Predstavljamo projekt „MSN is music”

prva-antun

Projekt „MSN is music” je međunarodni projekt osmišljen kao suradnja dviju škola – Osnovne škole Hardenbergschule iz Velberta (pokrajina Nordrhein Westfalen, Republika Njemačka) te Osnovne škole pri Specijalnoj bolnici za medicinsku rehabilitaciju iz Krapinskih Toplica.

Projekt „MSN is music“ zasniva se na korištenju Windows Live Messengera u poticanju razvoja obrazovnih potencijala i socijalnih vještina.

croatia_01 Fokus projekta je u:

  • učenju stranog jezika,
  • upoznavanju drugih kultura i religija,
  • upoznavanju sa suvremenim tehnologijama u svijetu informatike,
  • učenju korištenja Windows Live Messengera kao alata za videokonferencije i povezivanje ljudi,
  • uključenosti učenika s teškoćama u razvoju u širu zajednicu,
  • razvijanju svijesti o problemima koje djeca s teškoćama u razvoju susreću u svakodnevnom životu.

karsten1antun
Voditelji projekta su inovativni učitelji Karsten Schillies i Antun Zupanc, a hrvatski učitelj Antun Zupanc, profesor defektolog u OŠ pri Bolnici u Krapinskim Toplicama, zbog svoje je angažiranosti na vođenju ovog projekta proglašen „Učiteljem mjeseca“ na njemačkom Microsoftovom ITN portalu.

Oba učitelja su sudionici svjetskog Natjecanja inovativnih učitelja i nastavnika (WWITF) održanog u Hong Kongu 2008. godine gdje su se i upoznali te započeli svoju dvogodišnju plodonosnu suradnju. Natjecanje inovativnih učitelja i nastavnika poslužilo im je kao odskočna daska za uspješnu suradnju u kojoj su se međusobno nadopunjavali svojim znanjem, iskustvima i inovativnim pristupom obradi nastavnih sadržaja. Međunarodne konferencije poput ITF-a odlično su mjesto za predstavljanje vlastitih postignuća te za upoznavanje s inovativnim pristupima i korištenjem IKT-a u nastavi pa je tako započela i suradnja dvaju učitelja. Karsten, kao vrstan informatičar, prepoznao je u radu svog kolege Antuna „ono nešto novo, inovativno, alternativno“ i s oduševljenjem pratio prezentaciju rada. Kasnije je priznao da ponekad sama inovacija nije toliko fascinantna koliko otkrivanje novih načina rada s postojećim resursima. Ovakav pogled na obrazovanje ih je i zbližio.

Za pisanje o Karstenu Schilliesu trebalo bi nekoliko članaka da bismo pobrojili sva njegova postignuća i angažiranost u njemačkom programu „Suradnici u učenju“. Vrstan je stručnjak koji iza sebe ima više uspješnih međunarodnih projekata, bavi se razvojem svih vrsta digitalnih sadržaja, a dobitnik je i prve nagrade na njemačkom ITF-u 2007. godine na temu podcastinga.

Razrada projektne ideje za ovu suradnju započela je ljeti 2009. godine na prekrasnom otoku Lošinju gdje su se dva učitelja susrela i uz jutarnje kavice započela s pisanjem projekta. Prepričavajući anegdote s posla, uvidjeli su sličnosti u kronološkoj dobi svojih učenika, ali i naizgled nepremostive razlike među njima. Naime, njemački učenici su polaznici sedmih razreda redovne škole, dok su učenici s hrvatske strane polaznici šestog, sedmog i osmog razreda i obrazuju se po posebnom nastavnom planu i programu. Prvi u svom programu imaju nastavu informatike, drugi tek osnove informatike u sklopu produženog stručnog boravka. Njemački učenici pohađaju nastavu engleskog jezika dok hrvatski učenici u posebnom programu nemaju nastavu stranog jezika.

Pred učiteljima je bilo nekoliko velikih izazova:

  1. razlike u pogledu socijalne integracije,
  2. razlike u postignućima,
  3. razlike u potencijalima,
  4. jezična barijera,
  5. razlike u obrazovnim sustavima.

