Suradnja Gradske knjižnice i dječjih vrtića

dubravko

Dvije – tri o knjižnici

Gradska knjižnica i čitaonica „Mladen Kerstner“ iz Ludbrega po nekim se mjerilima može svrstati u male knjižnice, a po nekima nadmašuje i one daleko veće. Naime, po prostoru (koji zaprema oko 150 m2 od preporučenih 300), relativno malom proračunu i sredstvima za nabavu novih sadržaja, zaista spada u red malih knjižnica. Ali po cjelodnevnoj tjednoj otvorenosti svim korisnicima, po relativno velikom broju raznolikih knjiga koje nudi, besplatnom korištenju računala za osobne potrebe te potpuno besplatnom pristupu internetu (prema Pravilniku knjižnice) i mnogim netipičnim knjižničnim uslugama, spada u red boljih knjižnica. Kako bogatstvom fonda, brojem primjeraka pojedinih knjiga ili brojem djelatnika ne možemo konkurirati zaista velikim sustavima, djelujemo u skladu s geslom da zato našim korisnicima možemo ponuditi ljubaznost, obiteljsko ozračje i mnoštvo programa kojima se izdvajamo od drugih. Već desetak godina imamo računalno obrađenu bazu podataka koja je dostupna i putem vlastite mrežne stranice (www.knjiznica-ludbreg.hr), na kojoj se nalazi i mala virtualna knjižnica s nekoliko naslova vlastitih izdanja.

Multimedijski projekti – suradnja s dječjim vrtićima i osnovnim školama

Pričaonica na njemačkom jeziku

Suradnja Dječjeg odjela knjižnice s tri dječja vrtića iz Ludbrega te OŠ Ludbreg i OŠ Sveti Đurđ na programima koji objedinjuju tradicionalne knjižnične usluge i suvremena informatička pomagala i dostignuća traje već nekoliko godina. Najprije smo započeli s programom dječje pričaonice na njemačkom jeziku za djecu od 3 do 6 godina koju vode izvorna govornica i jedna zaposlenica knjižnice. Kako je program okupljao sve više djece, osjetili smo potrebu javnosti i roditeljima prezentirati njegove dosege pa su voditeljice pripremile malu prezentaciju u Microsoft PowerPointu. Program je prepoznao i Goethe institut iz Zagreba koji nas je podržao i preporučio projekte za IFLA-in kongres u Milanu. Iz toga prvog koraka i upoznavanja s mogućnostima računalne prezentacije, krenuo je cijeli niz prezentacijskih aktivnosti koje su uključivale djecu iz naših pričaonica, iz dječjih vrtića te osnovnih škola. U prvim prezentacijama korištene su minimalne mogućnosti PowerPointa da bi u zadnjim, korištenjem verzije 2007, bilo mnoštvo animacija, zvučnih podloga, prilagođenih i obrađenih slika djece koja su sudjelovala u aktivnostima, tako da prezentacije dosežu i do 500 MB diskovnog prostora. Voditeljice, knjižničarka Edita Kutnjak – Zlatar i voditeljica pričaonice Susanne Juričan, od računalnih početnica postale su izvanredne poznavateljice mogućnosti Microsoft PowerPointa i Adobe Photoshopa.

Suradnja s OŠ Ludbreg

Knjižnica je s Osnovnom školom Ludbreg surađivala na nekoliko projekata u nižim razredima u sklopu hrvatskoga jezika, tj. sata lektire. Projekti su uključivali aktivno sudjelovanje djece u samoj pripremi sata, a posebice tijekom prezentacije. Gradska knjižnica je kao ustanova izvan školskog sustava tako posredno sudjelovala u provođenju nastavnog procesa čime smo ostvarili korelaciju preporučenu HNOS-om.image

Škigersi i Priča iz čarobne knjižnice

Projekti „Škigersi“ i „Priča iz čarobne knjižnice“ nastali su u suradnji s dječjim vrtićem Smjehuljica iz Ludbrega. Naime, Gradska knjižnica je nedavno ostvarila suradnju s ludbreškom slikaricom Darjom Abramović koja je jedan zid na Dječjem odjelu oslikala motivima iz bajki. Na 20-ak kvadratnih metara umjetnica je prikazala čarobnu šumu sa svijetom vila i vilenjaka koje su voditeljice projekta uklopile u poučnu priču namijenjenu djeci, prikazavši je u obliku animirane PowerPoint prezentacije.

Istovremeno je dječji vrtić u sklopu svojih redovitih aktivnosti provodio projekt o Škigersima – indijancima Smjehuljčićima, koji je uključivao crtanje indijanaca, prikaza njihova života i životinja s kojima su se susretali. image

Voditeljice projekta su najprije odlazile u vrtić i prikupljale crteže djece te digitalnom kamerom fotografirale djecu u različitim situacijama vezanim uz priču. Potom su provele nekoliko sati obrađujući fotografije, skenirajući dječje crteže i vadeći iz njih odgovarajuće detalje koje će kasnijom montažom uklopiti u obje priče. Priča iz čarobne knjižnice je u petnaestak slajdova s mnoštvom animacija i drugih efekata uključivala i desetero kostimirane djece koja su odglumila male indijance zalutale u čarobnu šumu.

Drugi dio projekta je prezentacija dječje priče o indijancima Škigersima. U tome su dijelu iskorišteni dječji radovi, crteži te skenirani detalji umetani u slajdove kako bi se ispričala priča o lovu, borbi i životu u indijanskom selu.

image   image   image

Projekt je prezentiran najprije pred djecom iz dječjeg vrtića Smjehuljica u Gradskoj knjižnici, a potom i pred djecom iz drugih ludbreških vrtića. Sveukupno, prezentaciju je pogledalo stotinjak djece koja su s velikim oduševljenjem pratila projekt svojih vršnjaka.

Odjeci ili umjesto zaključkaimage

Na kraju se može zaključiti da je strategija Gradske knjižnice upoznavanje novih generacija s tradicionalnim knjižničnim sadržajima pomoću novih tehnologija – u potpunosti uspjela. Naime, mnoga djeca su nakon sudjelovanja u nekoj od igraonica, „natjerala“ roditelje da dođu do knjižnice i započnu koristiti tradicionalne usluge poput posudbe slikovnica, knjiga, časopisa ili korištenja interneta čime smo pridobili nove članove. Budućnost knjižnica svakako leži u korištenju suvremenih tehnologija i njihovoj primjeni u svakodnevnom radu, ali čini mi se da unatoč tome socijalna komponenta, koju u svojoj misiji imaju knjižnice, neće nestati i da će interakcija između knjižničara i korisnika suživjeti i u svijetu novih tehnologija.