101 ideja za inovativne učitelje

prva-darko

101

I u ovom broju „Pogleda“ nastavljamo s predstavljanjem projekata i postignuća kolega nastavnika iz drugih zemalja koji su za svoj rad dobili i međunarodnu pozornost i priznanja. Jedna od takvih uspješnica je i knjiga „ 101 ideja za inovativne učitelje“ (u izdanju na engleskom: „101 ideas for Innovative Teachers“) koja je izdana u Mađarskoj 2006. godine. Njezini autori sakupili su i objavili primjere korištenja informacijskih i komunikacijskih tehnologija u predmetima od geografije i biologije preko povijesti i jezika do matematike, kemije, fizike i informatike. Evo jednog od jednostavnijih, iz geografije:

 

 

 

Prikaz promjene razine vodotoka na rijeci ili potoku

Ukoliko je u blizini neka tekućica, čak i posve mali potok, tada promjene razine vodotoka mogu biti predstavljene uspoređivanjem fotografija snimanih iz istog položaja. Zbog klime u našoj zemlji (odnosi se na Mađarsku, op. D. J.) koja je na razmeđi suhe i vlažne kontinentalne, razine vodotoka se mijenjaju od sušnih razdoblja do poplava. Čak i sa svega nekoliko fotografija učenici mogu uočiti velike razlike. Ukoliko je broj snimaka veći, možete njihovim prikazivanjem u ubrzanom slijedu postići još bolji učinak. Potreban softver je:

  1. Za snimanje slika web-kamerom u točno određenim vremenskim intervalima: Webcam Timershot 
  2. Za izradu kratkih video zapisa iz niza fotografskih snimaka: Photo Story 3
  3. Za izradu filmova iz fotografija i videozapisa: Movie Maker
  4. Za izradu prezentacija: PowerPoint

Uvodno poglavlje knjige posvećeno je konstruktivnoj pedagogiji i njezinoj usporedbi s tradicionalnom. Autori su mađarski nastavnici, a s jednim od njih, Attilom Takacsem, razgovarali smo o knjizi, o tome kako je nastala te koje nove projekte planiraju u okviru programa „Suradnici u učenju“ u Mađarskoj.

ta


Pitanje:
  Knjiga „101 ideja za inovativne učitelje” postala je vrlo popularna ne samo u Mađarskoj, nego i u inozemstvu. Što je bila ideja vodilja ove knjige? Što je autorski tim želio postići?

  • Željeli smo prikupiti zamisli koje mogu pomoći boljem korištenju postojeće IT oprema po razredima i potaknuti njihovo korištenje na način koji bi bio interaktivan i djeci zabavniji.

Pitanje: Kako ste dobivali ideje? Jesu li sve rezultat timskog rada ili ste uključili i ideje svojih kolega iz čitave Mađarske?

  • Ideje potječu od oko dvadesetak nastavnika te stručnjaka za IT tehnologije, uključujući i uredništvo.

Pitanje: Tko je još bio uključen u kreativni proces nastanka ove knjige?

  • U nastanak ove knjige bili su uključeni i učenici. Skupljali smo i njihove zamisli, a dali su nam i niz korisnih hiperveza te preporučili softver kojim se te zamisli mogu ostvariti. Konačno, bili su uključeni i u pripremu samoga teksta (sadržaja).

Pitanje: Koliko je dugo trajalo prikupljanje svih ideja? Kako ste odabrali koje ćete ideje objaviti?

  • Zamisli smo sakupljali tri- četiri mjeseca. Kada je trebalo odabrati „samo” sto i jednu, birali smo one koje je bilo lakše izvesti jer smo željeli da ih se može primijeniti u što većem broju predmeta.

Pitanje: Imate li planove objaviti prošireno izdanje ove knjige?. Ako imate, kada bismo ju mogli očekivati?

  • Dugoročno, planiramo proširiti ovaj skup ideja, ali trenutno radimo na druge dvije knjige u okviru programa „Suradnici u učenju”.

Pitanje:Prijevod na engleski javno je dostupan na globalnom web sjedištu tvrtke Microsoft. Je li knjiga prevedena i na neke druge jezike i možete li navesti koje?

  • Koliko mi je poznato, uz prijevod na engleski postoje i prijevodi na slovački i bugarski jezik. Postoji mogućnost da je knjiga prevedena i na neke druge jezike, ali to meni osobno nije poznato.

Pitanje: Možete li nam nešto više reći o svojem iskustvu podučavatelja (edukatora) i ustanovi u kojoj radite. jelveny

  • Od 1983. godine sam nastavnik u gimnaziji Jedlik Anyos. Predajem informacijske tehnologije, matematiku i fiziku. U nastavu od samih početaka pokušavamo uvesti računala, a kasnije i drugu računalnu opremu kako bismo poboljšali proces i rezultate učenja u predmetima poput matematike (iscrtavanje funkcija) i fizike (gibanje/kretanje). Kako internet i obrazovni softver postaju sve dostupniji, uporaba računala u nastavi širi se i na druge predmete.

Pitanje: S obzirom na uporabu IKT-a u mađarskome školstvu, što biste, iz perspektive učitelja, izdvojili kao buduće prioritete?

  • Digitalna je pismenost predmet u svakoj mađarskoj školi. Sljedeći je korak popularizacija novih uređaja među nastavnicima, poput „pametnih ploča”, kao i osposobljavanje nastavnika koji podučavaju informacijske tehnologije za nova znanja i vještine (primjerice, mreže znanja, programiranje) pri čemu koristimo različite programe stručnog usavršavanja, poput Microsoftovih Akademija informacijskih tehnologija.

Pitanje: Od početka programa „Suradnici u učenju” u Mađarskoj uključeni ste u njegovu provedbu. Kako je ovaj program, po vašem mišljenju, pomogao mađarskim učiteljima? Što biste naveli kao njegov najveći uspjeh?

  • Program „Suradnici u učenju” imao je višestruke uspjehe u usavršavanju nastavnika informatike te osposobljavanju nastavnika ostalih predmeta za korištenje računalne opreme. To je pospješilo i razvoj obrazovnih sadržaja i udžbenika, među kojima bih uz „101 ideju za inovativne učitelje” spomenuo još i „Korisne savjete za mladež” te „Školu 21. stoljeća”.

Pitanje: Po vama, što su najveći izazovi šire uporabe IT-a u obrazovanju?

  • Meni se osobno najvećim izazovom čini osposobljavanje nastavnika ostalih predmeta za korištenje nove računalne opreme (primjerice „pametnih ploča”).

Pitanje: Na kojem projektu trenutno radite?

  • Trenutno radimo na četvrtoj knjizi koja će učiteljima u osnovnim školama pružiti savjete o korištenju računalne opcimlap_21.századreme u nastavi.

Attilu sam osobno imao prilike upoznati na Natjecanjima inovativnih učitelja, a kada smo, u sklopu stručnog studijskog putovanja Agencije za odgoj i obrazovanje u Finsku ujesen 2006. godine, u Budimpešti čitav dan čekali u tranzitu, bio nam je ljubazni domaćin na izložbi „Kuća budućnosti“ (Jövőház) te nam detaljno predstavio i opisao i ovu knjigu. Nadam se da će ovaj primjer potaknuti i nastavnike u Hrvatskoj na sličan projekt prikupljanja primjera uporabe tehnologija u nastavi, a o novim projektima kolega i prijatelja iz Mađarske nastavit ćemo pisati i u sljedećim brojevima našeg digitalnog časopisa. Knjigu kojoj smo posvetili ovaj članak možete (na engleskom jeziku i u PDF formatu) preuzeti ovdje.