Ljetna škola tehničkih aktivnosti

darko_rakic

Darko Rakić

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Hrvatska zajednica tehničke kulture je, kao središnje tijelo tehničke kulture u Republici Hrvatskoj, i ove godine organizirala Ljetnu školu tehničkih aktivnosti u kojoj su učenici iz svih krajeva Republike Hrvatske mogli razvijati svoje vještine i sposobnosti u različitim oblicima tehničkoga stvaralaštva.

Slika 1. Hrvatska zajednica tehničke kulture

Treća po redu ljetna škola se i ove godine održavala u Nacionalnom centru tehničke kulture u Kraljevici od 6. do 13. kolovoza. Kamp je otvorio predsjednik Hrvatske zajednice tehničke kulture prof. dr. sc. Ante Markotić, a polaznike je pozdravio i predsjednik Hrvatskoga kajakaškog saveza, gospodin Petar Lovrić. Ovogodišnju Ljetnu školu tehničkih aktivnosti pohađao je 31 učenik osnovne škole, od kojih je 7 sudjelovalo i u Kajakaško-edukativnom kampu. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA 
Slika 2. Predsjednik Hrvatske zajednice tehničke kulture prof. dr. sc. Ante Markotić

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slika 3. Predsjednik Hrvatskoga kajakaškog saveza Petar Lovrić

Ideja programske cjelovitosti te interdisciplinarnoga pristupa, što je bila nit vodilja škole, pokazala se vrlo dobrom i stimulativnom jer su učenici individualnim radom u različitim radionicama postupno stvarali konačni projekt, a to je ove godine bio model pokretnoga mosta. Projekt izrade modela pokretnoga mosta od balze (južnoameričkog drva od biljke Ochroma Pyramidale lagopus koje se koristi za izradu plovila, u modelarstvu, zrakoplovstvu i sl.) je obuhvatio različite grane tehničkoga stvaralaštva.

Rad je bio organiziran u pet radionica – modelarstvo, robotika, elektrotehnika, kreativno modelarstvo i informatika. U radionici modelarstva izrađen je most s postoljem, a u radionici elektrotehnike učenici su se najprije upoznali s osnovnim elementima strujnoga kruga te načinima spajanja vodiča. Prema shemi i nacrtu na pokretni su most ugradili svjetlosnu signalizaciju te tipkala za upravljanje. U radionici informatike su izradili prezentacije o samoj izradi mosta, u radionici robotike most je upotpunjen elektromotorima te upravljanjem pomoću računalnoga programa da bi projekt završio u radionici kreativnoga modelarstva gdje je dorađen i uljepšan. Učenici su bili razvrstani u tri grupe od po devet polaznika, a rad je bio organiziran paralelno u nekoliko radionica i to svaki dan po šest školskih sati za svaku grupu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slika 4. Dijelovi pokretnog mosta              Slika 5. Sastavljeni pokretni most

Aktivnosti po radionicama

Radionicu modelarstvo – maketarstvo vodio je Ivan Rajsz, a cilj je bio izrada modela pokretnog mosta. Prvo je uslijedilo čitanje tehničke dokumentacije i ocrtavanje budućeg mosta na materijalu pa izrada pojedinih dijelova i njihovo spajanje. Nakon provjere funkcionalnosti mosta, uslijedila je finalna obrada te priprema za ostale radnje zajedničkog projekta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slika 6. Rezanje dijelova                        Slika 7. Završna obrada

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slika 8. Lijepljenje dijelova mosta

Radionicu kreativnog modelarstva vodili su Ana Pavlić i Dragan Vlajinić. Iako ova radionica nije bila direktno povezana sa zajedničkim radom izrade mosta, svojim je polaznicima omogućila poticanje kreativnosti i samostalnosti. Cilj radionice bila je samostalna izrada okvira za fotografije. Svaki je učenik radio vlastitim tempom i na svojem radnom mjestu koje je pripremio na sebi odgovarajući način. Nakon što su dobili skicu i zadane dimenzije, učenici su na balzi crtali mjere. Potom je uslijedila obrada izrezanih dijelova balze grubljim i finijim brusnim papirom te turpijama. Slaganje, kombiniranje i formiranje okvira je bila sljedeća faza rada nakon koje je slijedilo lijepljenje dijelova. Na kraju su radovi lakirali bezbojnim ili auto-lakom. Gotove okvire polaznici su ponijeli svojim kućama.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         Slika 10
Slika 9. Bušenje rupa na okvirima                                Slika 10. Okvir za slike

