Kako napraviti jeftinu interaktivnu ploču pomoću Wiimote daljinskog upravljača

antunzupanc

Koristite li osobno računalo u svom svakodnevnom radu u razredu i izvan njega? Dosta vam je prašine i spužve neugodnog mirisa? Jeste li ikada poželjeli imati pametnu ploču u razredu? Znate kako biste upotrijebili takav uređaj, time unaprijedili nastavni proces te dodatno motivirali učenike za rad uvođenjem novih, njima zanimljivih tehnologija?

Nažalost, vaša vam škola nije u mogućnosti nabaviti pametnu ploču. Danas tek nekolicina nastavnika i učitelja ima privilegiju korištenja pametnih ploča zbog njihove visoke cijene. Većina nastavnika koji su uspjeli uvjeriti svoje ravnatelje ili Ministarstvo na takvu investiciju, svojim primjerom mogu pokazati koliko je takva tehnologija unaprijedila odgojno – obrazovni proces u njihovom okruženju te omogućila nove pristupe učenju i poučavanju. Naravno, svjedoci smo i drugačijim primjerima korištenja pametnih ploče gdje se one koriste za sustavno skupljanje prašine u ravnateljevoj kancelariji ili nekom sličnom mjestu namijenjenom odlaganju i čuvanju skupocjene IT opreme.

Šalu na stranu, ovim tekstom pokušat ćemo vam otvoriti prozor i proširiti pogled u budućnost inovativnog pristupa korištenju IKT-a. Možda imamo rješenje i za vas koji niste u mogućnosti imati pametnu ploču ili Tablet PC u svome razredu. Preporukom naših prijatelja iz njemačkog programa Partnera u učenju (prof. Karsten Schillies), dobili smo vrijedne informacije o tome kako se jeftino, ali efektivno može simulirati pametna ploča. Originalni tvorac ove ideje je Johnny Chung Lee, trenutno zaposlen u Microsoftu u Redmondu. Na svojim stranicama objašnjava kako pomoću Wiimotea, olovke s ugrađenom IC LED diodom, pripadajućeg softvera, osobnog računala, projektora ili LCD monitora možemo napraviti vlastitu pametnu ploču ili Tablet.

Budući da Wiimote reagira na izvore koji emitiraju infracrveno svjetlo, moguće ga je koristiti za praćenje pomaka koje radimo olovkom (s ugrađenom LED diodom i prekidačem) koja emitira infracrveno svjetlo. Kada usmjerimo Wiimote prema mjestu projiciranja ili prema LCD ekranu, dobit ćemo jeftinu pametnu ploču ili Tablet zaslon. Budući da Wiimote ima mogućnost istovremenog praćenja do 4 aktivne točke, moguće je koristiti čak četiri olovke istovremeno.

Nepotrebno je naglasiti koliko nam ovakva tehnologija može pomoći u radu s učenicima s teškoćama u razvoju i učenju te koliko se pametne ploče i Tablet PC-evi koriste u svijetu upravo u radu s prije navedenom populacijom, što smo imali prilike vidjeti i na prošlogodišnjem Europskom ITF –u održanom u Zagrebu.

Da bismo vam što bolje približili ovaj inovativni koncept, u nekoliko ćemo riječi objasniti što je Wiimote.

Wii daljinski upravljač (eng. Wii Remote) ili kolokvijalno Wiimote je uređaj koji služi kao upravljač Nintendove Wii igraće konzole. Njegova primarna funkcija je mogućnost registriranja i praćenja pokreta. Pomoću njega korisnik može upravljati objektima koje vidi na ekranu za vrijeme trajanja programa, odnosno videoigre. Ovakav način interakcije moguć je zbog osmišljenog sustava prepoznavanja geste (eng. gesture recognition) te pokazivanja/ usmjeravanja koji se ostvaruju kroz aktivaciju tehnologije ubrzivača (accelerometer) i optičkih senzora (eng. optical sensor). Zbog svojih tehničkih osobina, Wiimote je izuzetno zanimljiv uređaj te smo stoga i odlučili predstaviti njegovu uporabu izvan konteksta igraćih konzola te ga predstaviti kao uređaj koji itekako može promijeniti naš način rada. Naravno, veliku ulogu u primjeni Wiimotea svakako je odigrala i cijena uređaja – na Amazonu je novi uređaj moguće kupiti za 35 dolara (cijena u Hrvatskoj je nešto viša i kreće se oko 400 kuna), što je izuzetno povoljno usporedimo li to s cijenom jedne pametne ploče.

Od premijere Wiimotea korisnici pronalaze nove i zanimljive načine njegovog korištenja izvan primarnog konteksta primjene. Paralelno s istraživanjem novih primjena radi se i na području razvoja softvera koji prati primjenu Wiimotea. Jedna od poznatijih Windowsovih aplikacija je GlovePIE koja omogućava korištenje Wiimotea umjesto tipkovnice, miša ili joysticka. Bitno je spomenuti i BlueSoleil, još jednu aplikaciju pomoću koje je moguće spojiti Wiimote i PC putem bežične Bluetooth veze ili pak softver koji je kreirao Johnny Chung Lee i pomoću kojeg simuliramo rad pametne ploče.

Jedan od ljudi koji se bave primjenom Wiimotea izvan konteksta standardne primjene je Johnny Chung Lee. Na njegovoj stranici moguće je naći nekoliko zaista vrijednih projekata i ideja o korištenju Wiimotea. Neki od njih su korištenje Wiimotea u izradi jeftinih pametnih ploča, praćenje pomaka prstiju ili upravljanje sadržajem pomoću praćenja pomaka glave. Programi su prezentirani na jednoj od prestižnih TED konferencija, a videosnimku možete pogledati na sljedećoj stranici.

Ovim tekstom želimo ukratko objasniti što je potrebno da biste u svome razredu imali pametnu ploču.

Prije svega, treba vam osobno računalo, projektor, platno (nije nužno ako sliku možete projicirati na zid), Bluetooth uređaj (u slučaju da nije ugrađen u vaš notebook ili PC), Wii daljinski upravljač (Wiimote) te olovka sa IC LED diodom. Od softvera je dovoljno na svoje računalo preuzeti zip sa stranice te BlueSoleil driver koji možete naći na http://www.bluesoleil.com/download/ .

Kada pribavite sav potreban hardver, instalirajte BlueSoleil Windows driver (upute se nalaze ovdje) koji će omogućiti spajanje računala s Wiimoteom. Moguće je da vam ovaj driver neće trebati, no korisnici ove tehnologije napominju da su imali problema pri sparivanju s određenim Bluetooth driverima.

Nakon instalacije drivera i sparivanja uređaja, otpakirajte WiimoteWhiteboard.zip, pročitajte ReadMe datoteku te pokrenite izvršnu datoteku "WiimoteWhiteboard.exe". Detaljnije upute pročitajte u tekstualnoj datoteci READ ME FIRST koja se nalazi u mapi koju ste preuzeli.

Olovku koju smo prethodno spomenuli moguće je i samostalno izraditi ili je kupiti na internetu. U slučaju da odlučite sami izraditi svoju olovku, ovdje vam nudimo poveznicu ili pogledajte videosnimku.

Kakav rezultat biste trebali dobiti u konačnici, moguće je pogledati na stranici autora cijelog projekta.

Duboko udahnite i krenite u izradu svoje pametne ploče ili Tablet PC-a! Uživajte.