10 godina RivaOn Obrazovnog portala srednjih škola Zadarske županije

edin 

Glavni urednik portala RivaOn

edin

Kao što možemo iščitati iz rječnika Vladimira Anića, utopija je neostvariva zamisao, zamisao bez podloge, idealno stanje koje se ne može ostvariti, a utopist osoba koja se zanosi utopijom! Srećom, mnogo je osoba koje vjeruju da su granice stvarnosti, budućnosti i utopije gotovo nevidljive!

 

 

Spoznaja…

Prije dvadesetak godina, u kasnim noćnim satima, u praznoj školskoj učionici, počeo sam „lupati“ po tadašnjem čudu od računala: IBM-u 386 s nekoliko kb memorije,  Windowsima 3.1. Učio sam WinWord i Excel, uvjeren da će to znanje doskora biti svakodnevnica, neophodnost s kojom će učenici već ulaziti u škole!

Slika9Zašto?! Jednostavno, utopističko vjerovanje, koliko god to izgledalo kao Orwelow svijet, svjesnost da tehnološki razvoj od vatre, kola, svemirske letjelice, kreće u smjeru hiperbrze globalizacije, informatizacije, internetizacije. Svjesnost da će moji učenici u narednih nekoliko godina biti generacije računala, interneta, bežične komunikacije, da će znanje biti mjereno okvirom mogućnosti nalaženja i korištenja informacijama, a ne njihovim pukim memoriranjem! Svjesnost da će moj poziv nastavnika, onoga koji podučava, doživjeti velike promjene i da će učenici nadmašiti učitelje, da će oni učiti nas, a mi ćemo ih samo usmjeravati, poput kapetana!
To me odlučno poticalo u praznoj školskoj učionici. Učenje!

Ono što me fascinira je brzina kojom se sve razvijalo i kojom se razvija, ali, s druge strane, i otpor, strah „starijih“ generacija pred neumitnosti i neophodnosti onoga što dolazi – potrebe korištenja novih tehnologija u novom nastavnom procesu, novom načinu poučavanja, novom pedagoškom pristupu.
Jutro u učionici, iz utopije u realnost!

Početak…

Informatičke i komunikacijske tehnologije postajale su ubrzane, kompleksne, ali i sve jednostavnije, pristupačnije. Ubrzano su ulazile u sve pore društva, a naročito u škole u kojima se isprepliću tradicija i budućnost, novi pogledi, progresije. Sve se više osjećala potreba, neumitnost daljnjeg obrazovanja u korištenju tih novih tehnologija koje su širom otvorile vrata novim izazovima, potpuno novim pristupima nastavi, učenju. One su postale nezaobilazno pomoćno sredstvo u nastavi s nezaustavljivim proporcionalnim rastom primjenjivosti!
Sva znanja koja sam stekao i koristio pri poučavanju uz pomoć novih tehnologija, uvelike su olakšali moj rad, animirali me i motivirali, ali motivirali i moje učenike. Njihova aktivnost postala je izraženija, a oni sami stvaratelji nastavnih sadržaja. Učenici su postali stvaratelji, a novi nastavni sadržaji – nove aktivne metodičke jedinice.
Upravo ta znanja i spoznaje želio sam podijeliti i sa svojim kolegicama i kolegama u školi. Pa, zar to i nije moj poziv?!

Želio sam podijeliti svoja znanja i spoznaje s nastavnicima koji će ih primijeniti u svom radu i kao takve još šire i kvalitetnije usmjeriti prema učenicima, stvarati kvalitetniji nastavni proces koji će stvarno zainteresirati učenike.
Utopija!
Njihovo nepovjerenje prema novim tehnologijama, pa i samoj informacijsko- komunikacijskoj opremi, za mene je bilo pomalo nestvarno, ali sam bio svjestan toga. To je bio novi izazov!
Kako?

