Digitalni obrazovni sadržaji za učenje engleskog jezika

stela

Uvod

image Vrijeme u kojemu živimo i radimo, vrijeme je napredne računalne tehnologije. Skoro svime što nas okružuje upravljaju računala. Računala koristimo za zabavu, za obavljanje svakodnevnih zadataka na radnom mjestu, informiranje o događajima u zemlji i svijetu, neki čak i za planiranje mjesečnog kućnog budžeta. Postalo nam je normalno da za svako pitanje koje nas muči uključimo računalo i „uguglamo“ termin te pričekamo nekoliko sekundi za odgovor. Na pritisak naših prstiju – svi odgovori su tu. Sve je više zadataka, posla, a sve manje vremena da ih se napravi i riješi na zadovoljavajući način i u što kraćem roku. Nova saznanja su nešto što je postalo dio naše svakodnevice, čak i potreba da bismo te poslove i zadatke obavili kako treba. Uz pomanjkanje vremena, kroničnu boljku cijelog poslovnog svijeta, trebamo nešto što će nam omogućiti da uz što manje muke, manje putovanja, manje potrošenog novca i svega – manje, dođemo do vrijednih saznanja i novih vještina.

Naši učenici, djeca kojoj pokušavamo prenijeti svoje znanje, djeca su vremena računalne tehnologije. Ono što mi, učitelji, učimo i pokušavamo savladati, njima je sasvim prirodno i normalno. Danas djeca provedu više vremena uz računalo nego na igralištu. Znatiželjna su, traže nova saznanja i često im nije dovoljno ono što dobiju u školi. Vole učiti na zabavan način, uz pomoć obrazovnih filmova, uz što manje čitanja i muke. Zato se okreću računalu i internetu. Danas na tržištu postoji nebrojeno mnogo izvora znanja: računalni programi, igre, multimedijski sadržaji, interaktivni DVD-ovi, mrežne stranice sa sadržajima za učenje i uvježbavanje znanja, a svima je cilj pomoći djeci u savladavanju školskog gradiva ili proširivanju znanja na što lakši i što manje zahtjevan način.

Imajući u vidu sve navedeno, maštoviti pripadnici računalnog svijeta razvili su jedinstven način učenja, e-learning ili u prijevodu – učenje na daljinu s ciljem stjecanja novih znanja u udobnosti vlastitog doma, uz nekoliko sitnih detalja – jedno računalo i internetski priključak što danas ima skoro svako kućanstvo. Uz sve te blagodati kojima se svi volimo koristiti, ne smije nas čuditi što su nam djeca stalno pred računalom – prozorom u svijet.

Jedno takvo sredstvo je i Nacionalni portal za učenje na daljinu „Nikola Tesla“, zajednički projekt Ministarstva znanosti obrazovanja i športa i Hrvatske akademske i istraživačke mreže – CARNeta. Sadrži digitalne obrazovne materijale za učenike, učitelje i nastavnike osnovnih i srednjih škola.
Namijenjen je učenicima koji vole koristiti tehnologiju kao pomoć u učenju ili nadopunjavanju znanja te učiteljima i nastavnicima koji žele koristiti tehnologiju za osuvremenjivanje i obogaćivanje nastave ili kao pomoć u pripremanju za nju.

Ono što nudi je primamljivo za sve učenike, a ni učiteljima nije na odmet:

  • puno multimedije, malo teksta,
  • mnoštvo primjera povezanih s predmetima i situacijama iz svakodnevnog života,
  • vizualni prikazi i animacije za lakše razumijevanje gradiva,
  • mogućnost odabira vlastitog redoslijeda i brzine učenja,
  • mogućnost jednostavne provjere točnosti zadataka,
  • mogućnost učenja bilo kad i bilo gdje (svugdje gdje postoji pristup računalu i internetu),
  • jednostavno za korištenje.

    clip_image002

Prijava je vrlo jednostavna. Sve što vam treba je elektronički identitet u AAI@EduHr sustavu. Svaki učenik i nastavnik u osnovnoj i srednjoj školi ima svoj elektronički identitet, a ukoliko ga nemate, korisničko ime i zaporku možete dobiti od školskog administratora imenika, najčešće učitelja ili nastavnika informatike.
U mrežni preglednik upišite adresu http://lms.carnet.hr, prijavite se upisivanjem svojeg korisničkog imena i zaporke i otvorit će vam se svijet digitalnih obrazovnih sadržaja. Dalje je samo nebo granica…

Na portalu „Nikola Tesla“ dostupni su obrazovni sadržaji za niz tema. O tome smo pisali u prošlom broju Pogleda pod naslovom „Učenje bilo kad, bilo gdje i u dobrom društvu“

Digitalni obrazovni sadržaji za učenje engleskog jezika

 

clip_image003

Digitalni obrazovni sadržaji za učenje i vježbanje engleskog jezika podijeljeni su u dvije razine – prema stupnju jezične kompetencije.

