Matematičarke u Hong Kongu

matematicarke 

HONG KONG ISLAND

Hong Kong nas je oduševio. Znale smo da je to grad nebodera i očekivale smo ih, no pogled na grad nadmašio je naša očekivanja. Struktura gradova na koje smo navikli u srednjoeuropskom okruženju, u kojima postoje stariji i noviji dijelovi grada, ovdje jednostavno ne postoji. Stariji dijelovi grada su nestali, na njihovom mjestu su zbog nedostatka prostora nastali novi. Jedini tragovi nekadašnjeg Hong Konga postoje na starim fotografijama koje su nam upravo zbog toga bile osobito zanimljive.
Baš i nismo imale sreće s vremenom; bilo je oblačno, maglovito i vruće no, bez obzira na to, vrhovi nebodera koji se gube u oblacima bili su impresivni. Boravak na otvorenom ličio je na posjet sauni, a svaki ulazak u zatvoreni prostor, bila to trgovina, restoran, muzej ili hotel, značio je ulazak u klimatizirani prostor na prohladnih osamnaest stupnjeva.HONG KONG_OLD_NEW I tako smo jakne skidale svaki put kad smo izašle van, a oblačile u zatvorenim prostorima.
Hong Kong je nevjerojatno čist grad, a zelenila ima neočekivano mnogo. Nedaleko od našeg hotela nalazio se prekrasan, veliki park. Začudila nas je zabrana pušenja u parku kao i to što se svi te zabrane pridržavaju. Prometnice su protočne i iako je promet vrlo gust, nema zastoja. Trgovine se nižu jedna za drugom, prodaje se tehnička roba, odjeća i obuća, nakit. Zanimljive su trgovine sušenom hranom neobičnog izgleda, ali preintenzivnoga mirisa. 

 

Dojmovi s natjecanja

PANO_2 Program Foruma bio je ispunjen aktivnostima. Dio aktivnosti odnosio se  na međusobno druženje i upoznavanje s kolegama te na rad na zajedničkom projektu. Tako smo u razgovoru s profesorima iz drugih zemalja mogle doznati koliko se razlikujemo po broju učenika u razredu, normi nastavnika, kurikulumu, broju računala po učeniku, mogućnostima pristupa internetu i slično. No, zaključile smo da sve te razlike nisu bitne jer smo slični po jednoj osnovnoj ideji i želji – da svojim učenicima omogućimo zanimljiv, učinkovit i poticajan način rada. Slijedilo je nekoliko zanimljivih predavanja od kojih bismo osobito istaknule ono o novostima koje Microsoft priprema upravo za učitelje i nastavnike. Konačno, najuzbudljiviji dio Foruma bilo je predstavljanje projekata u kojem smo svi nastojali što bolje predstaviti svoj projekt, ali i saznati što više o ostalima. Ovaj se dio aktivnosti protegnuo na dva dana, ali čini nam se da za razmjenu ideja vremena nikad nije previše te da bismo i duže mogli obilaziti kolege i razgovarati o projektima.
Tako je na završnoj, gala večeri, s nama je za stol sjela profesorica fizike iz Portorika. Naime, za stolom gdje je bilo njeno društvo nije bilo mjesta. Do tada nismo razgovarale, ali nam to nije smetalo da započnemo vrlo zanimljivo druženje. Kad su nakon nekog vremena došli po nju da sjedne za svoj stol, ona se zahvalila i rekla da joj je s nama vrlo ugodno. Naravno, i nama je bilo lijepo i bilo bi nam žao da je otišla.