Prihvaćanje…

U svakom čovjeku skriva se vječna težnja za spoznajama, ali i zabavom, igrom! Postoji ono nešto pomalo narcisoidno! Tko to neće pogledati TV emisiju u kojoj je i on  snimljen ili neće kupiti novine ako je u njima njegova slika, tekst o njemu?!

To je „rješenje“ motivacije, a elementi obrazovanja usmjerit će se postupno! Alat koji mi je tada bio dostupan bio je WEB, a novinarska i fotografska iskustva dobrodošla. Izradivši prve školske web stranice, nastojao sam aktualizirati događaje u školi, informirati, ali uz što više slikovnog materijala i tekstova koje su pisali sami učenici i nastavnici! Odjednom je pozornost djelatnika škole bila zaokupljena. „Ej, da li si vidjela slika5fotografiju A. M. na školskim stranicama?“ Negativan odgovor, ali pozitivna želja da ju pronađete, pogledate! Nastavnici kreću u internetski „lov“ na stranice, ali i nesvjesno savladavanje osnova korištenja računala, novih alata. Doskora se interes proporcionalno povećavao, a sami nastavnici potakli su želju za učenjem, radionicama i primjenom tih novih spoznaja i alata u svojoj djelatnosti, u svojim nastavnim procesima.
Kolo je pokrenuto i nakon dvije godine igre i nekoliko informatičkih radionica već se 90 % djelatnika zbližilo s računalom i osnovama novih tehnologija. Uočili su i osjetili prednosti koje im kao ispomoć u kvaliteti nastave pružaju nove tehnologije. Krenuli su!
Svjesnost da iskustva i pristup poticanju obrazovanja uz pomoć Weba daje velike rezultate u mojoj sredini, ponukalo me da ovaj mali školski projekt prezentiram na CARNetovoj korisničkoj konferenciji CUC 2000., a pozitivne reakcije slušatelja i sudionika potakle su me na daljnja promišljanja: „Zašto ovo ne primijeniti na širu, veću prosvjetno-pedagošku zajednicu, na moj grad, moju županiju?“

Obrazovni portal…

Ideja Obrazovnog portala svih srednjih škola Zadarske županije RivaOn time je dobila svoj temelj i idejni okvir, a nakon dizajnerskog dijela i informatičke potpore Nevena Pintarića, dobila je svoj konačni identitet obrazovnog portala.
Prezentacijom u listopadu 2000. godine RivaOn su prihvatili ravnatelji 21 srednje škole Zadarske županije na sastanku Vijeća ravnatelja srednjih škola Zadarske županije.
Pored ravnatelja, poseban doprinos i mogućnost kreativnog razvoja RivaOn, kao jedinstvenog projekta u Hrvatskoj, dala je Zadarska županija koja je RivaOn uvrstila u program javnih potreba u kulturi, prosvjeti, sportu, informiranju i tehničkoj kulturi kao projekt od izuzetne važnosti za srednjoškolsko obrazovanje u županiji.
Moja usmjerenosti bila je na obrazovanju i promicanju uporabe informacijsko-komunikacijskih tehnologija u školama, u svim segmentima, od administrativnih poslova, redovne nastave pa do svih izvannastavnih sadržaja. Cilj je bio potaknuti i obrazovati nastavnike, kao i učenike.
Tih prvih godina 21. stoljeća korištenje novih tehnologija u školama, pa i šire, još uvijek je predstavljalo novi iskorak koji mnogi nisu mogli sagledati u današnjem svjetlu. RivaOn je organiziranjem Školskih redakcija RivaOn, uspješno potakla okolinu u stvaranju školskih web stranica te uključila u njihov rad sve više učenika i nastavnika.
Organiziranjem brojnih novinarskih i radionica korištenja IK tehnologija RivaOn je dala obol promicanju i širenju uporabe novih pogleda na suvremeni pedagoški pristup nastavi i nastavnom procesu u koji su sada aktivno uključeni gotovo svi nastavnici, ali i svake godine nove generacije mladih srednjoškolaca.