Postoji li način da se postojeće razlike premoste? Upravo premošćivanje ovih razlika postala je osnova projekta „MSN is music“!

Kratki osvrt na projekt

 

Projekt je započeo početkom školske godine 2009./2010. i obuhvaća 20-tak učenika sveukupno (broj učenika varira ovisno o planiranim aktivnostima).
Osnova projekta je tjedna komunikacija učenika pomoću videokonferencija. Učenici komuniciraju koristeći se osobnim računalima s internetskim pristupom na kojima je instaliran paket Windows Live Essentials koji uključuje i Windows Live Messenger. Videokonferencija je realizirana s mrežnim kamerama s jedne i s druge strane.

Učenici su se upoznali, učili osnovne fraze i riječi njemačkog i hrvatskog jezika, komunicirali na engleskom jeziku tako da su njemački učenici primjenjivali naučeno, dok je na hrvatskoj strani bio potreban prevoditelj (učitelj Antun). Usprkos navedenim preprekama, ovakav vid komunikacije je moguć i mogli bismo reći – uspješan. Ostvaren je jedan od ciljeva koje je postavio njemački kolega Karsten, a to je učenje stranog jezika kroz neposrednu komunikaciju s učenicima koji ne govore i ne razumiju njemački jezik (odnosi se na njemačke učenike).
Drugi, iznimno važan cilj – razumijevanje i smisleno korištenje IKT-a u nastavi i svakodnevnom životu, također je ostvaren. Učenici s obje strane samostalno su spajali mrežnu kameru, projektor i mikrofon na računalo, samostalno su instalirali i obavljali registraciju i prijavu na Windows Live Spaces i Windows Live Messenger i naučili osnovna pravila komuniciranja na videokonferencijama.

Učenici njemačke škole imali su priliku (neki od njih po prvi put u životu) upoznati neko dijete koje se školuje u drugačijoj ustanovi – poput Bolnice u Krapinskim Toplicama. Hrvatskim su učenicima pružili priliku da upoznaju nekog izvan svog uskog kruga obitelji, prijatelja, učenika i učitelja škole koju pohađaju, da upoznaju nova lica, čuju strani nerazumljiv jezik te pokušaju otkriti da se iza svega toga kriju djeca slična njima samima. Hrvatski učenici svojim su njemačkim prijateljima pružili priliku da upoznaju djecu koja na prvi pogled nisu ista kao i oni te da kroz ovakav vid druženja shvate da ih vežu isti snovi, želje, potrebe…

Projekt, osim komuniciranja jednom tjedno, sadrži i posebno planirane aktivnosti.

Do kraja školske godine i projekta koji s njom završava, planirane su tri aktivnosti:

  1. Božićni koncert (Hardenbergschule) 18. 12. 2009.
  2. „Kak se negda slavil Vuzem“ – prezentacija starih običaja sjeverozapadne Hrvatske, 19. 3. 2010. (OŠ pri Bolnici).
  3. Koncert školskog zbora „Djetlići“ (OŠ pri Bolnici)

1. Božićni koncert održan u predvorju OŠ Hardenbergschule, Velbert pred publikom iz škole te uzvanicima. No, među njima su se u virtualnom prostoru našli i učenici OŠ pri Bolnici koji su preko videopoveznice pratili cijeli koncert. Na platnu postavljenom u predvorju njemačke škole izvođači su mogli vidjeti njima poznata lica iz Hrvatske.

Učenici iz Krapinskih Toplica s oduševljenjem su pratili koncert i pjevušili popularne melodije koje su izvodili školski bendovi OŠ Hardenberschule iz Velberta.
Ideja prenošenja koncerta uživo preko videopoveznice proizašla je iz suradnje Karstena Schilliesa, Antuna Zupanca i Klausa Weikampa, nastavnika glazbene kulture.

