Mladi – odgoj za medije (Priručnik za stjecanje medijskih kompetencija)

lidija_kralj

Lidija Kralj

Recenzija

mladi Knjigu Mladi – odgoj za medije (Priručnik za stjecanje medijskih kompetencija) napisali su Zlatko Miliša, Mirela Tolić i Nenad Vertovšek, a objavio ju je M.E.P. Centar menadžerske knjige 2010. godine u Zagrebu.

Priručnik se bavi temom medijskih manipulacija, posebno naglašavajući one kojima su izloženi mladi, primjerice, iskrivljenim slikama stvarnosti kroz novinske članke, reklamama, reality emisijama, nekritičkim prihvaćanjem informacija dostupnih pomoću interneta te izloženošću prijevarama i krađi osobnih podataka. Za sprječavanje takvih medijskih manipulacija autori predlažu razvijanje medijskih kompetencija kod djece, roditelja, učitelja…

Medijske kompetencije obuhvaćaju različite vještine vezane uz medije (računalna pismenost, filmska pismenost, digitalna pismenost i slično), znanja i sposobnosti kritičke analize medijskih ponuda te upućenost za sprječavanje medijske manipulacije.

Autori o priručniku kažu:

Priručnik daje učiteljima i roditeljima smjer kako raditi s djecom u suvremenom medijskom okruženju. On objašnjava koncepcije obrazovanja uz pomoć medija, prema kojima djeca uče o medijima, nudeći niz važnih informacija o medijskim manipulacijama, praktične vježbe za razvoj socijalne interakcije i razvoj kritičkog pristupa.

Autori posebno naglašavaju ulogu škole u razvoju medijskih kompetencija. Naime, za školu nije odlučujuća samo primjena novih medija, već i razvoj kritičke svijesti učenika o sadržajima koje oni nude. U školama bi s mladima trebali raditi medijski pedagozi koji bi ih učili kako prepoznati kada netko pokušava manipulirati njima te kritički promatrati informacije koje im nude mediji.

Priručnik je oblikovan kao zanimljiva kombinacija znanstvenih činjenica s primjerima iz svakodnevnog života te radionicama i savjetima. Pomalo neočekivana kombinacija u današnjoj literaturi, ali zato vrlo korisna i praktična za korištenje. Naime, odlučite li se pozabaviti nekim od medijskih problema, u priručniku ćete pronaći teorijsku podlogu dobro argumentiranu navodima iz znanstvene literature, zatim konkretne primjere iz domaćih medijskih izvora koji dobro ilustriraju problem, a nakon što ste uočili i definirali problem, možete prionuti njegovom rješavanju uz ideje za radionice i savjete iz priručnika.

Pripremljeno je 16 radionica planiranih za dva školska sata i različite oblike rada (individualni, grupni i timski), a namijenjene su učenicima viših razreda osnovne škole i početnih razreda srednje škole. Posebno vrijedi istaknuti projekt „Deset dana bez ekrana“ kojemu je cilj smanjiti vrijeme koje učenici provode pred ekranima uz poboljšanje komunikacije među učenicima i između roditelja i djece. Projekt je realiziran u suradnji udruge CINAZ i Hrvatsko-francuske udruge iz Zadra. Autori i dalje nastavljaju raditi na tom projektu pa se svi zainteresirani mogu javiti dr. Zlatku Miliši na zmilisa@unizd.hr.

Sadržaj knjige:

  1. Odgojna kriza i ekspanzija suvremenih ovisnosti
  2. Mediji kao manipulatori
  3. Televizija – „Kućepaziteljica”
  4. Opasnost od interneta – savjeti za odrasle i za djecu
  5. Manipulativna moć reklama
  6. (Pre)poznaju li mladi zamke lošeg novinarstva
  7. Medijski primjeri seksualne fiksacije
  8. Kome (ne) trebaju činjenice, a kome fikcije
  9. Nasilje u medijima i nasilni mediji
  10. Pedagogijska analiza listova za tinejdžere
  11. Glavne teme i/ili poruke iz naših i svjetskih bestsellera
  12. Stjecanje medijskih kompetencija
  13. Deset dana bez ekrana
  14. RADIONICE (16 radionica):
    • Film i TV – procjena i analiza, TV program, Forme TV programa, Casting
    • Reality TV, Music – glazbeni casting-show, Reklame, Spotovi – reklame
    • Kako se stvara reklamni spot, Kategorije reklamnih spotova, Analiza reklamnih spotova
    • Još o TV-u, tehnici i efektima, Osmisli talk show, Video igrice i slobodno vrijeme
    • Analiza suvremenih reklama, modnih trendova i tekstova u časopisima za mlade, Primjeri za diskusiju – ekstremno loš utjecaj medija.

Vjerujemo da će mnogi učitelji, nastavnici i roditelji prepoznati pozitivne učinke ovog priručnika i odvojiti vrijeme za razvijanje medijskih kompetencija djece.

Priručnik možete naručiti direktno od nakladnika.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Literatura i označen sa , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.