Sadržaj svake razine podijeljen je na 12 lekcija, od kojih svaka ima različitu tematiku. Možemo pronaći lekcije posvećenu čovjeku (ljudsko tijelo i zdravlje), obitelji, stvarima koje nas okružuju, mjestu gdje živimo, nezaobilaznoj hrani i piću, slobodnom vremenu, kupovanju, hobijima, prošlosti, osjećajima, budućim planovima i, naravno, sveprisutnoj zabavi. Sve su to teme koje su dio svakog udžbenika za učenje engleskog jezika, bilo u osnovnoj ili srednjoj školi ili u školi stranih jezika.

Naslovna stranica nastavne jedinice

Svaka jedinica podijeljena je u četiri dijela – dvije lekcije namijenjene su učenju i uvježbavanju vokabulara i gramatičkih i jezičnih struktura vezanih uz temu, dio za obradu i objašnjenje gramatike, a dio su videozapisi sa zadacima za razumijevanje. Vježbe su raznolike i maštovite. Za uvježbavanje vokabulara ima jednostavnih – od spajanja slike i riječi do slušanja govornog priloga te odabira sličice koja odgovara izgovorenom tekstu, spajanja suprotnosti, odabira prave riječi koja opisuje sliku i mnogih drugih. Za uvježbavanje gramatike tu su vježbe nadopunjavanja, slaganja rečenica, spajanja izjavnih i niječnih rečenica, upisivanja ili odabira pravog oblika glagola, slaganja glagola s nastavcima i slično. Sve su to vježbe koje koristimo i u svakodnevnom radu, u papirnatom obliku, ali ovako će biti zanimljivije i privlačnije učenicima.

clip_image002[5]
Vježba vokabulara – Daily routine

clip_image002[7]
Vježba vokabulara – Food and drink

 

Divota za učenike…

 

Učenici ovdje mogu naći pregršt jednostavnih, a zanimljivih vježbi pa čak i gramatičko objašnjenje uz njih kako bi s lakoćom mogli pratiti i rješavati zadatke. Oni koji žele znati više, unaprijediti svoje znanje i uvježbati ono što znaju, na vrlo zabavan i jednostavan način to mogu i učiniti surfajući ovim stranicama. Učenici koje muči razumijevanje, klikom na uputu zadatka mogu potražiti i uputu na hrvatskom jeziku koja će im pomoći da shvate zadatak. Gramatičko objašnjenje koje prati vježbu za uvježbavanje gramatičkih struktura jasno je sročeno, na hrvatskom i engleskom jeziku, tako da svi učenici mogu s lakoćom rješavati zadatke koji su ponuđeni.

clip_image002[9]                     clip_image001
Gramatika – Redni brojevi

Još jedna karakteristika koja ove stranice čini još zanimljivijim i privlačnijim, jest mogućnost uvježbavanja izgovora uz snimanje izgovorene riječi ili rečenice te usporedbe s originalom. Djeci su takve aktivnosti zanimljive i vrlo rado na taj način uvježbavaju izgovor riječi i struktura.

… blagodati za učitelje

 

Učitelji i nastavnici koji žele unaprijediti svoju nastavu i obogatiti je nečim novim i zanimljivim, na ovim stranicama naći će pregršt mogućnosti – za obradu i uvježbavanja vokabulara, za obradu i uvježbavanje gramatičkih struktura, za uvježbavanje razumijevanja slušanjem te razumijevanja čitanjem. Na vrlo jednostavan način možemo razvijati sve četiri jezične vještine koje je često teško, ako ne i nemoguće, razvijati u razredu na klasičan način jer je učenicima dosadno i nezanimljivo. Zašto za razumijevanje slušanjem, umjesto uz pitanja na papiru i pomoću CD-playera (s CD-om koji je obično poprilično oštećen te je reprodukcija nerazumljiva i isprekidana), uz konstantno umirivanje učenika da bi mogli slušati reprodukciju i čuti nešto što bi im moglo pomoći da odgovore na pitanja, ne koristiti zadatke ponuđene na ovim stranicama? Svaki učenik može, uz korištenje slušalica, odslušati tekst te za vrijeme slušanja riješiti ponuđene zadatke i na kraju vidjeti postotak riješenosti zadatka. Zajedno se mogu provjeriti rješenja, prokomentirati pogreške i uzroci njihovog pojavljivanja.

clip_image001[4]                          clip_image002[11]
Razumijevanje slušanjem

 

clip_image002[13]
Razumijevanje čitanjem (razina 2)

Korištenje ovih digitalnih blagodati najjednostavnije je u jezičnoj-informatičkoj učionici s dovoljno računala za samostalan rad svakog učenika. Mnoge škole takve mogućnosti nemaju, niti za izvođenje nastave informatike, a kamo li engleskog jezika. U takvim slučajevima moramo se zadovoljiti samo jednim računalom, pristupom internetu te projektorom, ali i to će sat engleskog jezika učiniti novijim, zanimljivijim i privlačnijim.

clip_image002[15]              clip_image002[17]
Učenje uz videoisječke

U svakom slučaju, kad zbrojim sve što sam vidjela i pročitala na stranicama Nacionalnog portala za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ i s obzirom da se digitalni obrazovni sadržaji nude za gotovo sve predmete, mogu svakom učitelju i nastavniku preporučiti da „prosurfaju“ njegovim sadržajem i pronađu „ono nešto“ za čime tragaju da bi svoje učenike natjerali da na zvuk zvona razočarano uzviknu: „Pa zar je već gotovo?“.