Poučavanje o Češkoj Republici kroz suradnju škola

vesnaJ 
Prikaz pobjedničkog rada s natjecanja “Primjena računala u obrazovanju”.
Autori: Vesna Janko, II. OŠ Bjelovar, Ana Vodvarka i Tomislav Doležal ČOŠ J. A. Komensky, Daruvar 

Sažetak

Ideja projekta "Poučavanje o Češkoj Republici kroz suradnju škola" je da učenici Češke osnovne škole J. A. Komenskog iz Daruvara pouče učenike II. OŠ Bjelovar o Češkoj Republici na satu Geografije. Ovo poučavanje provedeno je putem web konferencijske usluge ConnectNow. Učenici obiju škola razvijali su različite vještine, od istraživačkog rada, pripreme nastavnog sata do kreativnosti. Osobito je bilo važno iskustvo komunikacije s vršnjacima druge kulture i jezika.

Ključni pojmovi: geografija, multikulturalnost, timski rad, učenje na daljinu, učenici u ulozi učitelja, kreativnost

 

Uvod

U Hrvatskoj živi oko 10.000 Čeha već sedmu generaciju, a najveći je dio u Bjelovarsko – bilogorskoj županiji, točnije u Daruvaru. Stoga u Daruvaru djeluje osnovna škola na češkom jeziku, ČOŠ J. A. Komenskog. Naravno, škola pridaje važnost češkoj kulturi, jeziku i povijesti, a svake godine učenici sedmih razreda odlaze na ekskurziju u Češku Republiku. U sedmom razredu iz geografije učenici uče o Europi i njenim državama pa tako i o Češkoj Republici. Prema tome, tko može dati najviše informacija i zanimljivosti o Češkoj?

Kako je nastao projekt?

Iako je ideja o suradnji na projektu došla sasvim slučajno, rezultat je dugogodišnje suradnje dviju profesorica Geografije i Povijesti, Ane Vodvarke iz ČOŠ J. A. Komenskog iz Daruvara i Vesne Janko iz II. OŠ Bjelovar. Projekt je želja da se iskušaju mogućnosti sinkrone komunikacije putem interneta (web konferencija), a poučavanje upravo o Češkoj Republici čini se sasvim razumljivo. Dakle, ideja projekta je da učenici daruvarske škole poučavaju bjelovarske vršnjake, a potom će učenici II. OŠ Bjelovar pokazati što su naučili izrađujući videoisječke o Češkoj.

Projekt je podijeljen u četiri koraka:

  1. istraživanje, planiranje nastavnog sata i izrada prezentacije,
  2. poučavanje putem usluge za web konferencije,
  3. izrada videoisječaka o Češkoj,
  4. vrjednovanje rada učenika.

Prvi korak započeo je u listopadu 2008. godine kada je učiteljica Ana Vodvarka predložila projekt učenicima dodatne nastave geografije. Do kraja I. obrazovnog razdoblja učenici, tj. učenice, su istraživale, ali i osmišljavale scenarij nastavnog sata poput pravih učitelja, a na kraju su izradile PowerPoint prezentaciju. Istovremeno, učiteljice su iskušavale mogućnosti online spajanja te pribavljale potrebna sredstva (web kamera, mikrofon, softver). Odlučeno je da se koriste Adobeovom uslugom za web konferencije ConnectNow jer je usluga besplatna i jednostavna za korištenje. Ipak, gospođi Vodvarki priskočio je u pomoć učitelj Informatike, Tomislav Doležal.

Za najvažniji trenutak, odnosno za poučavanje, izabran je prvi školski sat 13. veljače 2009. Uzbuđenje i nestrpljenje u Daruvaru i Bjelovaru bilo je veliko, već danima se čekao taj trenutak, bilo je mnogo pitanja tko su oni "s druge strane". U Daruvaru su bili i gosti: novinar "Jednote", lista Čeha u Hrvatskoj i učenici daruvarske osnovne škole "Vladimir Nazor". Sat je protekao bez većih tehničkih problema, potkraj sata Daruvarčani su izgubili zvuk iz Bjelovara, no sve se nadoknadilo chatom. Obje učiteljice bile su zadovoljne pažnjom, aktivnošću i reakcijama učenika. Bjelovarčani su marljivo radili bilješke i dizali ruke kao da su "učiteljice" s njima u razredu. Bjelovarski učenici na kraju su komentirali kako bi ovakva nastava trebala biti svaki dan.

"Učiteljice" su pripremile za "svoje" učenike i zadatak – izraditi videoisječke o Češkoj. Prijedlog je bio da videoisječci podsjećaju na poznatu češku animiranu seriju "A je to" s dva nespretna lika, Matom i Patom. Služili su se Windows Movie Makerom, alatom koji su upoznali na nastavi informatike u 6. razredu. Učenici, koji nisu polazili izbornu nastavu informatike, imali su zadatak osmisliti scenarij i tekst.

Konačno, cijeli projekt s prezentacijom i filmovima opisan je na Windows Live blogu http://vjanko2.spaces.live.com kako bi se učenici mogli međusobno vrjednovati. Osim toga, prijavljen je na natjecanje "Primjena računala u obrazovanju" za mjesec veljaču te je odlukom stručnog povjerenstva izabran za 6. europsko natjecanje inovativnih učitelja i nastavnika u Beču.

Zaključak

Važnost ovog projekta je što su učenici učili istraživanjem, razvijali kreativnost, a posebno što su bili u ulozi učitelja te tako osjetili odgovornost za ono što čine. Valja istaknuti da su učenici bjelovarske škole imali iskustvo upoznati se s radom i životom vršnjaka češke nacionalne manjine. Poučeni ovim projektom, trebali bismo razmišljati o povezivanju s više škola, ali i više predmetnih područja te o povezivanju i s drugim državama. Zašto ne?

Poslušajte Vesnu Janko kako predstavlja projekt na ITF-u 2009 u Beču, Darka Jurekovića u kratkoj uvodnoj najavi na engleskom te Tomislava Doležala tijekom razgovora na češkom jeziku.

 

Prezentacije i filmiće iz projekta pogledajte na ovim adresama:
http://www.slideshare.net/vesna.janko/cechy
http://www.teachertube.com/view_video.php?viewkey=85e1e04a097db394d254
http://www.teachertube.com/view_video.php?viewkey=4363ffd607bd2bca4abb
http://www.teachertube.com/view_video.php?viewkey=fbd5066d77cfefcbad81