti njemu direktno.Polaznik tečaja sam bira kada će se prijaviti i u koje doba dana raditi na zadacima (obično se za jedan zadatak ostavlja do 2 dana za rad). Nakon odrađenog, rješenje se postavi na za to predviđeno mjesto. Obično se od polaznika traži da pogledaju radove drugih polaznika i komentiraju ih. Voditelj, osim zadataka, daje i precizne upute što se i kako treba komentirati na tuđem radu. Ovo bih istaknula kao vrlo korisnu metodu koju sam naučila i koju sada često koristim u radu sa svojim učenicima.Voditelj redovito, osim zadataka koje je obvezno dovršiti, nudi i zadatke, mrežne stranice i sl. za one koji žele znati i naučiti nešto više o toj i srodnim temama. I ovo je vrlo korisna i zanimljiva metoda rada koja je primjenjiva i u učionici: uvijek imati spremne, zanimljive i po težini primjerene zadatke za one koji su prvi gotovi!

Što me je posebno oduševilo?

  • Komunikacija voditelj – polaznik: Bila sam izuzetno polaskana kada sam uočila da voditelj tečaja, ugledni europski stručnjak s toliko obaveza, redovito prati i komentira moj rad. Njegovi pozitivni i ohrabrujući komentari bili su, za mene, izuzetno poticajni! Ako rad nije baš dobar, polaznika se potiče da ga napravi ponovno, pomaže mu se sugestijama i ukazuje na pogrješke. Nema protekcije – ako rad nije dobar, to se na lijep način i kaže, ne prolazi se ako nije napravljen kako treba.
  • Tipovi zadataka: Način uvođenja u temu, način postavljanja zadataka, vrsta zadataka i način izrade rješenja su nešto s čime sam se po prvi put susrela i zaista oduševila. Videoprilog vrhunske izrade za uvod, animacija od svega nekoliko rečenica, a sve objašnjeno da ne može biti jasnije. Rad na zadatku obrađen korak po korak, sa slikama i strelicama na mjestima koja su posebno važna, hrpa programa koji se mogu besplatno preuzeti kako bi se zadatak riješio, a koji ostaju polazniku i nakon tečaja za korištenje u nastavi. Primjeri iz stvarnog života: naslovnice svjetskih časopisa na kojima moramo uočiti dobre i loše strane uređivanja naslovnica, antologijske fotografije poznatih ličnosti na kojima moramo uočiti određene vrste uređivanja fotografije (npr. kako je Staljin dao da se s fotografije izbrišu njegovi politički neistomišljenici), sve su to stvari koje su mi jasno dale do znanja o kakvoj se pedagogiji radi i koliko profesori troše vremena na pripremu materijala za nastavu… Da se čovjek zamisli…
  • Razina znanja polaznika tečaja: Bojala sam se da će se moje osrednje poznavanje engleskog jezika brzo uočiti i možda biti predmet poruge. Ni govora! Tečajevima prisustvuju učitelji različitih profila iz cijele Europe, a ne samo oni kojima je engleski – jezik svakodnevne komunikacije ili zanimanje. Brzo sam shvatila da sam dio ravnopravne grupe pa se i moj engleski, vjerujem, s vremenom popravljao. Ono što me posebno fasciniralo je broj učitelja u Europi koji su željni znanja i usavršavanja i koji se razumiju u informatičku i komunikacijsku tehnologiju i svakodnevno je koriste u nastavi. I sama sam, preplavljena takvim primjerima, počela koristiti takve materijale u svojoj nastavi – optimist sam, vjerujem da će sve veći broj učitelja koristiti IKT, ali ono najbolje i najkvalitetnije od nje jer je to jedan od najboljih načina kako našim učenicima, djeci 21. stoljeća, nastavu učiniti atraktivnom, a učenje zadovoljstvom.

Zadnji dan tečaja

Koliko god puta prisustvovala tečajevima, zadnji me dan uvijek dočeka nespremnu. Jer, baš kada se priviknem na ovaj izniman način rada i upoznam kolege, dođe vrijeme rastanka koji mi uvijek teško pada. Voditelj tečaja obično pozdravi sve polaznike, neki ponude i daljnju suradnju nakon tečaja. To se isto može doživjeti i od nekih kolega koji žele nastaviti surađivati kroz neki zajednički projekt s učenicima.marlena's newsVoditelj, obavezno, još jednom sve polaznike upozori da će Potvrdu o sudjelovanju dobiti samo oni koji su sve zadatke ispunili u roku i koji su ispunili i Upitnik o tečaju. Inače se puno polaže na povratne informacije i polaznike se potiče na konstruktivan kritički osvrt, kako na rad na zadacima, tako i na tečaj u cjelini. Tu sam shvatila koliko je povratna informacija važna pa je sada i sama tražim i od svojih učenika i od roditelja.  Nakon završetka tečaja stranica je još nekoliko dana aktivna, a zatim se zatvara. Još jedino preostaje slatko iščekivanje e-poruke u kojoj stiže Potvrda o sudjelovanju, trajna uspomena na lijepe i nezaboravne trenutke učenja i druženja.Osobno sam se uvjerila da je eTwinning iznimno koristan i svrsishodan alat svakom učitelju koji želi ići u korak s vremenom, a LLP (Program za cjeloživotno učenje) te sama IKT u cjelini, odličan pomagač kod osuvremenjivanja nastave i još jedan, vjerujem, uspješan pokušaj dostizanja teško ostvarivog cilja: učenja i poučavanja s radošću i oduševljenjem, kako za učenike, tako i za učitelje.

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u eTwinning i označen sa , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Learning Labs – eTwinning prilika za stručno usavršavanje

  1. Povratni ping: Pogled s motivacijom | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.