Kolegijalno poučavanje

prva-lidija

Od 22. do 25. veljače 2010. godine u Bratislavi je održana radionica o programu Peer Coaching (kolegijalno poučavanje). Radionicu je organizirao Microsoft za područje središnje i istočne Europe, a domaćin je bio Roman Baranović, menadžer slovačkog Microsoftovog akademskog programa. Ovom događanju prisustvovali su obrazovni stručnjaci iz dvadesetak zemalja, a iz Hrvatske Viktorija Hržica i Željka Knezović, više savjetnice za informatiku i računalstvo iz Agencije za odgoj i obrazovanje, Lidija Kralj, profesorica savjetnica te Darko Jureković, menadžer Microsoftovog akademskog programa.

P1120314

Radionicu je održao Les Foltos, Ph.D. direktor obrazovnih inovacija grupe EdLab te glavni pokretač i voditelj programa Peer Coaching koji je dosad održao predavanja i radionice o tom programu u 47 zemalja na svim kontinentima.

Prevedemo li Peer Coaching na hrvatski, dobit ćemo jedan poprilično nepoznat, a možda i nerazumljiv naziv. Odabrali smo prilagođeni naziv „kolegijalno poučavanje“ vjerujući kako najbolje odražava smisao i cilj programa Peer Coaching. Odgonetnimo najprije što je Peer Coaching, odnosno „kolegijalno poučavanje“.

 

Program kolegijalnog poučavanja pomaže učiteljima i nastavnicima u stjecanju i razvijanju vještina i strategija neophodnih za korištenje tehnologija u učionici kroz:

  • planiranje i ostvarivanje aktivnosti sa svrhovitim korištenjem tehnologija,
  • prepoznavanje izvora ili strategija neophodnih za uspješne aktivnosti učenja,
  • grupno (integrirano, timsko) poučavanje koje integrira tehnologiju i različite strategije učenja,
  • promišljanje i razmjenu iskustava o aktivnostima.

Osnovna zamisao programa kolegijalnog poučavanja je: „Ako želite dobre učitelje, trebate dobre učitelje – poučavatelje da im u tome pomognu“.

Postupci u poučavanju učitelja u programu kolegijalnog poučavanja:

  • Poučavatelji promatraju postupke u učionici, daju svoje mišljenje, pokazuju bolji model nastave i pomažu drugim učiteljima da promišljaju o svojim vlastitim postupcima.
  • Učiteljima omogućuju da uče jedni od drugih.
  • Učitelji ne rade sami, zajednički planiraju nastavne jedinice, promatraju jedni druge u radu i pomažu jedni drugima u napredovanju.


Ciljevi programa kolegijalnog poučavanja
(Peer Coaching) su:

  • Pomoći učiteljima – voditeljima da razviju vještine koje su neophodne za poučavanje njihovih kolega.
  • Učenike uključiti u učinkovito učenje uz često korištenje tehnologija koje će ih pripremiti za budućnost.
  • Poticati sustavno usvajanje strategija i načina učenja i poučavanja dvadeset i prvog stoljeća.
  • Pomoći školama da udovolje vlastitim potrebama za profesionalnim razvojem.

Pogledajte što o programu kolegijalnog poučavanja kaže njegov autor Les Foltos, Ph.D.

 

Radionice programa kolegijalnog poučavanja bile su interaktivne i vrlo dinamične, korištene su različite metode za suradnju i raspravu i time je sam program predstavljen kroz pravo kolegijalno poučavanje. Održan je niz vrlo aktivnih vježbi, primjerice Chalk Talk Protocol u kojoj svi sudionici istovremeno pišu po ploči (papiru) i povezuju svoje bilješke s bilješkama ostalih članova grupe, ali bez razgovora te vježba 60 seconds to sell u kojoj morate osmisliti kako ćete u 60 sekundi „prodati“ ideju kolegijalnog usavršavanja ministru obrazovanja.

 

Preveli smo prezentaciju s radionice tako da možete i sami više saznati o programu Peer Coaching.

 

Osvrti sudionica radionice

 

Viktorija Hržica, viša savjetnica za informatiku i računalstvo

P1120432        
Tijekom skupa nam je, na primjerima iz američkog obrazovnog sustava, predstavljen novi uspješni model stručnoga razvoja učitelja i nastavnika, temeljen na stručnome usavršavanju u samoj školi. Primjenom modela usavršavanja na ovakav način, postiže se osnaživanje pojedinca te se razvija timski duh, čime škola postaje zajednica koja potiče pojedince u osobnom rastu i razvoju. Iz primjera koje nam je pokazao gospodin Foltos, mogli smo vidjeti razvijanje suradništva i poticanja razvoja pojedinih učitelja i nastavnika, ali i cijele škole – kao zajednice koja uči.
U zadnjem dijelu skupa radili smo na razvijanju ideje kako ovakav način stručnoga usavršavanja prenijeti u Hrvatsku te kako ga primijeniti u našem obrazovnom sustavu. Na nama je sada prenijeti stečena znanja u svoje sredine te raditi na osmišljanju i pronalaženju mogućnosti primjene Peer Coachinga u stručnom usavršavanju i razvoju hrvatskih učitelja i nastavnika te osnaživanju škola kako bi postale zajednice koje uče.
Tijekom skupa vladala je izuzetno ugodna radna atmosfera koju je vrlo uspješno poticao naš predavač. Ovom prilikom upoznali smo se s obrazovnim sustavima zemalja CEE regije što je doprinijelo i stvaranju kontakata za buduću suradnju.

 

Željka Knezović, viša savjetnica za informatiku i računarstvo

         Tijekom radionice o Microsoftovom programu Peer Coaching pod vodstvom izuzetnog američkog stručnjaka, trenera, voditelja, gospodina Lesa Foltosa, imali smo priliku izgraditi nove ideje, ali i kritički razmotriti i raspraviti o idejama ovakvog načina podučavanja uvođenjem trenera (engl. coach) koji bi u svojim školama motivirali i poticali nastavnike s ciljem poboljšanja obrazovanja. Interaktivnim razgovorom s kolegama u skupini i predavačem, upoznali smo međusobne različitosti obzirom na kulturu i obrazovni sustav, ali i doznali neke nove ideje primjenjive u obrazovanju. Radionica je ostvarila svoj cilj.
Predstavnici svih zemalja su na kraju donijeli zaključak kako ostvariti cilj te koji je strateški plan uvođenja ideje obrazovanja trenera, disperzije znanja kako bi ideja učitelja -poučavatelja bila ostvariva u postojećim obrazovnim sustavima te način na koji bi se taj plan realizirao.
I mi smo stvorili plan, imamo ideju i sada nam ostaje realizacija. Nadamo se uspješnom ostvarenju programa kolegijalnog poučavanja u Hrvatskoj čime bi se poboljšali rezultati učenja kod učenika te povećala motiviranost i inovativnost kod nastavnika.

 

Primjer iz Slovačke

S Microsoftovim menadžerom akademskih programa PaeDr. Romanom Baranovičem, Academic Program Manager, razgovarali smo o uvođenju programa Peer Coaching u Slovačkoj.

 

Više informacija o programu kolegijalnog poučavanja potražite na ovim mrežnim stranicama EdLab Group.

 

Darko Jureković, menadžer akademskih programa u Microsoftu Hrvatska, je tijekom radionice predstavio program webinara (Live Meeting seminari) koji se u Hrvatskoj koristi za stručna usavršavanja učitelja i nastavnika. Pogledajte snimku tog predstavljanja.