Moj Studijski posjet Češkoj

aleksandra_mudrinic

Aleksandra Mudrinić Ribić, voditeljica Edukacijskog centra u CARNet-ovom Odjelu obrazovanja

U okviru programa za cjeloživotno učenje Agencije za mobilnost i programe EU, a u sklopu Transverzalnog programa – Studijski posjet 2009. godine, provela sam nezaboravnih i iznimno korisnih sedam dana u češkom gradu Příbramu. Studijski posjet pod nazivom Upotreba IKT-a u obrazovanju održao se od 11. do 17. travnja 2010. godine. Tema o kojoj se razgovaralo i debatiralo bila je Implementacija IKT-a u obrazovanju.

clip_image002
Slika 1. Karta Češke

Studijski posjet okupio je 14 polaznika iz 11 europskih zemalja: Poljske, Grčke, Engleske, Španjolske, Škotske, Turske, Italije, Bugarske, Hrvatske, Njemačke i Irske. Sudionici su došli iz raznih područja edukacije i obrazovanja: od zaposlenika državnih agencija, sveučilišta, osnovnih i srednjih škola do polaznika iz privatnog sektora te je upravo raznolikost iskustava i znanja iz perspektive upravljanja, savjetovanja i poučavanja doprinijela uspješnosti projekta.

Domaćin Studijskog posjeta bila je Poslovna akademija i Viša stručna škola Příbram u Příbramu, a organizatori ravnateljica škole Marcela Blazkova te profesorica engleskog jezika Lenka Martinkova. Iako je Studijski posjet službeno započeo 12. travnja, dan ranije je organizirano upoznavanje i druženje. Odmah se stvorilo ozračje grupe i zajedništva tako da su tijekom cijelog posjeta svi sudionici bili maksimalno uključeni u događaje.

Program posjeta bio je raspoređen u pet radnih dana i sastojao se od organiziranih posjeta obrazovnim clip_image003institucijama u regiji, održavanja prezentacija sudionika i posjeta znamenitostima regije. Posjetili smo nekoliko obrazovnih institucija: Integrovana Stredni Škola Příbram, Základní Škola Bohutín, Pribram Gymnasium, Charles University – Faculty of Science, Prague itd. Svi posjeti bili su organizirani sukladno s temom seminara što znači da su svi sudionici dobili uvid u primijenjenost i razvoj IKT-a u obrazovanju unutar pojedinih institucija.

Slika 2. Charles University – Faculty of Science, Prag

Posjeti institucijama i održavanje prezentacija nadopunjavali su se s posjetima regionalnim znamenitostima. Razgledavanje kulturnih znamenitosti također je doprinijelo povezivanju grupe jer su se polaznici družili i razmjenjivali iskustva stečena u svojim radnim okolinama.

clip_image004
Slika 3. Jezero Rusalka – inspiracija Antonínu Dvořáku za pisanje opere Rusalka

Škola domaćin osigurala je prostor za održavanje prezentacija u kojima su sudionici predstavljali svoju domovinu, način na koji je ustrojen njihov obrazovni sustav, čime se bave u svojim ustanovama te kako primjenjuju IKT u obrazovanju. Tijekom i nakon svake prezentacije polaznici su bili istinski angažirani postavljajući pitanja, uspoređujući određene primjere implementacije IKT-a u svojim sredinama i otvarali diskusije.

Primjeri dobre prakse

clip_image006Neki od ishoda Studijskog posjeta su razmjena primjera dobra prakse između sudionika kao i poticanje cjeloživotnog učenja. Stoga je nakon prezentacija bilo važno uvidjeti sličnosti i razlike primjene IKT-a u pojedinim područjima obrazovanja zemalja sudionika i diskutirati o idejnim rješenjima možebitnih nedostataka.

Slika 4. Prezentacija sudionika Studijskog posjeta

Nakon svih izlaganja grupa je zaključila da postoje i sličnosti i različitosti u područjima nacionalne/regionalne/lokalne strategije u obrazovanju.