2. „Kak se negda slavil Vuzem“ – prezentacija starih običaja sjeverozapadne Hrvatske, 19. 3. 2010. (OŠ pri Bolnici)

Učenici OŠ pri Bolnici pripremili su za svoje njemačke prijatelje prezentaciju uskrsnih običaja Hrvatskog zagorja. U pripremi prezentacije ključnu ulogu odigrala je nastavnica geografije i povijesti Ivanka Hajsek koja je ujedno i voditeljica etno skupine u OŠ pri Bolnici. Učenici su prezentaciju pripremali i uvježbavali pred kamerama puna tri mjeseca! Svaka proba je snimljena te su učenici pregledavali snimke i samostalno odlučivali o izmjenama koje je potrebno načiniti u prezentaciji. Zanimljivost je i prisutnost televizijskih ekipa WDR-a i HTV-a s obje strane, tako da je ovaj projekt imalo prilike vidjeti višemilijunsko gledateljstvo kako u Njemačkoj, tako i u Hrvatskoj.

vuzemvuzem2vuzem3

Detalje opisanih događaja (videosnimke, fotografije,…) možete vidjeti na mrežnim stranicama OŠ Hardenbergschule

3. Koncert školskog zbora „Djetlići“ (OŠ pri Bolnici)

Planirana aktivnost za kraj svibnja 2010. godine.

Daljnje planiranje aktivnosti

 

Nastavak projekta je zamišljen u tri segmenta. Osim navedena dva (tjedne videokonferencije i posebno planirane aktivnosti kao što su koncerti i prezentacije), voditelji projekta žele otvoriti sobu u Live Meetingu pomoću koje bi se održavali javni satovi i prezentacija nastavnih projekata koji bi uključivali PowerPoint prezentacije i obrazovne filmove.
Voditelji projekta smatraju da je ova vrsta međunarodne suradnje vrijedna pažnje jer osim što polaže veliku pažnju na obrazovanje, veliku pažnju polaže i odgoju i izgradnji tolerancije, čime autori projekta daju svoj doprinos stvaranju novih generacija.

 

Osvrt mr. sc. Predraga Palea – O inovativnoj i jednostavnoj primjeni računala u obrazovanju

 

Primjena računala u obrazovanju velika je tema posljednjeg desetljeća. Gotovo da nema ozbiljnije strategije obrazovanja koja ne polaže velike nade u informacijske i komunikacijske tehnologije i njihovu primjenu u nastavi. Međutim, u praksi je malo učinjeno. Štoviše, čini se kao da su u središtu pažnje oni pokušaji koji počivaju na složenim tehnološkim rješenjima poput velikih informacijskih sustava za potrebe sveučilišne administracije. Kao da se zaboravlja da je bit dobre nastave u metodi poučavanja koju osmišljava i primjenjuje učitelj, a ne u „boji krede“ koju koristi.

Antun Zupanc upravo je takav učitelj koji svakodnevno, uvijek iznova traži načine da svom učeniku približi novo i tajanstveno. Pri tome koristi sve što učeniku može pomoći u usvajanju novog oruđa za učenje. Pronicljivošću istinskog inovatora primjenjuje i računala na istinski inovativan način, uočavajući bitna svojstva i mogućnosti računala i računalnih programa koji trebaju učeniku i njegovom učitelju u sporazumijevanju i postizanju onog najvažnijeg: prijenosa znanja i iskustva s učitelja na učenika. Upravo u tim naizgled jednostavnim rješenjima, u osnovnim metodama u poučavanju, leži snaga inovacije i koristi.

Za razliku od „čistokrvnog“ inovatora-izumitelja, Antun Zupanc je inovator-prosvjetitelj. Ne zadovoljava se samo time da novu metodu ili oruđe koristi sam u svom prosvjetno-pedagoškom radu, već nesebično ulaže vlastite resurse u širenje spoznaja, znanja, oruđa i metoda kako bi što veći broj njegovih zainteresiranih kolega mogao primijeniti isto. Metode koje koristi Antun Zupanc su krajnje jednostavne. Može ih primijeniti svaki učitelj koji posjeduje osnovnu računalnu pismenost. Te ideje i metode su inspirativne pa se mogu prenositi u sva područja poučavanja i prilagođavati njihovim potrebama. U tom smislu Antun Zupanc predstavlja ključni kadar hrvatskog, ali i svjetskog školstva. On predstavlja one ljude koji mogu doprinijeti stvarnom unaprjeđenju obrazovanja.