… svih srednjih škola Zadarske županije

 

Drugi cilj Obrazovnog portala RivaOn bio je povezati sve srednje škole Zadarske županije – međusobno ih upoznati. Do tada su učenici, pa i poneki nastavnici, malo znali o srednjim školama u svojoj županiji. Surađivali su, ali su međusobno bili dosta zatvoreni. Informacije o radu, kreativnosti, uspjesima pojedinih škola teško su se mogle doznati, međusobno razmjenjivati!
Upravo povezano s informiranjem o svakoj od srednjih škola u županiji, bilo je i dijeljenje informacija o aktivnostima u školama, ali i dalje – njihovim okruženjima, njihovim izvanškolskim aktivnostima. Škole i njihov rad postali su javno dostupni preko stranica RivaOn, a ono što ga čini još specifičnijim, je da su te informacije pisali sami učenici i nastavnici.
Na taj način je u proteklih deset godina kroz redakcije RivaOn prošlo preko 350 nekadašnjih srednjoškolaca Slika6od kojih su mnogi danas poznati novinari i fotografi, a vodilo ih je 40-tak njihovih nastavnika. Na internetskim stranicama RivaOn objavljeno je preko pet tisuća članaka, vijesti i izvješća o zbivanjima u školama, gradovima županije i Hrvatskoj, a isključivo vezano uz prosvjetu, školski sport i odgojno pedagoški rad.
Još jedna od karakteristika portala je njegov pozitivan stav u izvještavanju o svim događanjima, a sve iz pera i kamere učenika.

Za kraj, zašto RivaOn?!

Zato što je već stoljećima zadarska riva mjesto susreta, ćakula, prvih ljubavnih pogleda, prijateljstava! To neprikosnoveno obilježje Zadra željeli smo „obući“ u suvremeno ruho kroz ovaj elektronski identitet!

10 godina kasnije

Ova monografija nije osvrt na proteklih deset godina, već iznova pogled prema naprijed, pogled prema budućim projektima koje ovaj jedinstveni obrazovni portal  njeguje, a to je sloboda učeničke kreativnosti.
Na tom je tragu redakcija pokrenula niz manifestacija između kojih je i Nagradni natječaj digitalne fotografije učenika srednjih škola Zadarske županije, pod simboličkim nazivom „Oko učenika“. U dosadašnja četiri natječaja sudjelovalo je ukupno 194 srednjoškolaca s 411 digitalnih fotografija. Svi su iskazali veliku kreativnost, a njihovi radovi su prodani na završnim svečanostima. Novac prikupljen na tim aukcijama uvijek je bio usmjeren prema humanitarnim ciljevima, nabavkama opreme za pojedine učenike s posebnim potrebama.
Na istom tragu je i ovogodišnji natječaj koji je kao temu odabrao „Vrijeme“, vrijeme u kojem ovi mladi ljudi svoju kreativnost dijele s nama. Trideset najboljih radova, po procjeni Stručnog povjerenstva, nalazi se na stranicama ove monografije i potvrđuje koliko je široka njihova kreativnost, koliki su potencijali ovih mladih bića koje podučavamo, usmjeravamo prema boljoj budućnost.
Ove godine redakcija RivaOn krenula je i korak dalje. Potaknuta novim pristupima u njihovom školovanju, uvođenjem državne mature i pisanja eseja, odlučili smo pokrenuti i natječaj za kratku priču s ciljem da se učenici iskažu i u pismenom izražavanju. Ove dvadeset i tri priče naših srednjoškolaca iznova ukazuju na njihovu bezgraničnu maštu i kreativnost, samo ako im se dade malo prostora, a redakcija RivaOn i ova monografija upravo to rade – daju prostor mašti naših snova uobličenih u tekstove NAŠIH učenika!

Prošećite i vi našom Rivom!

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Uncategorized. Bookmarkirajte stalnu vezu.