Bez radionice elektrotehnike most bi ostao nepokretan i bez signalizacije, što je upravo i bio cilj radionice pod vodstvom Đule Nađa. Učenici su se najprije upoznali s elementima strujnoga kruga, proučili električne sheme te izradili sklop. Nakon provjere ispravnosti i otklanjanja pogrešaka međusobno su spajali vodiče, utvrđivali polaritet svjetleće diode i spajali više svjetlećih dioda u serijski ili paralelni spoj. Uslijedila je ugradnja izmjeničnoga prekidača i elektromotora u strujni krug te ispitivanje rada. Ugradnja svjetlosne signalizacije vodiča prekidača u most i ispitivanje ispravnosti bile su zadnje faze radionice.

Slika 11 OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slika 11. Završno spajanje mosta                    Slika 12. Most se pokrenuo

Radionica informatike pod vodstvom Silvane Svetličić pokazala je kako ideja mosta izgleda na papiru, odnosno u PowerPointu. Radionica se odvijala paralelno s ostalima. Polaznici su na računalima izrađivali predložak mosta, crtali pomoću gotovih grafičkih oblika i, ono što je najvažnije, u svojim su prezentacijama koristili parametre crtanja tehničkog crteža.

Slika 13
Slika 13. Nacrt mosta u PowerPointu

Enes Bektešević, Sonja Pavlić i Hrvoje Vrhovski bili su voditelji radionice robotike. Kao i u ostalim radionicama, na početku su se učenici upoznali s osnovnim konstrukcijskim elementima koje su kasnije koristili u svojem radu. Nakon izrade različitih konstrukcija mostova te automatiziranih vozila, učenici su radili na njihovu ožičenju. Potom je na red došlo programiranje putanje automatiziranog vozila (u konkretnom slučaju – broda) te programiranje i izrada bežične komunikacije između pokretnoga mosta i broda. Automatizirani procesi su potom provjeravani, a radionica je završena konstruktivnom raspravom o radnom zadatku, izborom najboljih radova te prijedlozima za njihovo unaprjeđenje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slika 14. Sastavljanje konstrukcije                 Slika 15. Avion sastavljen na radionici robotike

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slika 16. Vožnja robotskih kolica

Novinarsku radionicu vodio je Darko Rakić, a uz dokumentiranja zbivanja u radionicama, mladi novinari su fotografirali portrete polaznika i voditelja škole. Svakodnevne zgode i nezgode u radionicama i slobodnim aktivnostima detaljno su zabilježene okom,uhom i rukama sveprisutne novinarske grupe koja je o svemu izvještavala na Zidnim novinama na oglasnoj ploči u predvorju. Upravo su Zidne novine bile temelj za nastajanje Biltena o 3. ljetnoj školi tehničkih aktivnosti kao i za nastajanje svakodnevnih kratkih videozapisa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slika 17. Novinari u akciji                                       Slika 18. Zidne novine

U suradnji s Hrvatskom zajednicom tehničke kulture i uz potporu Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa u Nacionalnom centru tehničke kulture je od 6. do 12. kolovoza 2010. održan i Kajakaško-edukativni kamp za mlađe dobne kategorije i početnike kojima je ovo bilo prvo kajakaško iskustvo. Praktični se dio osnovne kajakaške obuke provodio u Kraljevici na poligonima oko uvale Bakarac i kampa Oštro po planu i programu rada koji je izradio voditelj kampa Tomislav Crnković, uz pomoć Miljenka Tomašeka, tajnika KKK „Varteks“ iz Varaždina. Ciljevi kajakaške obuke bili su usmjereni na upoznavanje pravilnog korištenja kajakaške opreme i rekvizita, osnove tehnike veslanja u kajaku i kanuu i poboljšanje funkcionalno-motoričkih sposobnosti polaznika. Za provedbu kajakaške obuke korišteni su mini kajak, slalom čamci i sea kayak. Sudionici Kajakaško-­edukativnog kampa su usporedno sudjelovali u svim radionicama 3. ljetne škole tehničkih aktivnosti.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA         OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slike 19. i 20. Kajakaši na treningu

Iako je ovogodišnja škola trajala kraće od prethodnih, ipak je bilo dovoljno vremena za kupanje i razonodu. Natjecanja u sporoj vožnji bicikla, stolnom tenisu, nogometu i karaokama definitivno su slobodne aktivnosti koje ljetne škole Hrvatske zajednice tehničke kulture upotpunjuju i čine jedinstvenima.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Slika 21. Kupanje

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Hrvatska zajednica tehničke kulture i označen sa , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.