Radovi koji su nam privukli pažnju

Na natjecanju je bilo vrlo zanimljivih radova. Gotovo svaki vas „dotakne”- jedan vam je upotrebljiv, drugi  pokaže kako neki program možete upotrijebiti, treći vas iznenadi temom…
Najbolje je to pokazati na nekoliko primjera: kako smo mi matematičarke, posebno nas je zainteresirao  projekt s Filipina, „Trigonometrija pravokutnog trokuta“. Autor je mladi nastavnik matematike koji je tek počeo raditi u razredu pa se iznenadio koliko je učenicima teško analizirati tekstualni zadatak. Stoga je napravio mikrolekcije iz trigonometrije pravokutnog trokuta u kojima su animirane ilustracije. Tim ilustracijama pokušava učenicima pomoći da tekst prevedu u matematički jezik i tako riješe problem. Nakon što učenici u razredu svladaju novo gradivo, sami smišljaju jednu realnu situaciju, provode mjerenja na terenu, rješavaju problem i nakon toga zadatak i rješenje prezentiraju u razredu. Autor komentira da su učenici dobro reagirali na projekt, da su bili jako angažirani i da su učili brže i uspješnije. Prezentaciju tog rada možete preuzeti ovdje. Veličina datoteke je 17,5 MB.
Drugi projekt je iz Južnoafričke Republike. Oni su imali nekoliko vrlo uspješnih projekata, ali ovaj nas je privukao nazivom „Razmišljanje o toleranciji – zašto mrzimo?“. Ne treba reći da smo pomislile kako je ova tema prigodna ne samo za njih, već svugdje u svijetu i da je za to što poručuju vrijedno preskočiti i poneku cjelinu iz nastavnog programa. Dakle, u projektu se učenike potiče da nauče neke analitičke vještine u razmišljanju. Naučeno primjenjuju kako bi razumjeli konfliktne situacije i predrasude. Profesor radi u muškoj školi, ali su u projektu sudjelovali i učenice i učenici nekih drugih škola. Koristili su program koji im je pomogao analizirati odgovore na pitanja tako da su mogli svoj odgovor smjestiti u cjelokupni kontekst, a i vidjeti koje argumente ima netko tko misli drukčije od njih. Zaključak tih šesnaestogodišnjaka je bio da se mrze jer se ne poznaju. Prezentaciju tog rada možete preuzeti ovdje. Veličina datoteke je 8,3 MB.

PANO UGANDA Još jedan projekt srednjoškolskog profesora matematike iz Ugande. Učenice koje upisuju srednju školu pokazuju prilično loše rezultate u matematici iako dolaze s visokim ocjenama (zvuči poznato?). Ideja je bila da one podučavaju učenike u jednoj osnovnoj školi. Budući da su te djevojke iz imućnih obitelji, profesor im je odlučio usput pokazati da postoji „drugi“ svijet – djeca koja nemaju učionice, bilježnice, a kamoli silna školska pomagala. Organizirao je odlazak u siromašnu osnovnu školu gdje su podučavale osnovce postupno ih uvodeći u svijet tehnologije i računala. U drugom su dijelu projekta starije učenice osmišljavale seminare iz matematike uspostavljajući veze preko interneta, pritom istražujući što se iz matematike uči u drugim školama diljem zemlje. S obzirom da su se počeli javljati zainteresirani i iz okolnih zemalja, projekt je postao međunarodni. Organizirano je i okupljanje svih sudionika pa su učenice naučile tražiti sponzore da bi se osigurala sredstva za prezentacije. Korist ovakvog projekta za zajednicu je nedvojbena. Prezentaciju tog rada možete preuzeti ovdje. Veličina datoteke je 1,2 MB.
Neki se projekti ističu po uzorku učenika kojima su namijenjeni. Tako je bilo nekoliko zanimljivih projekata namijenjenih učenicima s posebnim potrebama. U ovu skupinu možemo ubrojiti i projekt iz Izraela za djecu koja privremeno borave u bolnici. U sklopu projekta upoznaju razne alate i načine njihove primjene, koriste tehnologiju na kreativan način pa tako, između ostalog, snimaju i film u kojem intervjuiraju liječnike o svom boravku u bolnici i metodama liječenja.

Preporuka čitateljima i budućim natjecateljima

Ono što smo vidjele na ovom Forumu pokazuje nam da, bez obzira odakle dolaze nastavnici, koliko su drukčiji uvjeti u kojima rade, svi imaju nešto zajedničko – želju da se poboljšaju rezultati obrazovanja. Iznenadite se koliko sličnih razmišljanja imate s nekim nastavnikom iz Afrike ili Australije. Nastavnik koji razmišlja o svojoj nastavi i radi je sa srcem uvijek će na takvom susretu naići na puno istomišljenika s kojima će moći podijeliti puno toga. Dakle, treba biti hrabar i podijeliti s drugima svoje ideje i radove i ne plašiti se da bi netko mogao reći da je to obično ili da nije vrijedno. Ono što je ponijelo vas, sigurno će ponijeti i druge.

 

PO LIN_DARKO, SANJA, JELENA I EVA                                          BY BY HONGKONG

Jelena, Sanja, Darko i Eva                                                                     Pozdrav Hong Kongu