Podcastovi u obrazovanju

prva-darko

U članaku "Mali rječnik webinara" pokušali smo što točnije odrediti razmjerno nove pojmove webcasta i webinara. Poseban oblik webcasta čiji su format i kakvoća prilagođeni prijenosu i reprodukciji na prijenosnom multimedijalnom uređaju (Portable Media Device – PMD) poput MP3 reproduktora naziva se „podcast“ što je izvedeno od naziva najpopularnijeg uređaja ove kategorije, Appleovog iPoda i, gore već navedenog, pojma „broadcast“. Srodne izvedenice su podcaster za osobu koja koristi podcast te podcasting. Dva, po naravi slična projekta u kojima se podcasting koristi u obrazovanju, prikazana su na Svjetskom natjecanju inovativnih učitelja i nastavnika u Hong Kongu početkom studenog.

Iako se na uređaje za reprodukciju zvučnih zapisa u školama nerijetko gleda kao na nešto što djeci odvlači pozornost od rada i učenja, u Hong Kongu je predstavljeno nekoliko projekata iz zapadnih zemalja koji pokazuju mogućnosti primjene podcastinga u učenju i poučavanju. Dvije bismo karakteristike ovih projekata posebno izdvojili: tehnologiju kao pomoć učenicima s posebnim potrebama (izbjeglice i djeca koja se često sele sa svojim obiteljima) te učenike kao proizvođače obrazovnih sadržaja za svoje vršnjake i druge učenike.

Lois 
U prvom, kanadskom projektu nazvanom „Potpora opismenjavanju“ (In support of Literacy), izbjeglice iz Ruande i Sierra Leonea koriste Zune (Microsoftov PMD) kako bi na putu od kuće do škole i natrag slušali i gledali multimedijalne obrazovne zapise vezane uz gradivo koje prate u svojoj školi. Te multimedijalne sadržaje pripremili su im njihovi vršnjaci iz škole Balmoral High uz mentorstvo nastavnica koje su pokrenule projekt (uključujući i Lois McGill-Horn koja je sudjelovala na Svjetskom natjecanju u Hong Kongu) kako bi im se pomoglo u bržem svladavanju jezika u novoj domovini i lakše nadoknadilo propušteno gradivo zbog višegodišnjeg nepohađanja nastave u zemljama iz kojih su izbjegli pred građanskim ratovima.

Kako i sama Lois navodi, Kanada svake godine prima velik broj izbjeglica iz ratom zahvaćenih područja u svijetu, a prošle godine bilo ih je 25000, u velikoj mjeri djece izbjegle pred ratovima, stradanjima, nasiljem i neimaštinom. Ta djeca često dolaze s vrlo malo ili bez ikakve formalne edukacije, traumatizirana proživljenim patnjama i u strahu od novog okruženja čiji jezik i način života ne poznaju. I ona sama je na jednom okupljanju nastavnika imala prilike upoznati dječaka-vojnika iz Sierra Leonea i čuti njegovu potresnu ispovijest što ju je potaknulo na pokretanje projekta suradnje njezine škole sa specijalnom odjelom za obrazovanje mladih useljenika (Intensive Newcomer Program for the Louis Riel School Division). Kako je i prije sa svojim učenicama koristila tehnologije u nastavi, a uključivanje u društveno korisne aktivnosti je također konstanta rada u školi, odlučila je u školi potaknuti proizvodnju multimedijalnih obrazovnih sadržaja koje mladi useljenici mogu slušati i gledati na svojim Zune uređajima (MP3 playerima). Razgovor s Lois o ovom projektu možete poslušati u nastavku članka, a njegov opis (u obliku VCT prezentacije – „virtualnog putovanja razredom“) može se preuzeti ovdje.

 

nomadic-reading U drugom, francuskom projektu nazvanom „Nomadsko čitanje“ (Nomadic Reading), poticaj za korištenje iPoda (Appleovog PMD) nisu dale male izbjeglice, nego djeca u obiteljima koje često mijenjaju boravišta pa su zbog toga i često izvan škole (ili „između“ škola). U gradiću Orthevielleu blizu francusko-španjolske granice u pokrajini Akvitaniji, od studenog do travnja borave obitelji u kojima roditelji ostatak godine nastupaju po lokanim sajmištima, vodeći svoju djecu sa sobom. Predavači Annie i Patrice Girard uočili su kod te djece dobro razvijene sposobnosti računanja, ali nedostatno razvijene sposobnosti čitanja i odlučili trenutak nabave nove računalne opreme u svojoj školi iskoristiti za pokušaj podizanja sposobnosti čitanja kod djece kroz govornu komunikaciju. Imajući iskustvo produkcije multimedijalnih sadržaja s učenicima četvrtih i petih razreda (s kojima su u prethodnim godinama proizvodili školske „multimedijalne novine“), odlučili su svoju pozornost usmjeriti na učenike prvih razreda. Prvo su ih potaknuli da uče čitati snimajući odlomke školske lektire u formatu prikladnom za podcasting kako bi te snimke njihovi vršnjaci mogli poslušati (i preuzeti na iPod) na mrežnim stranicama škole. To se snimanje provodilo tri puta tjedno: ponedjeljkom, utorkom i četvrtkom. Učenici su također dva puta tjedno pred interaktivnom pločom trebali objasniti što su naučili iz matematike, prirode te francuskog jezika, a audio-vizualne snimke svojih nastupa (objavljene na razrednom blogu) mogli su pregledavati kod kuće i komentirati zajedno sa svojim roditeljima. Opis njihovog projekta na engleskom jeziku možete preuzeti ovdje

Zune, popularni reproduktor koji je dostupan i raširen u Sjedinjenim Državama, Kanadi te nekim drugim zapadnim zemljama, ali još ne i u Hrvatskoj, korišten je u još tri predstavljena obrazovna projekta iz Kanade:

  1. „Od isključenosti do zuniranosti“, (From tuned out to ZUNED in), kanadskih autorica Devon Caldwell i Leah Hunter iz škole Oak Lake Community School u Manitobi. Slijedite poveznicu da biste vidjeli njihovu prezentaciju.
  2. „Moja preZUNEtacija“ (My PowerPoint PreZUNEtation), autora Roberta Gauvina iz osnovne škole na francuskom jeziku u gradiću Clair u pokrajini New Brunswick (Le Centre d’Apprentissage du Haut-Madawaska). Slijedite poveznicu da biste vidjeli njihovu prezentaciju.
  3. „Zune u službi učenja“ (Zune in the service of learning), autora Daniela Malleta iz škole La Rivière de Pokemouche u istoj pokrajini na atlantskoj obali Kanade (New Brunswick). Slijedite poveznicu da biste vidjeli njihovu prezentaciju.

From tuned out to ZUNEd in

 

Na kraju članka bismo skrenuli pozornost na video uradak nastavničkog dvojca Caldwell-Hunter iz Kanade. Primjenom lako dostupne tehnologije (Movie Maker) šalju duboku i iskrenu poruka koju razumiju i s kojom se mogu poistovjetiti mnogi nastavnici svugdje u svijetu.

 

Prezentacije nekih radova pripremili smo za vas i na Pogledovom Skydriveu u obliku povelikih VCT datoteka. Cjelu kolekciju radova pronaći ćete na stranicama britanske zajednice inovativnih učitelja – UK Innovative Teacher Network.