Inovativne škole sadašnjosti zajedno promišljaju moguću bolju budućnost

clip_image002

Program „Suradnici u učenju“ ima nekoliko sastavnica, od kojih smo do sada ponajviše govorili o programu Inovativnih učitelja (Innovative Teachers), dio kojeg su i Forumi (Natjecanja inovativnih učitelja i nastavnika) na kojima uspješno sudjeluju i istaknuti hrvatski učitelji i nastavnici, odabrani u natjecanju „Primjena računala u obrazovanju“.

U ovom vam broju želimo predstaviti program Inovativne škole (Innovative schools) u kojemu sudjeluju škole iz cijelog svijeta. Sudionici surađuju koristeći principe učenja koji su utemeljeni na istraživanjima i potpomognuti tehnologijama koje su integrirane i prilagođene potrebama lokalne zajednice.

Moto programa je: škole budućnosti, koje će u učenicima probuditi urođenu želju za učenjem te ih pripremiti za uspjeh u globalnoj ekonomiji, možemo stvoriti primjenom najboljih praktičnih rješenja utemeljenih na dostupnim istraživanjima i zajedničkim iskustvima.

Zajednički ciljevi svih sudionika programa su:

  • srušiti granice: ukloniti ekonomske i društvene granice koje obrazovnim djelatnicima otežavaju pripremanje učenika za izazove današnjice;
  • nastaviti globalne napore: program za inovativne škole nudi akcijski plan integracije tehnologija koje će školama sudionicama olakšati ostvarenje vizije obrazovanja;
  • ispuniti dvogodišnji plan: škole sudionice u roku od dvije godine žele ostvariti četiri glavna cilja: stvoriti partnerstva, razviti kurikulum, promicati dijalog među obrazovnim stručnjacima te poticati ekonomski i društveni razvoj pomoću obrazovanja;
  • osmisliti proces koji donosi promjenu: kao smjernica u radu služi razvojni proces kojim se pronalaze odgovarajuća rješenja za svaku pojedinu školu.

Škole, koje se prijave za sudjelovanje, prolaze kroz postupak vrjednovanja u kojem se naglasak stavlja na izvrsnost u obrazovnoj djelatnosti, viziju učenja te ulogu učenika, učitelja, kurikuluma i tehnologije u viziji. Te se škole nalaze širom svijeta, u raznovrsnim geografskim, kulturnim i ekonomskim sredinama, a svima su zajedničke određene osobine koje možda prepoznajete i u svojoj školi.

Karakteristike inovativnih škola:

  • Vizija obrazovanja: svakoj je inovativnoj školi cilj, ne samo obrazovati učenike u sklopu nastavnog programa, već ih pripremiti za život poslije škole.
  • Podrška s više razina: inovativne škole razumiju da održivost promjena i njihova prihvaćenost na svim razinama sustava moraju započeti podrškom države, lokalne uprave i vodstva škole.
  • Vjera u tehnologiju: optimalna uporaba tehnologija znači da postoji tehnološki okvir koji će učenike usmjeravati u učenju, upućivati ih na potrebne izvore, omogućavati učenje izvan školskih zidova te ih tako usmjeravati k cjeloživotnom učenju.
  • Želja za znanjem: inovativne škole imaju snažnu želju upoznati prakse drugih sustava i zemalja te učiti od njih, bilo da je riječ o razmjeni praktičnih rješenja s drugim školama sudionicama programa ili o korištenju Microsoftovih iskustava.

Prvih 16 škola uključenih u ovaj program prije 2007. godine jesu:

  1. Instituto Escola Lumiar, Sao Paulo, Brazil; privatna osnovna škola, 120 učenika;
  2. Literacy@School, javna osnovna i srednja škola iz Kanade, 600 učenika;
  3. Centro Educacional Erasmo Escala Arriagada iz Santiaga, Čile; javna osnovna i srednja škola, 446 učenika;
  4. Ritaharjun Yhtenaisperuskoulu, javna osnovna i srednja škola iz Finske, 700 učenika;
  5. École Chateaudun, javna osnovna škola iz Francuske, 230 učenika;
  6. Ottobrunn, javna srednja škola iz Munchena, Njemačka, 1400 učenika;
  7. Fung Kai Innovative School iz Hong Konga, javna osnovna škola, 530 učenika;
  8. Dunshaughlin Community School iz Irske, javna srednja škola, 930 učenika;
  9. Escuela Secundaria Tecnica Estatal No 12, javna srednja škola iz Meksika, 673 učenika;
  10. Al-Bayan, nezavisna srednja škola za djevojčice iz Qatara, 484 učenika;
  11. Bjorknas School iz Švedske, javna osnovna i srednja škola, 1000 učenika;
  12. Bowring Community Sports College iz Velike Britanije, javna srednja škola, 665 učenika;
  13. Chancellor state College iz Queenslanda, Australija; javna osnovna i srednja škola, 1700 učenika;
  14. Crescent Girls’ School, javna srednja škola za djevojčice, 1400 učenica;
  15. Škola Taipei City, Taiwan; javna srednja škola, Tajvan; 2200 učenika;
  16. Škola budućnosti (Philadelphia School of the Future), Sjedinjene Američke Države, javna srednja škola, 750 učenika.

Tijekom sudjelovanja u programu, školama se pruža pomoć u pronalaženje pravih rješenja za njihove potrebe utvrđivanjem potrebnih pedagoških i kulturnih standarda, razvojnih točaka projekta te mjerila ukupne uspješnosti. Proučavaju se najbolja rješenja i inovacije u drugim obrazovnim okruženjima te razvijaju suradnički odnosi u široj, globalnoj zajednici. Razmatraju se i procjenjuju najbolje metode i ideje na svim područjima, uključujući kurikulum, pedagoška pitanja, tehnologiju i dizajn prostora za učenje. Najprikladnije ideje i planovi provode se u djelo aktivnostima različitog trajanja. Razmatraju se iskustva prikupljena tijekom procesa uvođenja promjena te se vrjednuju u skladu sa standardima i mjerilima uspješnosti pojedine škole. Razmatraju se mogućnosti primjene uspješnih modela i na druge slične škole.

Vjerujemo da ste prepoznali sebe i svoju školu u nekom od ovih opisa.

Više informacija o programu Innovative schools pripremamo za sljedeće brojeve „Pogleda“, a u međuvremenu o programu možete čitati (na engleskom jeziku) na službenim stranicama programa innovativeschoolsonline.com.