Sličnosti:

  • elaboracija i diseminacija digitalnih nastavnih materijala – Hrvatska, Turska i Španjolska,
  • nacionalni i regionalni intranet – Hrvatska, Škotska, Španjolska,
  • primjeri lokalnog intraneta – Španjolska, Grčka, Turska,
  • uporaba interaktivne bijele ploče – većina zemalja,
  • primjeri nabave laptopa/notebooka za pojedine razrede (npr. svi 4. razredi osnovnih škola regije ili cijele države) – Poljska, Grčka, Španjolska.

Različitosti:

  • ponajviše u količini novčanih sredstava koje države izdvajaju za obrazovanje nastavnika o uporabi IKT-a u nastavi, a samim tim i količini provedenih seminara za nastavnike – istaknula se Španjolska u kojoj su ustrojene Agencije s vrlo visokim godišnjim proračunima (27 mil. € po regiji) koje se bave sustavnim obrazovanjem nastavnika o uporabi IKT-a u obrazovanju.
  • u angažiranosti i strategijama vlada pojedinih zemalja da se zauzmu za promicanje i provedbu sustavnog obrazovanja nastavnika o primjeni IKT-a u obrazovanju.

Također se diskutiralo o izazovima s kojima su suočene zemlje sudionika u smislu primjene IKT-a u obrazovanju. Većina zemalja suočena je s promjenama vlada, a samim time i promjenama u nacionalnim/regionalnim/lokalnim vizijama obrazovnog sustava i sustava obrazovne politike općenito. Ono čemu većina zemalja sudionika, u smislu razvijanja uporabe IKT-a u obrazovanju, teži je:

  • sustavno opremanje obrazovnih institucija računalnom opremom,
  • motiviranje nastavnog i nenastavnog osoblja za obrazovanje o primjeni IKT-a u obrazovanju,
  • razvijanje metodologije poučavanja korištenjem IKT-a:
                               – učinkovitim korištenjem IKT-a u smislu podrške učenju i poučavanju
                               – razvijanjem suradnje i zajedničkog rada uporabom IKT-a.

Svi sudionici složili su se da su navedeni izazovi zajednički svim zemljama budući da su svi suočeni sa sličnim problemima.

Iako su sudionici kroz svoje prezentacije prikazali niz učinkovitih i inovativnih primjera i rješenja primjene IKT-a u obrazovanju, izdvojila bih one koje su najdojmljivije odgovarale na izazove s kojima su suočene zemlje sudionika pri primjeni IKT-a u obrazovanju:

  • sustavno organizirano obrazovanje o mogućnostima primjene IKT-a u obrazovanju na nacionalnoj razini za ravnatelje škola, dekane i voditelje obrazovnih ustanova – Španjolska, Turska, Bugarska,
  • opremanje škola računalnom opremom (na nacionalnoj i/ili regionalnoj razini) – Turska, Hrvatska, Poljska, Škotska, Španjolska,
  • nacionalni portali za učenje na daljinu – Hrvatska, Turska,
  • poučavanje pomoću videokonferencija s udaljenim obrazovnim ustanovama – Hrvatska (e-Otoci),
  • satelitska internetska veza za škole na udaljenim područjima – Grčka,
  • škotski Nacionalni intranet za obrazovanje – Glow – Škotska,
  • sustavno obrazovanje nastavnika o metodologiji poučavanja korištenjem IKT-a – Španjolska,
  • izdvojene škole u bolnicama za učenike i studente – Italija.

clip_image008Ovaj Studijski posjet pomogao mi je sagledati razne mogućnosti uporabe IKT-a u obrazovanju kao i konkretne primjere učenja i poučavanja korištenjem informacijsko-komunikacijskih tehnologija. Primjeri dobre prakse zemalja sudionika pokazali su se kao dobra rješenja problema koje imamo i u našem obrazovnom sustavu. Svi sudionici posjeta izrazili su želju za daljnjom suradnjom na područjima sličnih interesa.

Slika 5. Svi sudionici Studijskog posjeta

Na kraju Studijskog posjeta cijela se grupa složila da bismo kao konačnu ideju i poruku ovog druženja, unatoč svim našim različitostima i sličnostima vezanih za temu posjeta, poručili:

Nastavnici bi trebali primjenjivati informacijsko-komunikacijsku tehnologiju onda kada je učinkovita, odnosno kada se njezinim korištenjem poboljšava proces učenja i poučavanja.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Cjeloživotno učenje, Uncategorized i označen sa , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.